Suzhou

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Suzhou, Anhui)
Rencana ini berkenaan dengan bandar raya di Jiangsu. Sila lihat juga Suzhou, Anhui, dan Jiuquan (dahulu Suzhou), Gansu.
苏州市
Bandar raya Suzhou
(Sūzhōu Shì)
Suzhou is highlighted on this map
Jenis pentadbiran Bandar raya peringkat prefektur
Pusat kerajaan Daerah Jinchang
(31°39′U, 120°37′T)
Keluasan
- Jumlah
- Pusat bandar
 
8,488 km²
1,560 km²
Jumlah penduduk
- Jumlah
- Pusat bandar
 
6,062,200 (2004)
2,245,300 (2004)
KDNK
- Jumlah
- Per kapita
 
¥482.02 bilion (2006)
¥78,236 (2006) AS$10,087 (2006)
Kerakyatan utama Bangsa Han
Pembahagian
peringkat kaunti
12
Pembahagian
peringkat perbandaran
--
Setiausaha Jawatankuasa CPC Wang Rong (王荣)
Datuk Bandar Yan Li (阎立)
Bunga bandar raya Osmanthus
Pokok bandar raya Pokok Kapur Barus
Loghat daerah Wu: Suzhouhua
(苏州话)
Kod kawasan 512
Kod pos 215000
Awalan plat nombor 苏E
Taman Pentadbir Hina.
Taman Klasik Suzhou
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Fail:Syot rapat Taman Zhuozheng di Suzhou.
Maklumat am
Nama rasmi苏州市 Sunting ini di Wikidata
Sebahagian dari
Jiangsu Sunting ini di Wikidata
Inskripsi1997 (sesi ke-21)
Lanjutan2000
Keluasan8,657.32 km2 (9.31866×1010 ka2)
Laman sesawang
http://www.suzhou.gov.cn Sunting ini di Wikidata
Maklumat lokasi
LokasiJiangsu, Q15935618, Jiangsu, Southern Jiangsu Administrative Office District, Republik Rakyat China Sunting ini di Wikidata
Koordinat31°18′00″N 120°37′10″E / 31.3°N 120.6194°E / 31.3; 120.6194
Suzhou is located in Bumi
Suzhou
Suzhou (Bumi)
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Suzhou (Cina Ringkas: ; Cina Tradisional: ; pinyin: Sūzhōu; nama kuno: 吳) ialah sebuah bandar raya bersejarah panjang yang terletak di hulu Sungai Yangzi serta pantai Tasik Taihu di provinsi Jiangsu, China. Bandar raya ini terkenal kerana jambatan batu, pagoda, dan taman bunganya yang direka bentuk dengan teliti dan yang telah menjadikannya sebagai sebuah tarikan pelancongan yang agung.

Suzhou juga merupakan sebuah pusat yang penting untuk industri sutera China sejak dari Dinasti Song (960-1279), dan masih mengekalkan kedudukannya itu pada hari ini. Ia merupakan sebahagian Kawasan Segi Tiga Emas. KDNK per kapitanya sebanyak ¥66,826 (k.k. AS$7,649) pada tahun 2004 menyebabkan ditempatkan No. 5 antara 659 buah bandar raya Cina.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Suzhou, tempat bermulanya kebudayaan Wu, ialah salah satu daripada bandar-bandar yang tertua di Lembangan Yangzi. 2500 tahun dahulu pada akhir Dinasti Shang, puak-puak tempatan yang menamai diri sebagai "Gou Wu" tinggal di kawasan ini yang kemudian menjadi Suzhou.

Pada tahun 514 SM semasa Zaman Musim Bunga dan Musim Luruh, Raja Helu (阖闾) dari Wu mengasaskan "Kota Agung Helu", nama kuno untuk Suzhou, sebagai ibu kotanya. Pada tahun 496 SM, Helu mangkat dan dikebumikan di Huqiu (Bukit Harimau 虎丘).

Pada tahun 473 SM, Wu ditewaskan oleh Yue, lagi sebuah kerajaan di timur yang tidak lama kemudian diilhakkan oleh Chu pada tahun 306 SM. Zaman kegemilangan Suzhou sudah lepas. Saki baki kebudayaannya termasuk saki baki tembok dan pintu tembok di Pintu Pan yang wujud sejak dari 2,500 tahun lagi.

Menjelang zaman Dinasti Qin, kota ini dikenali sebagai Kaunti Wu. Xiang Yu (项羽) memulakan pemberontakan bersejarahnya di sini pada tahun 209 SM yang membantu menggulingkan Dinasti Qin. Pada tahun 589 semasa Dinasti Sui, kota ini dinamai semula sebagai Suzhou.

Apabila Terusan Agung siap dibina, Suzhou mendapati diri terletak di tempat yang strategik pada sebuah laluan perdagangan yang utama. Pada sepanjang sejarah China, ia merupakan sebuah metropolis perindustrian dan perdagangan yang utama di pantai tenggara China.

Semasa Dinasti Tang (825 Masihi), pemuisi agung Bai Juyi (白居易) membina Terusan Shantang (dipanggil "Shantang Jie" atau 山塘街) untuk menghubungkait kota ini dengan Huqiu bagi manfaat para pelancong. Kemudian pada tahun 1035, Fan Zhongyan (范仲淹), pemuisi dan penulis agung, membina Kuil Confucius yang kemudian dipergunakan untuk menjalankan Peperiksaan Awam Empayar.

Pada bulan Februari 1130, angkatan tentera Dinasti Jin yang mara dari utara menjarah dan membunuh beramai-ramai di kota ini. Ini disusuli oleh serangan Mongol pada tahun 1275 dan pemusnahan kota diraja (di tengah kota yang bertembok) pada permulaan Dinasti Ming pada tahun 1367.

Selepas itu, Suzhou mengalami suatu tempoh yang lebih makmur. Banyak daripada taman-taman peribadi yang masyhur dibina oleh para ningrat dinasti-dinasti Ming dan Qing. Bagaimanapun, askar-askar Taiping menawan kota itu dan pada bulan November 1863, Angkatan Tentera Yang Sentiasa Menang (Ever Victorious Army ) yang diketuai oleh Charles Gordon menawan semula kota itu daripada angkatan tentera Taiping.

Krisis berikut yang melanda Suzhou ialah serangan Jepun pada tahun 1937. Banyak tamannya dimusnahkan menjelang akhir peperangan. Pada awal dekad 1950-an, kerja-kerja membaik pulih dibuat oleh Zhuo-Zheng Yuan (Taman Pentadbir Rendah Hati), Dong Yuan (Taman Timur), dan orang-orang lain.

Pada tahun 1981, kota kuno ini disenaraikan oleh Majlis Negara Republik Rakyat China sebagai salah satu daripada empat buah bandar raya (yang lain ialah Beijing, Hangzhou, dan Guilin) yang perlindungan warisan sejarah dan kebudayaan serta pemandangan semula jadinya diperlakukan sebagai sebuah projek keutamaan. Sejak dari masa itu, dengan projek-projek ekonomi subbandar, Suzhou telah berkembang menjadi salah satu bandar raya yang paling makmur di China.

Taman-taman klasik di Suzhou dimasukkan ke dalam Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun-tahun 1997 dan 2000. Adalah mungkin untuk membuat lawatan maya ke Taman-taman Klasik Suzhou yang mengagumkan ini melalui panografi laman web UNESCO.

Daerah dan bandar satelit[sunting | sunting sumber]

Sebagai salah satu daripada bandaraya-bandaraya yang paling makmur di China, pembangunan Suzhou mempunyai hubung kait yang langsung dengan pertumbuhan bandaraya-bandaraya satelit, khususnya Kunshan, Taicang, dan Zhangjiagang. Kawasan kuasa Suzhou merupakan tempat untuk banyak perusahaan pembangunan teknologi tinggi.

Pada peringkat kaunti, Suzhou menguasai:

Mercu tanda[sunting | sunting sumber]

Pintu masuk ke dalam salah satu taman di Suzhou.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Keratan rentas 8 lorng Lebuhraya HuNing. 显示双向8车道

Untuk kemudahan orang ramai, Suzhou terletak di Landasan Jinghu yang menghubungkait Shanghai dengan Nanjing, ibu kota provinsi, dengan kedua-duanya mempunyai perkhidmatan kereta api setiap jam. Stesen Keretapi Suzhou adalah antara stesen penumpang yang tersibuk di China, dengan 139 buah kereta api yang singgah setiap hari. Keretapi-T hanya mengambil masa 45 minit ke Shanghai dan sejam setengah ke Nanjing.

Lebuhraya-lebuh raya Suzhou termasuk Lebuhraya Jiangsu-Shanghai, Lebuhraya Sungai Yangtze, dan Lebuhraya Suzhou-Jiaxin-Hangzhou. Jalan Keliling Luar Suzhou yang baru telah disiapkan pada tahun 2005, dan menghubungkait bandaraya-bandaraya pinggiran peringkat kaunti seperti Taicang, Kunshan, dan Changshu. Selain ini, Suzhou juga dihubungkait melalui sungai dengan bandar-bandar Zhangjiagang, Luzhi, Liujia, dan Changshou.

Walaupun Lapangan Terbang Shuofang dan Lapangan Terbang Penerbangan Bersatu Guangfu bertindak sebagai lapangan terbang perbandaran, dengan Majlis Negara meluluskan pembinaan sebuah lapangan terbang khusus untuk melayani Suzhou pada tahun 2003, pengangukutan udara dari Suzhou masih tertumpu kepada Lapangan Terbang Hongqiao dan Lapangan Terbang Antarabangsa Pudong di Shanghai.

Kebudayaan[sunting | sunting sumber]

Pagoda ThebYunyan, menara condong.

Tokoh-tokoh terkenal dari Suzhou[sunting | sunting sumber]

Fail:SuzhouCanal.jpg
Terusan di Suzhou

Petikan[sunting | sunting sumber]

Pameran Bonsai/Penjing di salah satu taman di Suzhou.
  • " Sebuah kota yang besar dan mulia... Ia mempunyai 1,600 buah jambatan batu yang membolehkan kapal-kapal ghali berlalu."   - Marco Polo
  • Nama-nama samaran Suzhou: " Ibu kota Sutera", " Tanah Mewah", " Bandaraya Gusu", " Venice Timur"  (kerana terusan-terusan yang banyak), " Tempat Bermulanya Kebudayaan Wu", dan " Dunia Taman-taman"
  • Pepatah Cina:
    • " Di langit, adanya syurga. Di bumi, adanya Suzhou dan Hangzhou."
    • " Lahir di Suzhou, tinggal di Hangzhou, makan di Guangzhou, dan mati di Liuzhou."  Pepatah ini kekadang juga disebut sebagai " Berkahwin di Suzhou..." kerana Suzhou dikatakan mempunyai tempat lahir wanita-wanita yang paling cantik di China.
    • " Indah atau tidak, tiadanya apa-apa yang lebih indah daripada perairan Taihu. Bersaudara atau tidak, kami semua sekampung."

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Institusi-institusi pendidikan awam yang memberikan program-program ijazah Sarjana Muda penuh masa termasuk:

Bandar Siswazah Suzhou terdiri daripada institusi-institusi lepas ijazah seperti Universiti Nasional Singapura, Pusat Pengajian Bersama Fudan, Pusat Pengajian Siswazah Universiti Nanjing, dan sebagainya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]