Sufi Tua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sufi Tua ialah golongan umat Islam yang terpengaruh dengan fahaman Tarekat/ Sufi. Golongan ini dikenali dengan pelbagai nama seperti Sufi Salafi, Sufi Lapok, kaum Sufi Tua, kaum Sufi Lapok, puak an-Najdi dan lain-lain.

Keutamaan dakwah golongan ini adalah kembali kepada perkara-perkara asas dan menolak tokok tambah yang lain seperti perkara-perkara khilaf dan isu bidaah (mengikut sunnah dan hadis). Umumnya mereka menolak ilmu tauhid Sifat 20 susunan Imam Muktazilah Falsafah Greek. Mereka juga biasanya menentang kaum sufi muda dan jemaah-jemaah Islam yang lain.

Kaum Salafi Tua ini terpecah kepada beberapa kelompok dan masing-masing kelompok mendakwa dirinya paling sunnah. Antara tokoh utama kaum ini ialah seperti Syeikh Sufi dan Kuburi. Kaum Sufi Tua ini juga berkontra dengan kaum Sufi Muda yang membawa dakwah Tajdidsegar dan dengan kaum Tradisionalis ataupun Kaum Tua.

Kaum Sufi Tua ditakuti oleh kuasa Barat kerana ia menegaskan kekuatan Islam yang bersatu dan menentang musuh Islam melalui jihad. Ini kerana tidak seperti golongan pembaharuan yang merelakan negara Islam lain dijajah, kaum Sufi Tua memperjuangkan musuh yang menyerang orang Islam di mana sahaja perlu ditentang dan disingkirkan, contohnya seperti melalui perjuangan Al-Qaida. Oleh itu dalam propaganda Barat, mereka digelar sebagai sebagai pengganas, Ssufi Lapok, kaum Tajdid Lapok bagi menjauhkan orang ramai dari menyertai perjuangan mereka menentang penjajah Barat.