Sungai Jamuna

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
A Map showing major rivers in Bangladesh including Jamuna.

Sungai Jamuna ( Bangla : যমুনা Jomuna) adalah salah satu daripada tiga sungai utama di Bangladesh . Ia cawangan dari Sungai Brahmaputra yang mengalir dari Imdia masuk ke Bangladesh. Sungai Jamuna mengalir ke selatan dan bergabung dengan Sungai Padma (Pôdda) di dekat Goalundo Ghat . Sungai ini bergabung dengan Padma menjadi Sungai Meghna berhampiran Chandpur. Air sungai kemudian mengalir ke Teluk Bengal sebagai Sungai Meghna.

Sungai Brahmaputra-Jamuna adalah contoh klasik dari jalinan sungai dan sangat rentan terhadap penghijrahan dan avulsion .

Sungai Jamuna adalah penghalang pembangunan antara ibu kota Dhaka dan bahagian utara Bangladesh lebih dikenali sebagai Bahagian Rajshahi sehingga 1996. Jambatan Jamuna Bridge dibina bagi mengatasi masalah ini.

Sungai Jamuna adalah sebuah sungai yang sangat lebar. Selama hujan itu adalah sekitar 5-8 batu dari tebing ke tebing. Bahkan selama musim kemarau ketika air surut, lebarnya hampir tidak kurang dari 2-3 batu.

Sungai Jamuna menjadi jalan air. Pada semua musim , kapal kargo besar dan kapal wap penumpang menggunakannya.Kapal wap mudik hingga ke Dibrugarh. Dua kapal feri hilir mudik antara daerah Mymensingh, Tangail dan Dhaka. Kereta api Bangladesh antara Serajganj di Pabna dan Jagannathganj di Mymensingh .Perkhidmatan feri juga antara Nagarbari di Pabna dan Aricha di Dhaka.

Koordinat: 23°48′49″U 89°45′4″T / 23.81361°U 89.75111°T / 23.81361; 89.75111

Rujukan[sunting | sunting sumber]