Star Ocean EX

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Star Ocean EX
Fail:Staroceanex.jpg
GenrePengembaraan, Fantasi, Sains Fiksyen, Shounen
Manga
Star Ocean: The Second Story
PengarangMayumi Azuma
PenerbitEnix
Anime
PengarahHiroshi Watanabe
StudioStudio Deen
Penyiaran AsalJepun TV Tokyo
Malaysia NTV7, TV9, Astro Ria,
Indonesia Trans TV
Dikeluarkan pada3 April 200125 September 2001
Portal Anime dan Manga

Star Ocean EX (Jepun: スターオーシャンEX, Hepburn: Sutā Ōshan Īekkusu) ialah siri anime berdasarkan siri manga Monthly Shonen Gangan yang diadaptasi dari permainan video Star Ocean: The Second Story.

Plot[sunting | sunting sumber]

Star Ocean EX menceritakan pengembaraan seorang pemedang bernama Claude Kenni dan sahabat-sahabatnya yang menyiasat Glob Ajaib (Sorcery Globe) yang penuh misteri; siri ini amat digemari kebanyakan peminat permainan video Star Ocean.

Watak[sunting | sunting sumber]

Claude C. Kenni
Watak utama Star Ocean EX. Setlah satu kemalangan menyebabkannya terkandas di Planet Expel yang mundur, dia menyelamatkan Rena Lanford dari seekor raksasa lalu disangka ramai penduduk tempatan sebagai "Legendary Warrior of Light". Dai bertujuan menyiasat Sorcery Globe. Claude mempunyai kemahiran bertarung dengan tangan dan sebagai pemedang, namun dia menarik kebanyakan kekuatannya dari persahabtan Rena. Claude bersifat rendah diri dan jujur, serta sanggup memikul beban kekurangan keyakinan diri akibat membesar di bayangan bapanya yang masyhur.
Rena Lanford
Penduduk tempatan planet Expel, dia sering mengembara di Hutan Shingo. Pada suatu hari, seekor raksasa muncul dalam hutan dan menyerangnya; nasib baik dia diselamatkan oleh by Claude. Menurut lagenda tempatan, dia percaya Claudelah "Legendary Warrior." Dia mengiringi Claude dalam mencapai tujuan Claude. Rena ialah gadis yang bersifat manis dengan persona yang sering termenung dan bertimbang rasa serta kuasa penyembuh. Dia amat setia kepada Claude sejak mula dahulu.
Celine Jules
Dias Flac
Ashton Anchors
Precis Neuuman
Leon D.S. Geeste
Opera Vectra
Ernest Raviede
Bowman Jean

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Siri Star Ocean