Flexi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari TelkomFlexi)

Flexi merupakan salah satu produk telefon fixed wireless yang dikeluarkan oleh PT Telekomunikasi Indonesia, Tbk. Produk ini lebih dikenali dengan nama "Flexi". Saat ini operasionalnya dikendalikan melalui salah satu Divisi di Telkom, iaitu Divisi Fixed Wireless Network (DIV FWN). Akan tetapi setelah dilakukan transformasi di PT Telekomunikasi Indonesia, per tanggal 1 Julai 2009, operasi dari FLEXI ini dikendalikan oleh Jabatan Telkom Flexi (DTF)

Flexi menggunakan teknologi CDMA (Code Division Multiple Access) 2000 1x, dan berlesen sebagai Fixed Wireless Access (FWA) atau Telefon Tetap Nirkabel. Sampai kedudukan saat ini, Flexi masih menjadi pembekal terbesar dalam perkhidmatan FWA di Indonesia.

Rangkaian[sunting | sunting sumber]

Saat ini, Flexi sudah menggunakan rangkaian CDMA frekuensi 800 MHz untuk seluruh wilayah di Indonesia. Sebelumnya untuk wilayah Jakarta & Jawa Barat yang menggunakan frekuensi 1900 MHz sudah dimigrasi ke 800 MHZ sejak tarikh 31 Julai 2007. Selaras dengan tatacara semula frekuensi di Indonesia, frekuensi 1900 MHz sudah digunakan sebagai frekuensi operator rangkaian generasi ke-3 dan 3.5.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]