Taktik dan kemahiran bola sepak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Terdapat pelbagai kemahiran individu dan taktik pasukan diperlukan untuk bermain bola sepak yang berkesan. Bola sepak adalah dalam teori permainan yang sangat mudah, seperti yang ditunjukkan oleh Kevin Keegan 's kenyataan terkenal bahawa taktik untuk memenangi perlawanan adalah untuk "menjaringkan lebih banyak gol daripada lawan". Walau bagaimanapun, pasukan yang teratur dan cukup bersedia sering dilihat menewaskan pasukan dengan pemain kononnya lebih berkemahiran, walaupun dari masa ke masa. Kejurulatihan manual dan buku Ken Jones dan Pat Welton, Kemahiran Bola Sepak dan Taktik, Crown Publishers, 1979 umumnya meliputi bukan sahaja kemahiran individu tetapi taktik juga.

Gaya bermain[sunting | sunting sumber]

Penguasaan bola sepak[sunting | sunting sumber]

Pasukan yang bertujuan untuk mengekalkan kawalan ke bola lebih tempoh yang lebih lama, dalam proses membuat peratusan besar daripada pas yang memberikan risiko rendah kehilangan bola, dikatakan bermain pemilikan bola sepak. Menggunakan taktik ini menuntut pemain mahir dalam kawalan bola dan hantaran yang tepat. Jika berjaya, ia akan menentang pemain kerana mereka perlu berjalan dan menangani lagi. Gaya pemilikan bola sepak yang berasal dari Sepanyol adalah "Tiki-taka", di mana sebilangan besar pas terutamanya adalah pendek yang dikerahkan oleh pelbagai pemain pasukan sebelum akan membawa kepada penyerang yang pasti kepada menjaringkan gol ke pasukan lawan ini . Ia telah digunakan dengan berkesan oleh UEFA Euro 2008, Piala Dunia FIFA 2010 dan UEFA Euro 2012 juara Sepanyol, yang diuruskan oleh Luis Aragonés dan Vicente del Bosque masing-masing, dan FC Barcelona 2008-09 diuruskan oleh Josep Guardiola.

Bola sepak Secara Terus[sunting | sunting sumber]

Lebih sering dikaitkan dengan menyerang balas bola sepak daripada pemilikan bola sepak, bola sepak secara langsung bermakna pemain menghabiskan masa sedikit dengan bola sebelum melakukan hantaran. Untuk mencapai matlamat ini, setiap pemain kerap menggunakan hanya satu atau dua sentuhan. Serangan secara terus kadang-kadang dikaitkan dengan gaya bola-jauh. Bola jauh adalah istilah yang digunakan dalam persatuan bola sepak untuk menggambarkan satu percubaan, sering spekulatif, untuk mengedarkan bola jauh turun padang melalui menyeberangi, tanpa niat untuk memberikan ia kepada kaki pemain penerima; teknik ini amat berkesan untuk pasukan dengan tinggi penyerang. Pasukan bola sepak kebangsaan Jerman dan beberapa pasukan kelab Eropah sangat terkenal bermain bola sepak secara jauh, seperti Chelsea, Manchester United, Real Madrid, Borussia Dortmund, Juventus, Benfica , Porto dan Olympiacos. Walaupun Sebaliknya bola sepak secara jauh untuk memiliki bola sepak, pasukan sering menggunakan gabungan gaya ini untuk mendapatkan yang terbaik daripada kedua-dua falsafah taktikal.

Penggantian[sunting | sunting sumber]

Penggantian ialah proses penukaran pemain di luar padang dengan pemain yang sedang berada dalam perlawanan.

Pemain yang boleh digantikan hanya tertakluk kepada 3 orang sahaja dalam perlawanan kompetitif.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]