Stadium Kelab Bola Sepak Hong Kong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Stadium Kelab Bola Sepak Hong Kong
Stadium Kelab Bola Sepak Hong Kong.
LokasiHong Kong Sukan Rd, , Happy Valley, Hong Kong
Dibuka2004
PermukaanSintetik
Kapasiti2,750


Stadium Kelab Bola Sepak Hong Kong (Cina tradisional: 香港足球會球場) adalah stadium pelbagai guna yang terletak di Sukan Rd, , Happy Valley, Hong Kong. Padang utama digunakan untuk bola sepak dan ragbi (kesatuan) perlawanan, dan terdapat padang hoki bersebelahan. Pada permukaan bermain merupakan sintetik sejak tahun 2004.

Stadium (yang dimiliki oleh Kelab Bola Sepak Hong Kong) mampu memuatkan seramai 2,750 orang, dan pernah menjadi tuan rumah tahunan Hong Kong serta berpuluh-puluh kejohanan lain dan Bola Sepak Antarabangsa HKFC Tujuh kejohanan.

Sukan Jalanan adalah tempat yang terkenal di dunia Hong Kong Sevens dari penubuhannya pada tahun 1976 sehingga ia mengatasi pesaing Laman Utama dan telah berpindah ke Stadium Kerajaan Hong Kong (kini Stadium Hong Kong) pada tahun 1982.

Padang ini juga digunakan untuk Bola Sepak Junior dan pasukan Ragbi. Pasukan tersebut melatih di padang pada hari Sabtu dan Ahad. Sesetengah pasukan juga melatih Latihan Segitiga, yang terletak bersebelahan dengan padang utama.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]