Taman Cannizaro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Koordinat: 51°25′27″N 0°13′51″W / 51.42417°U 0.23083°B / 51.42417; -0.23083 Cannizaro Park adalah sebuah taman di Wimbledon dalam London Borough of Merton. Terletak di selatan Wimbledon Common dan dikenal untuk taman hias yang indah dengan kolam dan patung.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Rumah Cannizaro

Taman ini merupakan sisa dari taman-taman bekas rumah negara di pusatnya (sekarang sebuah hotel). Rumah ini, terdahulunya dikenal sebagai Rumah Warren, dibangun pada abad ke-18 dan dimiliki oleh keluarga Grosvenor dan Drax yang, untuk sebahagian besar sejarahnya, biarkan serangkaian penyewa kaya. Kelab golf Royal Wimbledon berdekatan dan bahagian barat kampung Wimbledon juga pernah sekali dahulu sebahagian dari estet.

Di antara 1785 dan 1806, Setiausaha Dalam Negeri dan Sekretaris Negara untuk Perang, Henry Dundas, Melville Viscount 1 menduduki rumah. Selama masa jabatannya, rumah ini merupakan pusat sosial besar untuk royalti dan ketua ahli politik (George III dan Perdana menteri William Pitt the Younger keduanya tinggal di sana secara teratur). Dundas mengatur landskap taman, struktur dasar yang tetap saat ini. Lady Jane Wood di taman adalah peringatan kepada isterinya.

Pada 1817, orang Sicily Francis Platamone, Count St Antonio dan istri Skotlandnya Sophia menyewa Rumah Warren dan mengurus pesta dan konset sering yang hadir termasuk Perdana Menteri Duke of Wellington dan Pn Fitzherbert, gundik Raja George IV. Count meninggalkan isterinya dan kembali ke Itali pada tahun 1832 apabila dia mewarisi gelar Duke Cannizzaro. Duchess tetap di Rumah Warren sampai dia meninggal pada tahun 1841. Setelah kematiannya rumah itu kemudian dikenal dengan gelaran suaminya (dengan variasi ejaan).

Sebuah kebakaran besar pada awal abad ke-20 menghancurkan banyak bahagian dari rumah tetapi dibangun kembali dan pengaturan saat ini diperpanjang. Pada tahun 1920-an Rumah Cannizaro dimiliki oleh Laksamana Plunkett - Ernle - Erle - Drax. Dia menjualnya ke keluarga Wilson, pemilik swastanya yang terakhir.

The Wilsons memiliki rumah sampai akhir 1940-an dan melakukan serangkaian perbaikan di taman dengan penanaman pokok baru, Rhododendron, Azalea dan Kamelia. Pada 1947, rumah dan kebun dijual kepada Majlis Borough Wimbledon. Kebun dibuka kepada orang ramai segera setelah dan rumah ini untuk suatu waktu yang digunakan sebagai rumah kejururawatan.

London Borough of Merton menjual rumah pada 1980-an dan kemudian diubah menjadi hotel. Kebun tetap dalam kepemilikan dewan dan terbuka untuk umum.

Beberapa keingintahuan tentang nama tempat "Cannizzaro"[sunting | sunting sumber]

Cannizzaro (yang merupakan harta milik keluarga Platamone di Sant’Antonio[1][2]) merupakan sebuah wilayah pelancongan terletak di pantai shelvy Ionia Sicily Timur antara Aci Castello dan Catania[3].

Salah satu utama Etnean pusat perubatan membawa nama Ospedale Cannizzaro[4] kerana telah dibangun dalam batas-batas wilayah.

Toponim ini mungkin berpunca dari:

A) Istilah Bahasa Latin Rendah Canniciarium, "tempat yang penuh dengan alang-alang, sebuah tapak yang dibuat dari alang-alang, rumpun dari alang-alang";

B) Penyataan bahasa Arab "Ayn An- Nisar, yang bermaksud "Mata air Pengorbanan".

Dalam kedua perkara pemandangan purba yang memberi inspirasi kepada penamaan tempatan telah merosak selama berabad-abad oleh perubahan sekian oleh kerana aliran lahar dan peledakan letusan.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]