Taman Burgess

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Koordinat: 51°29′01″U 0°04′55″B / 51.483576°U 0.081841°B / 51.483576; -0.081841

Tanda taman di Camberwell Road

Taman Burgess adalah sebuah taman am terletak di London Borough of Southwark, dalam suatu kawasan antara Camberwell, Walworth dan Peckham. Di 46ha (113 ekar), ia adalah salah satu dari taman terbesar di South London.

Peta Taman Burgess

Tidak seperti kebanyakan lainnya taman di London, Taman Burgess diukir keluar dari kawasan yang sangat keluasan kawasan binaan bandar. Hampir semua tanah yang sekarang diduduki oleh taman terdahulunya perumahan, industri dan infrastruktur angkutan. Gagasan untuk Taman Burgess datang dari pelan Abercrombie 1943 untuk kawasan lapang di London, dan tanahnya telah dirakit dan diindahkan secara bertahap selama beberapa dekad berikutnya, pertama oleh London County Council, kemudian Greater London Council, dan sejak pertengahan 1980-an, London Borough of Southwark. Tahap penting dalam pembangunan taman adalah penutupan Grand Canal Surrey pada awal 1970an, yang berakhir di Addington Wharf di Walworth Road. Grand Canal Surrey melayani Surrey Commercial Docks, dan kawasan dekat Camberwell penuh jalan abad ke-19, rumah-rumah dan bangunan industri (termasuk kilang bir halia), banyak yang mengalami kerosakan berat bom sewaktu Perang Dunia II. Peregangan saluran sekarang dimasukkan di Taman adalah tapak Camberwell Wharf, yang hampir lurus. Tanah lain yang tergabung dalam taman ini diduduki oleh perumahan. Sementara beberapa perumahan ini berada dalam keadaan sangat teruk, banyak rumah sangat berguna dihancurkan untuk membangun taman, dan ini telah menghasilkan perasaan tempatan yang sangat kuat tentang taman.

Sisa jalan

Dinamakan Burgess Park pada tahun 1973 (selepas Anggota Dewan Bandaraya Jessie Burgess,Datuk bandar Camberwell wanita pertama), ia masih belum lengkap dan mengandungi beberapa bekas jalan yang telah ditutup tetapi belum diberikan rumput. Batas-batas Taman Burgess tetap menjadi masalah sengketan, dan kerana taman tidak pernah selesai, itu adalah secara teratur taklukan cadangan untuk membangun perumahan, sekolah, atau pautan angkutan dari sebarang jenis yang tidak akan pernah ditakafur dalam salah satu dari Taman zaman Victoria London yang lebih tradisional.

Taman baru-baru ini menerima hibah sebesar £2 juta dari Datuk bandar London sebagai bahagian dari persaingan lebar London. Hal ini akan diisi ulang sampai dengan £ 6,000,000 oleh Liberal Demokrat yang dikuasai Majlis tempatan, sumbangan yang harus menjamin renovasi ruang ini diabaikan.

Tanur kapur Taman Burgess

Ada bangunan tersenarai di Taman, sisa-sisa jalan-jalan yang pernah ditinggali tapak: sebuah tanur kapur, perpustakaan, tempat mandi dan rumah basuhan dan bekas rumah pemberian sedekah dalam Chumleigh Gardens. Ada juga beberapa jambatan, yang pernah digunakan untuk menyeberangi terusan.

Chumleigh Gardens, dekat pusat taman, adalah indah ditanam Dunia Garden, dengan tanaman dan landskap direka bentuk untuk mencerminkan keragaman penduduk sekitar bahagian ini sangat kosmopolitan London.

Ada "Friends of Burgess Park". Taman ini juga memainkan tuan rumah setiap bulan Ogos pada Carnaval Del Pueblo, perayaan budaya Amerika Latin terbesar di Eropah.

Taman Burgess adalah salah satu dari 11 taman di sepanjang Greater London dipilih untuk menerima wang untuk pembangunan semula mengikut undian awam. Burgess Park menerima £2 juta menuju jalan setapak yang lebih baik, lebih pencahayaan, memperbaharui tandas awam dan kawasan permainan baru untuk kanak-kanak.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. London parks get £6m for revamp (BBC News) accessed 10 March 2009

Pautan luar[sunting | sunting sumber]