St Giles', Oxford

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 51°45′27″N 1°15′36″W / 51.757614°N 1.260011°W / 51.757614; -1.260011

St Giles' pada titik di mana ia terbahagi kepada Jalan Woodstock (kiri) dan Jalan Banbury (kanan) di utara.
Hujung selatan Jalan St Giles di luar pintu masuk barat ke Balliol College.
Pemandangan Martyrs' Memorial di hujung selatan St Giles' dengan Hotel Macdonald Randolph dan Perpustakaan Institusi Taylor di belakang.

St Giles' adalah jalan yang luas yang membawa utara dari pusat Oxford, England.[1] Pada akhir utara, jalan membahagikan ke dalam Jalan Woodstock ke kiri dan Jalan Banbury ke kanan, kedua-dua jalan utama melalui Oxford Utara. Di hujung selatan, jalan terus sebagai Jalan Magdalen di persimpangan dengan Jalan Beaumont di sebelah barat. Juga separuh jalan barat di sepanjang jalan adalah Jalan Pusey.

Gereja[sunting | sunting sumber]

Di hujung utara St Giles' adalah Gereja St Giles',[2] yang gereja termasuk War Memorial utama. Gereja ini berasal dari abad ke-12[3]

Bangunan dan struktur lain[sunting | sunting sumber]

Bekerja dari utara ke selatan, di sebelah timur adalah kedai minuman Lamb & Flag (bekas jurulatih inn), St John College, yang Oxford Institut Internet (No 1 St Giles '), Balliol College, dan Trinity College. Di sebelah barat ialah Pusat Kajian Antarabangsa d'Overbroeck College, Dewan St Benét, yang Teologi Fakulti, Oxford Quaker Dewan Mesyuarat, yang Eagle dan kanak-kanak rumah awam (di mana JRR Tolkien, CS Lewis, dan ahli-ahli Inklings bertemu; No. 42 adalah yang daftar pejabat di mana Lewis menguncup satu perkahwinan sivil pada tahun 1956), Taman Kolej Regent (rumah Pengetua Lodgings dan Kanan Tutor itu), Pusey House dan St Cross College, Blackfriars, dan Taylor Institusi, di belakang yang merupakan Muzium Ashmolean (dengan pintu masuk utama di Beaumont Street). Hujung selatan memenuhi Magdalen Street di Memorial Martyrs ' (1843), memperingati Oxford Martyrs (1555-1556).

Balliol Dewan digunakan untuk berdiri di sebelah timur St Giles 'pada titik bahawa Banbury Road dan Jalan Woodstock jurang. Ia adalah di sini bahawa bilik pengajaran bermula di bawah AE Clarke pada September 1877 di sebuah sekolah yang telah menjadi dikenali sebagai Dragon Sekolah.[4] Sekolah berkembang dan bergerak dalam dua tahun ke Jalan Crick dan kemudian pada tahun 1895 ke lokasi kini di Jalan Bardwell di Oxford Utara.

Pesta St Giles', tahun 2007.

Fair[sunting | sunting sumber]

Jalan ini ditutup kepada lalu lintas selama dua hari setiap bulan September untuk Pesta St Giles' yang tradisional.[3][5] Dahulu, yang University Parks juga ditutup untuk menunjukkan bahawa mereka dimiliki oleh Universiti Oxford dan bukannya secara rasmi menjadi awam. Tarikh tutup mereka kini malam Krismas.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ St Giles 'Street, Oxford History.
  2. ^ St Giles' Church.
  3. ^ a b Leslie Wood, St Giles' Oxford: Yesterday and Today — The Story of the Parish of St Giles', June 1974.
  4. ^ Jaques, C. H. (1977). "I: Beginnings". A Dragon Century: 1877–1977. Blackwell's. m/s. 1–7.
  5. ^ St Giles' Fair, Oxford History.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]