Stargate

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Use mdy dates

Stargate
PenciptaRoland Emmerich
Dean Devlin
Hasil kerja asalFilem Stargate
Penerbitan cetakan
BukuLiterature
KomikComics
Filem dan televisyen
FilemFilem Stargate
Filem Stargate: The Ark of Truth
Filem Stargate: Continuum
Siri televisyenStargate SG-1
Stargate Atlantis
Stargate Universe
Siri animasiStargate Infinity
Permainan
Permainan videoStargate: Resistance

Stargate (harafiah "pintu bintang") merupakan francais media tentera fiksyen, yang pada mulanya diilhamkan oleh Roland Emmerich dan Dekan Devlin, berdasarkan idea mengenai peranti makhluk asing ("Stargate") yang membolehkan perjalanan sekelip mata ke seluruh alam semesta. Francais bermula dengan filem Stargate, yang ditayang pada 28 Oktober, 1994, oleh Metro-Goldwyn-Mayer dan Carolco, yang secara kasar mengutip US$197 juta di seluruh dunia.[1][2] Pada tahun 1997, Brad Wright dan Jonathan Glassner mencipta satu siri televisyen bertajuk Stargate SG-1 sebagai sekuel kepada filem itu. Rancangan ini telah disertai oleh Stargate Atlantis pada tahun 2004, dan satu pertiga siri hasilan, Stargate Universe, pada tahun 2009. Juga selaras dengan cerita yang sama adalah pelbagai buku, permainan video dan buku-buku komik, serta langsung-ke- DVD filem Stargate: The Ark of Truth ("Tabut Kebenaran") dan Stargate: Continuum, yang mengakhiri rancangan televisyen yang pertama selepas 10 musim.

Pada tahun 2011, Stargate Universe, program Stargate terakhir di televisyen telah berakhir keluarannya dan francais telah tergantung sejak itu. Brad Wright mengumumkan terdapat tidak ada rancangan untuk meneruskan cerita yang sama dalam pengeluaran selanjutnya.[3] Kisah gerbang utama itu berlangsung selama 17 tahun dan termasuk 17 musim (354 episod) program. Walau bagaimanapun, pelbagai media lain sama ada abaikan cerita utama gerbang ini, atau menetapkan semula, di samping mengekalkan elemen-elemen penting yang menetapkan francais (terutamanya, memasukkan peranti Stargate). Ini termasuk siri animasi Stargate Infinity 2002, dan satu siri filem baru mungkin sekali lagi diarahkan oleh Roland Emmerich, diumumkan sedang dipertimbangkan pada tahun 2014.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Stargate (1994)". Box Office Mojo. Dicapai pada April 27, 2011. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ "Movie Stargate - Box Office Data, News, Cast Information - The Numbers". Nash Information Services, LLC.
  3. ^ Colvin, Chad (April 17, 2011). "SGU continuation, other movies dead — for now". GateWorld. Dicapai pada April 17, 2011.
  4. ^ "MGM, Warner Bros. Launching 'Stargate' Trilogy With Roland Emmerich to Direct". Mei 29, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Stargate