Tailmon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gatomon

Gatomon adalah makhluk Digimon dari Jepun Digimon franchise media yang terdiri dari anime, manga, mainan, video game, perdagangan kartun permainan dan media lainnya. Dalam versi bahasa Jepun, ia dikenal sebagai "Tailmon."

"Gatomon" adalah nama yang semua anggota spesies ini Digimon saham. Ada beberapa Gatomon yang muncul dalam berbagai Digimon anime dan siri mangga.

Yang paling terkenal adalah tampilan Gatomon di Digimon Adventure dan Digimon Adventure 02 anime sebagai digimon Hikari Yagami.

Gatomon dari Digimon Adventure/02 juga muncul dalam semua Digimon Adventure/02 berkaitan filem.

Tahap perubahan[sunting | sunting sumber]

Nyaromon

  • Merupakan bentuk tahap bayi bagi Tailmon. Bentuknya ini hanya diperlihatkan ketika imbasan episod dimana ia sedang menanti Hikari. Nyaromon tidak menyertai Koromon dan rakan-rakannya yang lain di Pulau File disebabkan ia terpisah daripada kelompok mereka ketika mereka diselamatkan oleh Gennai dalam satu pertempuran dengan Piemon.

Plotmon

  • Merupakan bentuk tahap anak bagi Tailmon. Namun ianya hanya bentuk yang jarang dikekalkan kerana Tailmon biasanya kekal dalam bentuk dewasanya. Serangan utamanya adalah Puppy Howling, iaitu serangan gelombang suara yang keluar daripada mulutnya. Ia pertama kali menjadi bentuk ini kembali saat ia selesai menggunakan seluruh tenaganya ketika bertarung dengan VenomVamdemon.

Tailmon

  • Merupakan bentuk tahap dewasa bagi Tailmon. Tidak seperti Agumon dan digimon yang lain, Tailmon merupakan satu-satunya Digimon yang mampu kembali kepada bentuk dewasa ini walaupun selepas menjadi bentuk yang sempurna. Serangan utamanya adalah Cat Punch iaitu serangan tumbukan yang kuat daripada tangannya, dan Cat Eye iaitu serangan sihir daripada matanya yang mampu memukau musuhnya. Tailmon juga mempunyai Gelang Suci dibahagian ekornya yang mampu melindunginya daripada kekuatan kegelapan. Malangnya, di Digimon Adventure 02 Gelang Suci tersebut telah hilang sewaktu Tailmon menyelamatkan dirinya daripada Gelang Hitam milik Digimon Kaisar. Ini membuatkan Tailmon hilang rasa keyakinan untuk bertarung dalam bentuk dewasanya kerana seluruh kekuatannya hilang bersama gelang tersebut. Ini terbukti ketika musuh lamanya, LadyDevimon kembali dari alam kegelapan untuk memburu dan ingin bertarung dengannya. Keadaan ini memaksa Tailmon mengajak Hawkmon untuk melakukan Perubahan Jogress bagi menentang LadyDevimon.

Angewomon

  • Merupakan bentuk tahap sempurna bagi Tailmon. Ia pertama kalinya menjadi bentuk ini ketika ia menentang Vamdemon yang ketika itu telah membunuh rakan baiknya, Wizarmon. Serangan utamanya adalah Holy Arrow iaitu serangan anak panah suci yang mampu memusnahkan musuhnya, Heaven's Charm iaitu serangan cahaya berwarna merah jambu daripada tangannya dan Saint Air iaitu sinaran cahaya merah jambu yang mampu melumpuhkan musuh dan memulihkan tenaga digimon yang baik. Namun di musim kedua siri ini, Tailmon tidak dapat berubah menjadi Angewomon disebabkan ketiadaan lencana Cahaya milik Hikari setelah kelapan-lapan kanak-kanak terpilih melepaskan kuasa mereka untuk mengimbangi Dunia Manusia dan Dunia Digital pada musim pertama.Sepanjang musim kedua siri Digimon Adventure 02 ini, hanya tiga kali Tailmon dapat berubah menjadi Angewomon iaitu ketika menyelamatkan Hikari yang masuk ke Laut Kegelapan, ketika dia menerima Cahaya Qinglongmon untuk membantu kanak-kanak terpilih di Hongkong untuk memusnahkan Menara Kegelapan serta ketika dia menghadapi musuh lamanya, iaitu LadyDevimon yang kebetulan menantikan kehadirannya ketika itu.

Neferterimon

  • Merupakan tahap armor bagi Tailmon. Sama seperti Patamon, Tailmon juga gagal berubah kepada bentuk sempurnanya, iaitu Angewomon di musim kedua siri ini. Ketiadaan lencana Cahaya dan wujudnya Menara Kegelapan memaksa Tailmon untuk berubah kepada bentuk ini. Neferterimon satu-satunya bentuk yang Tailmon boleh berubah di musim kedua ini. Serangan utamanya adalah Curse of the Queen iaitu serangan cahaya merah jambu dari mahkotanya, Rosetta Stone iaitu serangan batu yang keluar daripada cahaya berwarna merah jambu dari tubuhnya serta Nile Jewerly iaitu serangan peluru berpandu berbentuk diamond yang keluar daripada kakinya.