Sudut Pidato

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Seorang ahli Parti Sosialis Great Britain bertengkar terhadap kapitalisme, Oktober 31, 2004

Suatu Sudut Pidato (bahasa Inggeris:Speakers' Corner) adalah suatu kawasan di mana penuturan awam dibenarkan, Sudut Pidato yang asal dan terkenal terletaknya di sudut timur laut Taman Hyde di London, England. Para pidato di sana dibenarkan untuk berucap asalkan polis menganggapkan ucapan mereka mengikut undang-undang. Bertentangan dengan mitologi masyhur ia tiada keimunan dari undang-undang, dan tiada juga sebarang tajuk diharamkan. Dalam amalan polis melayani dengan agak toleransi [1] dan memasuk campur hanya apabila mereka menerima sebarang rungutan atau apabila mereka mendengar bahasa kasar.

Ada beberapa bilangan kawasan-kawasan lain ditandakan sebagai Sudut Penutur di taman-taman lain di London, (contohnya Finsbury Park, Clapham Common, Kennington Park dan Taman Victoria) dan juga kawasan lain di United Kingdom.

Sudut Pidato Taman Hyde[sunting | sunting sumber]

Danny Shine berdebat terhadap ketidakmasukakalan masyarakat
Sudut Pidato pada hari Ahad yang sibuk

Walaupun Sudut Pidato Taman Hyde dianggapkan kawasan paved terdekat dengan Marble Arch, secara legal ia memanjang sejauh Reform Tree dan meliputi kawasan besar tanah perarakan bersebelahan.

Rusuhan orang ramai mencetus di taman pada 1855 dengan tunjuk perasaan terhadap Bil Perdagangan Ahad yang melarang membeli dan menjual pada hari Ahad, satu-satunya hari yang orang bekerja mendapat cuti. Rusuhan ini dijelaskan oleh Karl Marx sebagai as permulaan revolusi Inggeris.

Gerakan pengecartamenggunakan Taman Hyde sebagai pusat perhimpunan untuk tunjuk perasaan para pekerja tetapi tiada lokasi dikatakan tetap telah ditubuhkan. Liga Pembaharuan mengatur suatu demonstrasi pada 1866 yang besar dan kemudian lagi pada 1867 yang memaksa kerajaan untuk mengembangkan francais untuk memasuki kebanyakan orang darjat buruh.

Rusuhan dan kekecohan untuk pembaharuan demokratik mengalakkan sesetengah untuk memaksa isu "hak untuk bersuara" di Taman Hyde. Akta Regulasi Taman 1872 menugaskan isu membenarkan mesyuarat awam pada pihak berkuasa taman (daripada kerajaan pusat). Bertentangan degan kepercayaan masyhur[perlu rujukan] ia tidak merunding suatu asas dikehendaki oleh undang-undang untuk hak bersuara di Sudut Pidato. Perdebatan parlimen pada akta mengilustrasikan bahawa prinsip umum dapat bertemu dan bercakap bukanlah niatnya, tetapi sesetengah kawasan perlu dibenar digunakan untuk tujuan itu.

Sejak waktu itu ia menjadi sebuah tapak tradisional untuk ucapan dan debat am dan juga tapak tunjuk perasaan dan perhimpunan di Britain. Ada sesetengah yang menegaskan bahawa tradision mempunyai hubungan dengan Tyburn hanging gallows di mana orang yang dilaknat dibenarkan bercakap.

Walaupun banyak dari penutur seringnya adalah bukan-arus, Sudut Pidato telah diseringhadir oleh Karl Marx, Vladimir Lenin, George Orwell, C.L.R. James, Ben Tillett, Marcus Garvey, Kwame Nkrumah dan William Morris. Kehadirannya sering dipegang sebagai suatu tunjukan bebas cakap, sedangkan orang dapat hadir tidak diumum dan bercakap tentang hampir apa-apa tajuk, walaupun mereka lebih mungkin pidato jadi terganggu oleh orang yang sering hadir. Lord Justice Sedley, dalam keputusannya berkenaan Redmond-Bate v Director of Public Prosecutions (1999), menjelaskan Sudut Penutur sebagai menunjukkan "toleransi yang extended oleh undang-undang dan pada pendapat tiap jenis dan dianggap oleh undang-undang dalam tingka laku pada mereka yang tidak bersetuju, dan secara kuat, dengan apa yang mereka mendengar." Pemerintahan yang ditubuhkan secara masyhur dalam hukum kes Inggeris bahawa kebebasan bercakap tidak dapat dihadkan pada yang tidak menyerang tetapi juga pada "yang menyakitkan hati, the contentious, the eccentric, the heretical, the unwelcome, and the provocative, asalkan ucapan seperti itu tidak niat untuk membangkitkan keganasan", dan bahawa hak pada bebas bercakap menurut dengan Artikel 10 Konvensyen Eropah Hak Asasi Manusia juga bersetujukan hak untuk menjadi menyerang.

Pada lewat abad ke-19, misalnya, suatu gabungan taman mengikut undang0undang, kegunaan Akta Lebuhraya dan kegunaan kuasa kelesenan tempat Majlis County London membuatnya salah satu dari sedikit tempat di mana para pidato sosialis dapat bertemu dan berdebat.

Pada 2003 pihak berkuasa taman cuba untuk melarangkan suatu demonstrasi dimuatkan untuk Februari 15 untuk menghentikan Perang di Iraq. Ini menyebabkan uproar dan memaksa suatu panjat turun yang dipaksa.[2]

Ahli komedi Amerika Bill Maher melawat Sudut Pidato sewaktu perfileman dokumentarinya Religulous. Memakai dalam Dressed dalam pakaian kutu rayau lazim, dia facetiously cuba hendak memasuki para penontonnya ke dalam agama Saintologi. Segmen itu mendakwa untuk menunjukkan bahawa Maher melihatkan kemunafikan umat Kristian mengetawakan pada sistem kepercayaan seperti itu diberikan cara yang mereka sendiri yang kelihatan pada seorang luar.

Penutur Terkenal[sunting | sunting sumber]

Para pertubuhan dan individu berikut mempunyai sejarah ditubuh baik bercakap-cakap sering kali di Sudut Pidato.

Sudut Pidato Nottingham[sunting | sunting sumber]

Nottingham mempunyai Sudut Pidato pertama baru di UK di luar London. Ia secara rasmi dibuka oleh Jack Straw, Setiausaha Keadilan UK pada Februari 22, 2009.

Ruang dilantik ini menduduki sebuah pemanjang lanskap baru di Timur Laut Dataran Pasar Lama, di persimpangan King Street dan Queen Street. Ruang diturap besar ini termasuk patung besar Brian Clough, bekas pengurus Nottingham Forest FC dan Derby County FC yang berlegenda dan bercakap terus, yang mengikat hubungan di antara dua bandar itu yang masyhur untuk persaingan tempatan.

Sudut Pidato Nottingham adalah projek pengandali Amanah Sudut Pidato. Amanah ini adalah sebuah dermawan baru, ditubuhkan pada 2007, yang seeks untuk memperolhi suatu stimulus pada masyarakat sivil di UK dan di demokrasi di luar negara yang menimbul dengan mencipta kesempatan baru untuk warga-warga untuk menukar gagasan dan pendapat dalam perdebatan buka dan muka ke muka. Dengan kejayaan sudut pidato Nottingham mereka kini merancang untuk projek mirip di Lichfield dan Prague. [3]

Worthing Speakers' Corner[sunting | sunting sumber]

Pekan di tepi pantai Sussex dari Worthing telah mempunyai Sudut Pidato tersendirinya di Splash Point di batasan laut pekan sejak zaman Victoria. Suatu tanda kini menandakan "berdiri untuk mengirimkan khutbah dan pidato awam", sementara tanda satu lagi ditutup berhampiran menandakan tapak di Fish Market lama di mana Salvation Army telah mendakwakan Gospel sejak 1886. Sudut Pidato tidak digunakan lagi pawa lewat kurun ke-20 tetapi ia diharapkan tapak itu akan diberikan nafas baru. Sebahagian dari acara Sea Change Kerajaan, dijalankan oleh Commission for Architecture and the Built Environment, kawasan itu akan bermanfaat dari suatu bantuan £500,000 untuk melanskapkan semula kawasan itu di sekitar Splash Point dan melihatkan kebangkitan semula Sudut Pidato.[4]

Negara lain[sunting | sunting sumber]

Australia[sunting | sunting sumber]

Adanya Sudut Pidato di the Domain di Sydney, New South Wales, Australia ditubuhkan pada 1878. 'Bebas' bercakap di luar rasmi bermuncul dalam tanah hustings dan hanging Taman Hyde Park Sydney pada 1874. Bebas bercakap dalam bentuk ini telah dilarang berikutnya turutan rusuhan di antara ahli Katolik dan Orangemen. Meskipun berikutnya kerasmian bebas bercakap di Sudut Pidato di London ia berkeputusan pada 1878 bahawa The Domain akan menjadi tempat untuk bebas bercakap di Sydney. Sudut Pidato lain ditemukan di Dataran King George dan The Powerhouse di Brisbane, Australia. Di Melbourne, Sudut Pidato telah diadakan di Birrarung Marr di mana tapak asal masih dapat dilihat. Tapak ini telah hilang kemasyhuran untuk beberapa tahun dan Sudut Pidato (Kini digelar "Speakers Forum") kini diadakan di luar State Library of Victoria pada petang hari Ahad dari pukuk 3 petang.

Kanada[sunting | sunting sumber]

Sudut Pidato di Regina, Saskatchewan

Didedikasikan oleh Earl Mountbatten pada April 12, 1966, Sudut Piadto di Regina, Saskatchewan terletak di pantai utara Tasik Wascana. Ia berkhidmat sebagai suatu pengingat konstan tanggapan bebas bercakap dan perhimpunan dan suatu tribute ke orang Saskatchewan yang mendukung warisan itu. Dua tanglung yang membingkaikan pintu masuk selatan ke plaza utama membentukkan sebahagian dari Cumberland Screen di pintu masuk ke Sudut Pidato di London. Podia di plaza utama adalah dari tiang-tiang bahagian luar Old City Hall (1908-1965) dan menandakan bebas bercakap dalam demokrasi di peringkat kerajaan perbandaran. Enam kertas pokok birch diambil dari Runnymede Meadow di Taman Windsor Great, berhampiran Windsor Castle. Di situlah yang Raja John menandatangani Magna Carta pada Jun 15, 1215. Sepuluh lampu minyak mengelilingi sudut datang dari Jalan King Charles yang berlari dari Whitehall ke Taman St. James, London, berhampiran Rumah-Rumah Parlimen. Mereka didirikan pada 1908 sewaktu pemerintahan Edward VII, yang royal cypher E.R. VII bermuncul di kaki tiap lampu.

Kitchener, Ontario mempunyai kawasan kecil dilantik sebagai Sudut Pidato di sudut barat laut Jalan King dan Frederick. It existed already since the mid 1980s.

Versi moden konsep telah dibangunkan oleh stesen televisyen Toronto tempatan CITY-TV, menggunakan pondok-pondok distesenkan di luar studionya dan stesen televisyen CHUM Limited yang lain di mana ahli-hali orang ramai dapat merakamkan klip pendek pada diri mereak bercakap atau menghibur, dengan kebarangkalian dicirikan dalam siri televisyen mingguan terdiri dari klip-klip ini. Tayanagan ini telah dibatalkan oleh para pemilik baru mereka Rogers Media, memetikkan pembesaran bentuk massa interaktif lain.[5]

Belanda[sunting | sunting sumber]

Di Belanda, ada sudut pidato dilantikkan secara tetap digelar Spreeksteen di Amsterdam. Mengikut undang-undang, setiap orang mempunyai kebebasan bercakap sebagai hak. Dalam amalan, adanya agak kekaburan yang memberikan datuk bandar dan pihak berkuasa lain kuasa separuh berundang-undang untuk mencegah atau memutarbelit bebas bercakap. 'Spreeksteen' dibuka untuk bebas bercakap 24 jam sehari, dan ditubuhkan untuk membenarkan bebas bercakap dengan keseluruhannya. 'Spreeksteen' telah ditempatkan di Oosterpark di Amsterdam sejak Mei 5, 2005, dan telah didirikan oleh seorang tindakan warga selepas pembunuhan kejam pembuat filem dan kolumnis Theo van Gogh. Rancangan untuk membawa Sudut Pidato Amsterdam online dengan sebuah kamera dan mikrofon tetap dalam fasa pemasangan. Sementara itu para penutur difilemkan dengan kamera dipegang kanan.[6]

Spreeksteen telah dilibatkan dalam kontroversi apabila mereka membenarkan Michiel Smit, seorang ahli kanan, untuk bercakap pada Oktober 1, 2006. Antifascists menggunakan bising untuk mencegah Smit dari didengari (as is the longstanding tradition di Belanda apabila orang sayap kanan bercakap di khalayak orang ramai). René Danen, seorang bekas ahli majlis, mengancam yayasan Spreeksteen dengan hukuman jenayah jika mereka membenarkan Smit bercakap lagi. Smit telah dijadualkan bercakap di Spreeksteen lagi pada November 5, 2006.

Singapura[sunting | sunting sumber]

Sebuah Sudut Penutur kosong di Singapura.

Sudut Pidato di Singapura dibuka pada 1 September 2000 untuk membenarkan warga negara Singapura untuk bercakap bebas. Mereka tidak perlu diperolehi keizinan pihak polis asalkan mereka memenuhi terma dan syarat kegunaan.

Sudut Penutur terletak di Taman Hong Lim, sebuah tempat masyhur dengan perhimpunan pilihanraya dan tuturan politik pada 50an dan 60an. Taman Hong Lim terletak ditengah-tengah, dikhidmat baik oleh angkutan awam dan terletaknya di suatu kawasan kepadatan tinggi.

Pada 2004, pameran awam dan pertunjukan juga ditambah ke senarai aktiviti dikecualikan di Sudut Pidato.

Pada 1 September 2008, warga negara Singapura dapat juga mengatur atau menyertai dalam tunjuk perasaan di Sudut Penutur tanpa perlu memperolehi keizinan polis. Dengan perubahan terbaru pada polisi untuk membenarkan tempat itu digunakan secara bebas sebagai sebuah tapak demonstrasi luar, dipasangkan dengan liberalisasi pada kegunaan amplifikasi suara dan pemanjangan jam operasi pada tempat, Sudut Penutur bertuju untuk mengalamatkan keinginan jujur oleh sesetengah orang singapura untuk tunjuk perasaan luar mengikut undang-undang dan perarakan sebagai niat pencurahan politik.

Warga negara Singapura yang hendak menjalankan sebuah upacara, pameran/pertujukan atau demonstrasi di Sudut Pidato dapat mendaftar dengan Papan Taman Kebangsaan, yang menguruskan Taman Hong Lim. Pendaftaran online ada di http://www.nparks.gov.sg. Terma dan syarat juga disyaratkan di laman web.

Trinidad dan Tobago[sunting | sunting sumber]

Dataran Woodford di Port of Spain, Trinidad, juga digelarkan "The University of Woodford Square", jadi dinamakan oleh perdana menteri Trinidad Eric Williams yang memberikan banyak ucapan di ini. Suatu lagi nama samaran, "Parlimen Rakyat," datang dari gerakan Black Power dari 1970an. Flanked oleh Parlimen dan Dewan Keadilan Trinidad Dataran ini menuanrumahkan ucapan-ucapandari sifat bertopik tinggi dan berpolitik.

Di sudut tenggara dataran, sebuah papan hitam menyenaraikan perbincangan hari ini dan juga maklumat penting yang lain. Topik-topik penutur dibahagikan dan digelarkan "kelas".

Thailand[sunting | sunting sumber]

Sebuah kawasan di Bangkok pada zaman 1930an, dan cepat jadi digelarkan Taman Hyde, untuk membenarkan kebebasan bercakap dan penyiaran pandangan politik di Thailand. Kawasan ini ditutup selepas rusuhan pelajar dan pengantaran yang boleh membawa maut tentera dan tidak dibincang secara terbuka hari ini.[perlu rujukan]

Pada 1955, Marshal Plaek Pibulsonggram telah melawat London sebagai sebahagian dari suatu lawatan antarabangsa. Dia menjadi tertarik dengan 'Sudut Pidato' di Taman Hyde. Dengan kepulangannya ke Thailand sebuah ruang 'Taman Hyde' untuk ucapan dan perhimpunan bebas telah dilembagakan di Phramane Grounds di Bangkok. Eksperimen ini diterima secara baik dan perdebatan politik dirangdangkan secara berkesan. Eksperimen ini tidak dihargai oleh kerajaan walaubagaimanapun, dan pada Februari 1956 penghadan telah dikenakan pada 'Taman Hyde' Phramane. Walau bagaimanapun, sewaktu tempoh ini Parti Gerakan Taman Hyde telah timbul, mendukung legasi eksperimen Taman Hyde.[7][8]

Buku dihargai pada[sunting | sunting sumber]

Rujukan massa[sunting | sunting sumber]

Taman Hyde[sunting | sunting sumber]

  • Episod 24 pada Muzim 6 siri TV komedi Married... with Children memepunyai keluarga Bundy mengadakan lawatan Sudut Penutur.
  • Monty Python's Life of Brian mempunyai babak di mana Brian dan nabi-nabi lain mengalamatkan sebuah kumpulan ramai kecil di sudut sebuah pasar - dalam cara reminiscent of and presumably modelled on Speakers' Corner.
  • Dalam Omen III: The Final Conflict, Damien yang dewasa melalui Sudut Pidato dan dilantik sebagai Syaitan oleh paderi yang mengucap di sana.
  • BBC mengeluarkan sebuah cara dalam Park Police.
  • BBC 3 mengeluarkan sebuah acara dengan Tony Allen diganggu pidatonya secara bising sebagai seorang seni hilang untuk pilihanraya pada 2005. Ia berasaskan di sekitar mengajar dua orang bagaimana untuk menggangu pidato secar bising di Sudut Pidato.
  • Lagu lirik Industrial Disease (kumpulan rock British Dire Straits dari album Love Over Gold) merujukkan pada Sudut Pidato: "Dan saya turun ke Sudut Pidato, saya a-thunderstruck, mereka dapat bebas bercakap, pelancong, pihak polis dalam gerabak. Dua lelaki berkata mereka Yesus; salah seorang mereka mestinya salah. Ada seorang penunjuk perasaan bernyanyi, dan dia menyanyikan sebuah lagu tunjuk perasaan..."
  • Sudut Pidato bermuncul dalam salah satu dari isu-isu awal buku komik The Invisibles Grant Morrison (selepas dicetak semula dalam buku novel grafik Invisibles pertama, Say You Want A Revolution).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°30′44″N, 0°09′31″W

  1. ^ Huggon, Jim: Speakers' Corner: An Anthology. London: Kropotkin’s Lighthouse Publ. 1977
  2. ^ http://www.guardian.co.uk/uk/2003/feb/05/immigrationpolicy.antiwar
  3. ^ http://www.speakerscornertrust.org/projects/nottingham
  4. ^ http://www.worthing.gov.uk/news/title,60447,en.html
  5. ^ http://jam.canoe.ca/Television/2008/06/12/5862701-cp.html
  6. ^ Spreeksteen.nl
  7. ^ Rose, Saul. Socialism in Southern Asia. London: Oxford University Press, 1959. p. 181
  8. ^ Trager, Frank N (ed.). Marxism in Southeast Asia; A Study of Four Countries. Stanford, Calif: Stanford University Press, 1959. p. 97