Surat Video Cinta Pertama (Detektif Conan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tankōbon ke-71 Detektif Conan yang dikeluarkan oleh Tora Aman di Malaysia pada April 2011 di mana bab-bab individu arka yang terkandung

Surat Video Cinta Pertama (Jepun: 初恋のビデオレター, Hepburn: Hatsukoi no Bideoretā) lengkok cerita 216 siri manga Jepun Detektif Conan. Volume Tankōbon 71 dikeluarkan di Malaysia pada April 2011. Majoriti telah dirangkumkan ke dalam jumlah 71 yang menjadi manga penjualan ke-21 terbaik pada separuh pertama tahun 2011. Anime Detektif Conan disesuaikan arka kepada episod 624 dan telah disiarkan di Nippon TV pada 16 Julai 2011. Cerita ini mengisahkan cinta pertama Detektif Chiba terhadap seorang budak perempuan ketika sekolah rendah.

Plot cerita[sunting | sunting sumber]

Detektif Chiba mencari sebuah pita video dari 13 tahun yang lalu di bilik penyimpanan Sekolah Rendah Teitan daripada cinta zaman kanak-kanaknya, Naeko Miike,

Naeko Miike

yang mengandungi jawapan kepada surat cintanya. Pada masa yang sama, Pasukan Detektif Muda dihantar ke arkib untuk mencari pita untuk guru mereka, Cikgu Kobayashi. Chiba mendedahkan kepada mereka bahawa dia telah menerima panggilan telefon dari Naeko Miike bertanya jika dia telah melihat pita tersebut, dan ini mendorong beliau untuk mencarinya semula. Conan menyimpulkan pita tersebut mengandungi video Chiba dan Naeko yang telah dirakamkan bertahun yang lalu dan mendapati pita itu telah digunakan untuk merakam kandungan baru.

Conan kemudiannya menyedari tangan Detektif Chiba mudah berpeluh dan mendapati Naeko menulis di sebelah tepi pita dengan menggunakan pen marker kekal merah yang mendedahkan dia membalas perasaan Chiba. Chiba kemudiannya menghadiri perjumpaan semula rakan-rakan sekolah dan mendapati Naeko tidak hadir. Tanpa pengetahuan Chiba, dia berselisih dengan Naeko yang memakai pakaian seragam pegawai polis. Naeko mendedahkan kepada rakan setugasnya yang dia baru dipindahkan ke Jabatan Polis Metropolitan Tokyo untuk berada lebih dekat dengan Chiba tetapi sedih kerana Chiba tidak mengenalinya.

Adaptasi anime[sunting | sunting sumber]

Surat Video Cinta Pertama dalam siri Detektif Conan pada episod 624 dan disiarkan antara 16 Julai 2011 di Nippon TV. Lagu Tema pembukaan untuk episod "Don't Wanna Lie"oleh B'z dan lagu tema penutupan Tsukiyo no Itazura no Mahou (月夜 の 悪戯 の 魔法) oleh BREAKERZ.