Sultan Muhyiddin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sultan Muhyiddin merupakan Sultan Brunei ke-14 memerintah dari tahun 1673 hingga tahun 1690. Baginda merupakan Suami Raja Sari dan putera kepada Sultan Abdul Jalilul Akbar. Pangiran Muhyiddin adalah Menantu kepada Sultan Haji Muhammad Ali ( Mahum Tumbang dirumput ) Sebelum menaiki takhta, baginda dikenali sebagai Pengiran Muda Muhyiddin. Baginda diberikan gelaran Pengiran Bendahara oleh Sultan Abdul Hakkul Mubin pada tahun 1661 sebagai upaya Sultan Abdul Hakkul mubin membujuk agar Pangiran muda Muhyiddin tidak menuntut balas kematian Ayah mertuanya yaitu Sultan Haji Muhammad Ali.

Baginda telah merampas takhta kerajaan daripada Sultan Abdul Hakkul Mubin, dan berniat mengembalikan tahta kepada Adindanya Pengiran muda bongsu yang lari ke Sambas. pengiran muda bongsu mengutus dua orang puteranya yang bernama Muhammad Ustman Abdul Makki dan Muhammad Ustman Abdul Aziz ayahanda dari (Sultan Husin Kamaluddin) kembali ke Brunei untuk menerima titah Sultan Muhyiddin. Baginda termasyhur dengan kebijakan, gagah dan berjaya menyatukan rakyat Brunei setelah perang tersebut tamat.

Pada tahun 1685, baginda berjaya mengatasi tipu helah angkatan Sepanyol yang berpura-pura datang melawat Brunei.

Baginda telah mangkat pada tahun 1690, dan digantikan oleh Sultan Nasruddin. Baginda terkenal dengan nama Marhum Bungsu.


Penyandang Terdahulu Sultan Brunei
16731690
Penyandang Kemudian
Abdul Hakkul Mubin Nasruddin