Taman Tuanku Jaafar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Daerah
Bendera Senawang
Jata Senawang
Cogan kata: Kepada Allah Berserah
كڤدالله برسراه
(Unto God Resigned)
Lagu: Berkatlah Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan
NegaraMalaysia Malaysia
NegeriBendera Negeri Sembilan Negeri Sembilan
DaerahSenawang
Pusat PentadbiranBandar Senawang
Pihak Berkuasa TempatanMajlis Perbandaran Nilai
Pentadbiran
 • Pegawai DaerahZaidi bin Johari[1]
Keluasan
 • Jumlah1.05 batu persegi (2.72 km2)
Penduduk
 (2010[1])
 • Jumlah70,894
Poskod
71450

Taman Tuanku Jaafar merupakan sebuah perbandaran utama di Negeri Sembilan, Malaysia. [1] Ia terletak kira-kira 7 kilometer (4.3 batu) dari bandar Seremban. Lokasi Taman Tuanku Jaafar terletak berhampiran dengan Senawang, kira-kira 1 kilometer (0.62 mi). Ia dinamakan sempena nama Yang di-Pertuan Besar keempat Negeri Sembilan, Tuanku Jaafar Ibni Tuanku Abdul Rahman.

Taman Tuanku Jaafar adalah kawasan pembangunan yang terdiri daripada kawasan perumahan dan perindustrian yang terletak di Sungai Gadut, Seremban. Rumah-rumah berkembar di dalam kawasan kediaman adalah tempoh pegangan bebas. Juga, kilang-kilang boleh didapati di kawasan itu untuk menarik pembeli berpotensi yang bekerja di bidang perindustrian. Rumah kediaman Taman Tuanku Jaafar kebanyakannya terdiri daripada 4 tingkat bilik tidur dan 2 bilik mandi. Sementara itu, kilang-kilang 1 ½ tingkat datang dengan binaan sebanyak 2,640 sf. Kemudahan yang termasuk dalam kawasan kediaman adalah tempat letak kereta bagi penduduk untuk memarkir pengangkutan mereka, sebuah masjid sebagai tempat ibadat untuk masyarakat dan kedai untuk penduduk setempat untuk memenuhi keperluan harian mereka.

Terdapat pelbagai kemudahan yang disediakan berdekatan dengan Taman Tuaku Jaafar. Mereka termasuk institusi pendidikan (SK Taman Tuanku Jaafar, SK Taman Tuanku Jaafar, SRJKT Ladang Seremban & SK Senawang), tempat ibadat (Kuil Sri Maha Raja Rajeswarar Sivan Kovil, Kuil Sri Raja Kaliamman Sri Dato, Masjid Tuanku Jaafar & Surau As-Sobirin), bandar kecil Sungai Gadut dan rumah kedai Taipan Senawang yang menempatkan banyak bank, restoran dan barangan runcit. Di samping itu, terdapat juga pasar raya hiper berdekatan; Senawang Giant dan Jusco Hypermarket. 'Pasar Malam' terletak berdekatan dengan rumah-rumah Taman Tuanku Jaafar, pasar seminggu sekali bertenaga terletak di lokasi yang sama dengan stesen bas di kawasan itu. Dari Taman Tuanku Jaafar, ia mengambil masa kira-kira 40 minit memandu ke bandar Seremban manakala bandar Melaka lebih dekat dengan kawasan tempatan kerana hanya mengambil masa selama 20 minit untuk sampai ke destinasi. Bandar Seremban yang terdiri daripada Tesco Extra di Seremban Jaya, pusat membeli-belah Seremban Parkson, Stesen KTM Seremban, pejabat pentadbiran kerajaan dan juga terminal bas dan teksi boleh dicapai kurang dari 10 km memandu jauhnya. Taman Tuanku Jaafar boleh diakses melalui Lebuh Raya PLUS Senawang dan Lebuh Raya LEKAS yang menghubungkan bandar ke tempat lain sejauh Kuala Lumpur, Melaka dan Johor Bahru.

Taman Tuanku Jaafar mempunyai 3 buah sekolah di kawasan tersebut iaitu Sekolah Kebangsaan Taman Tuanku Jaafar, Sekolah Kebangsaan Tuanku Jaafar 2 dan Sekolah Tuanku Jaafar.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

| style="width:50%; text-align:left; vertical-align:top;" |