Teka-teki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Teka teki)

Teka-teki ialah penyataan atau soalan yang mempunyai pembayang-pembayang tertentu yang bertujuan untuk menduga akal seseorang. Kebiasaannya, sesuatu teka-teki itu mempunyai jawapan yang menarik, unik atau kelakar.

Teka-teki adalah pernyataan, soalan atau frasa yang mempunyai makna tersirat atau pembayang tertentu, yang dikemukakan untuk diselesaikan. Teka-teki terdiri daripada dua jenis: enigma, yang merupakan masalah yang umumnya dinyatakan dalam bahasa kiasan atau metafora yang memerlukan kepintaran dan pemikiran yang teliti untuk penyelesaiannya, dan conundrum, yang merupakan pertanyaan yang bergantung kepada kesannya terhadap hukuman dalam soalan atau jawapannya.

Archer Taylor mengatakan bahawa "kita mungkin boleh mengatakan bahawa meneka adalah seni universal" dan memetik teka-teki dari beratus-ratus budaya yang berbeza termasuk sumber Finland, Hungaria, India Amerika, Cina, Rusia, Belanda dan Filipina di antara banyak yang lain.[1] Banyak teka-teki dan tema teka-teki tersebar di peringkat antarabangsa.

Dalam penilaian Elli Köngas Maranda (awalnya menulis tentang teka-teki Malaita, tetapi dengan pandangan yang telah diambil secara lebih luas), mitos berfungsi untuk menyandikan dan menetapkan norma sosial, "teka-teki membuat titik bermain dengan batas konseptual dan menyeberanginya untuk keseronokan intelektual menunjukkan bahawa perkara-perkara tidak begitu stabil seperti yang kelihatannya"- walaupun tujuannya masih pada akhirnya adalah" bermain dengan batas, tetapi akhirnya menegaskannya".[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Archer Taylor, English Riddles from Oral Tradition (Berkeley: University of California Press, 1951), p. 3.
  2. ^ Elli Köngäs Maranda, "Riddles and Riddling: An Introduction", The Journal of American Folklore, 89 (1976), 127–37 (p. 131); doi:10.2307/539686; JSTOR 539686; cf. Hannah Burrows, "Wit and Wisdom: The Worldview of the Old Norse-Icelandic Riddles and their Relationship to Eddic Poetry", in Eddic, Skaldic, and Beyond: Poetic Variety in Medieval Iceland and Norway, ed. by Martin Chase (New York: Forham University Press, 2014), pp. 114–35 (p. 116).

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]