Terier Skye

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Terier Skye
Seekor terier Skye
Negara asalScotland
Anjing (Canis lupus familiaris)

Terier Skye[a] ialah satu baka anjing Scotland yang merupakan terier panjang, rendah, dan tahan lasak dan "salah satu baka anjing asli paling terancam di United Kingdom" menurut The Kennel Club.

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Terier Skye

Bulu[sunting | sunting sumber]

Terier Skye berlapis bulu ganda dengan lapis bulu bawah yang pendek dan lembut dan lapis bulu atas keras dan lurus. Bulu lebih pendek pada kepala menutupi dahi dan mata, lalu membentuk janggut sederhana. Telinga pada umumnya cukup berjumbai dan, dalam contoh telinga mencucuk, bulunya biasanya jatuh seperti jumbai, lalu menyerlahkan bentuk, dan bercampur dengan gelung sisi.

Warna[sunting | sunting sumber]

Perang kekuning-kuningan, biru, kelabu gelap atau cerah, perang muda, dan hitam dengan titik-titik hitam (telinga dan muncung) semuanya wujud. Ia mungkin mempunyai apa-apa warna diri yang mengizinkan sesetengah kesan cahaya warna bagi warna sama pada tubuh dan lapis bulu bawah lebih cerah, selagi hidung dan telinga berwarna hitam. Pada umumnya tiada lagi corak lanjut pada tubuh, tetapi tompok putih kecil pada dada adalah agak lazim.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Kecuali rupa bentuk dan saiz telinga, tiada perbezaan ketara atau keutamaan yang diberikan antara jenis telinga mencucuk dan telinga labuh. Apabila telinganya mencucuk, ia bersaiz sederhana, terangkat tinggi-tinggi pada tengkorak dan bersudut sedikit ke luar.

Penjagaan[sunting | sunting sumber]

Terier Skye, lapis bulu kelabu muda

Terier Skye ialah anjing pemburu dan menikmati sesi ruangan luaran harian dengan meneroka di kawasan selamat. Ia juga memerlukan sesi berjalan singkat hingga sederhana dengan pemiliknya untuk kekal aktif. Terier Skye menikmati kehidupan sebagai anjing rumah dan lebih suka untuk tidak tinggal di luar rumah. Oleh itu, pemilik tidak patut membelanya di luar seakan-akan di dalam habitat semula jadi. Penyikatan kerap (kira-kira dua kali seminggu) ialah semua yang diperlukan untuk memastikan terier Skye kelihatan baik dan tidak kusut. Ramai pemilik berfikir bahawa mandi sekali-sekala akan melembutkan lapis bulu, seperti yang kerap berlaku dengan terier lain, tetapi itu tidak berlaku untuk terier Skye. Mandi sekali-sekala tidak akan melembutkan lapis bulu dengan terlalu banyak. Pemilik mesti memberikan perhatian kepada kawasan di sekeliling mata dan mulutnya; ini mungkin memerlukan pembersihan kerap.[1]

Kesihatan[sunting | sunting sumber]

Jika terier Skye disenamkan dengan terlalu kerap, sewaktu terlalu muda, terutamanya sebelum usia 8 bulan, ia dapat merosakkan pertumbuhan tulang, sehingga menyebabkan ketempangan menyakitkan dan mungkin tungkai yang melengkung dengan teruk. Lompatan ke atas dan ke bawah dari objek, pemanjatan ke atas objek, larian, malah perjalanan jauh, kesemuanya merupakan semua perkara yang perlu dielakkan pada tempoh 8 hingga 10 bulan pertama untuk mencegah masalah kemudian dan membolehkan penutupan betul bagi plat pertumbuhan. Ini sangat dipertikaikan di bidang saintifik. Senaman betul tidak menyebabkan kecacatan.

Penyakit cakera degeneratif juga merupakan masalah umum pada anjing bertungkai pendek; sebanyak 10% daripada terier Skye menghidapnya.

Kanser buah dada ialah punca utama kematian terier Skye dengan hemangiosarkoma (tumor malignan pada pembuluh darah), penyakit autoimun, dan hipertiroidisme[2] sebagai kebimbangan lain bagi baka ini.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebuah patung Greyfriars Bobby, seekor terier Skye yang masyhur kerana kesetiaan

Anjing ini terdapat di Kepulauan Skye dan oleh itu dinamai terier Skye. Sesetengah kekeliruan wujud dalam penjejakan sejarahnya kerana, buat masa tertentu, beberapa baka berlainan mempunyai nama sama "terier Skye". Anjing setia ini, yang dikatakan pernah hadir di bawah simis Mary, Ratu Scots semasa hukuman mati baginda, telah disifatkan sebagai terier Skye. Pada tahun 1840, Ratu Victoria menjadikan baka ini mewah dan mengekalkan kedua-dua anjing bertelinga labuh (terkelepai) dan mencucuk (ke atas). Litograf warna tentang terier Skye disertakan dalam "The Illustrated Book of the Dog" karya Vero Shaw pada tahun 1881.[3]

Ini meningkatkan kepopularannya dengan banyak dan terier Skye datang ke Amerika kerana ini. AKC mengiktiraf baka ini pada tahun 1887 dan ia secepatnya muncul dalam adegan pertunjukan. Kepopularannya telah menurun dengan ketara dan kini ia merupakan salah satu baka terier paling kurang terkenal. Terdapat sedikit kesedaran tentang kepopularannya dahulu.[4]

Ancaman[sunting | sunting sumber]

Terdapat kebimbangan bahawa baka ini berada dalam ancaman kepupusan dengan hanya 30 ekor yang lahir di United Kingdom pada tahun 2005.[5] Kini, ia merupakan salah satu Baka Asli Rentan paling terancam di negara itu dan dalam tempoh 40 tahun baka ini mungkin lenyap sepenuhnya.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawi: تيريئر سکاي; bahasa Inggeris: Skye terrier

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Coile, Caroline (2005). "The Terrier Group". Encyclopedia of Dog Breeds (second edition) (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-2). Barron's Educational Series. m/s. 350. ISBN 0-7641-5700-0.
  2. ^ Disorders by breed, Skye Terrier (dalam bahasa Inggeris), Universiti Sydney, dicapai pada 6 Mac 2024
  3. ^ Shaw, Vero (1881). Skye Terriers (Gambar). The Illustrated Book of The Dog (dalam bahasa Inggeris). London, United Kingdom; Paris, Perancis; New York, Amerika Syarikat: Cassel, Petter, Galpin & Company. m/s. 488. Dicapai pada 6 Mac 2024.
  4. ^ Coile, Caroline (2005). "The Terrier Group". Encyclopedia of Dog Breeds (second edition) (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-2). Barron's Educational Series. m/s. 352. ISBN 0-7641-5700-0.
  5. ^ Savill, Richard (5 Julai 2006), "Skye Seven raise hope for breed's survival", Daily Telegraph (dalam bahasa Inggeris)
  6. ^ Elliott, Valerie (12 Jun 2006), "Fight is on to save dogs that fell out of fashion", The Times (dalam bahasa Inggeris)