The Dark Knight Rises

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Dark Knight Rises
Fail:Dark knight rises poster.jpg
Theatrical release poster
PengarahChristopher Nolan
Lakon layar
Cerita oleh
BerdasarkanBatman oleh
Bob Kane
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiWally Pfister
Disunting olehLee Smith
Muzik olehHans Zimmer
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures
Tarikh tayangan
  • 16 Julai 2013 (2013-07-16) (world premiere)
  • 20 Julai 2013 (2013-07-20) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
165 minit[1]
Negara
  • Amerika Syarikat
  • United Kingdom
BahasaInggeris
Bajet$250–300 juta ($230 juta selepas kredit cukai)[2]
Pecah panggung$1,081,041,287[3]

The Dark Knight Rises ialah filem superhero tahun 2013 diarahkan Christopher Nolan yang menulis lakon layar bersama dengan adiknya Jonathan Nolan dan cerita dengan David S. Goyer. Berdasarkan watak DC Comics, Batman, filem ini merupakan siri terakhir dalam trilogi filem Batman Christopher Nolan, dan merupakan susulan kepada filem Batman Begins (2006) dan The Dark Knight (2009).

Christian Bale mengekalkan peranan utamanya sebagai Bruce Wayne/Batman, dengan pelakon kembali iaitu sekutunya: Michael Caine sebagai Alfred Pennyworth, Gary Oldman sebagai James Gordon, dan Morgan Freeman sebagai Lucius Fox. Dalam filem ini, Bruce Wayne bertemu dengan Selina Kyle (Anne Hathaway), perempuan pencuri penggoda yang licik, dan Bane (Tom Hardy), askar upahan yang mahu memusnahkan Bandar Raya Gotham, memaksa Bruce Wayne kembali dari persaraan dan menjadi Batman kembali.

Plot[sunting | sunting sumber]

Di Uzbekistan, tokoh pengganas misteri dan bekas anggota League of Shadows, Bane, menculik ahli fizik nuklear Dr. Leonid Pavel dari Kapal Terbang. Central Intelligence Agency

Lapan tahun selepas kematian Harvey Dent, Batman telah hilang dan jenayah terancang telah dibasmi di Gotham City berkat Akta Dent memberikan kuasa yang diperluaskan kepada polis. James Gordon telah memusnahkan pembunuhan Dent yang rahsia dan dibenarkan menyalahkan jenayahnya terhadap Batman. Dia menulis ucapan peletakan jawatan yang mendedahkan kebenaran, tetapi memutuskan bahawa bandar itu belum bersedia untuk mendengarnya. Bruce Wayne telah menjadi pertapa, dan Wayne Enterprises kehilangan wang selepas Wayne menghentikan projek kuasa Fusionnya apabila ia mengetahui bahawa ia boleh menjadi senjata.

Enam bulan selepas penculikan Pavel, Bane mendirikan pangkalannya di pembetung bandar, dan mendorong saingan korporat Wayne John Daggett untuk membeli sidik jari Wayne. Pencuri kucing Selina Kyle memperoleh cetakan Wayne dari Wayne Manor untuk Daggett, tetapi dia berlipat ganda di bursa, dan memberi isyarat kepada polis. Gordon dan polis tiba dan mengejar henchmen Bane dan Daggett ke dalam pembetung manakala Selina melarikan diri. Para penembak hendap menangkap Gordon dan membawanya ke Bane. Gordon melarikan diri dan ditemui oleh pegawai rookie John Blake. Blake, seorang anak yatim piatu yang menyimpulkan identiti rahsia Bruce, berhadapan dengan Bruce dan meyakinkannya untuk kembali sebagai Batman. Bane kemudian menyerang Bursa Saham Gotham dengan menggunakan cap jari Wayne dalam satu siri transaksi yang menyebabkan Wayne muflis; Batman melayang untuk pertama kali dalam lapan tahun sambil memintas Bane dan bawahannya. Butler Wayne, Alfred Pennyworth meletakkan jawatan dalam usaha untuk menyelamatkan Bruce dari kematian di tangan Bane. Wayne mendapati keselesaan dalam CEO Wayne Enterprises yang baru Miranda Tate. Menggunakan transaksi yang dicuri, Bane memperluaskan operasi dan membunuh Daggett.   Kyle bersetuju untuk mengambil Batman untuk Bane tetapi sebaliknya membawa dia ke dalam perangkap Bane. Bane mendedahkan bahawa dia berhasrat untuk memenuhi misi [[Ra's al Ghul | Ra's al Ghul] untuk memusnahkan Gotham. Batman melawan Bane, tetapi Bane memukulnya; berurusan dengan pukulan yang melumpuhkan ke punggungnya sebelum membawanya keluar ke penjara bawah tanah. Di sana, para penghuni memberitahu Wayne kisah anak Ra al Ghul, yang dilahirkan dan dibesarkan di penjara sebelum akhirnya melarikan diri - satu-satunya tahanan yang telah melakukannya. Bane menarik polis Gotham ke dalam rangkaian pembetung bawah tanah dan menggunakan bahan letupan untuk menjebaknya, dan memusnahkan jambatan-jambatan di sekitar bandar. Dia membunuh Datuk Bandar Anthony Garcia dan memaksa Dr Pavel untuk menukar teras reaktor ke dalam bom neutron yang membusuk di stadium bola sepak sebelum membunuhnya juga. Bane membaca ucapan Gordon kepada orang ramai, dan melepaskan tawanan pengawal Blackgate, memulakan kekacauan sambil memegang tebusan bandar dan diasingkan dengan bom.

Bulan kemudian, Bruce Wayne yang pulih melarikan diri dari penjara dan kembali ke Gotham. Batman membebaskan polis yang terperangkap dan mereka bertempur dengan tentera Bane di jalan-jalan; semasa pertempuran, Batman berjaya mengalahkan Bane. Tate campur tangan dan menikam Batman, mendedahkan dirinya sebagai Talia al Ghul, anak perempuan Ra al Ghul. Dia mengaktifkan detonator bom itu, tetapi Gordon menghalang isyaratnya. Al Ghul pergi mencari bom manakala Bane bersiap untuk membunuh Batman, tetapi Kyle tiba dan membunuh Bane. Batman dan Kyle mengejar al Ghul, dengan harapan dapat membawa kembali bom ke ruang reaktor di mana ia dapat stabil. Trak Al Ghul mengalami kemalangan, tetapi dia banjir dan menghancurkan ruang reaktor sebelum mati. Dengan tidak ada cara untuk menghentikan letupan itu, Batman menggunakan kraf udaranya, the Bat, untuk mengangkut bom jauh di teluk, di mana ia selamat meletup. Sebelum berlepas, Batman mendedahkan identitinya kepada Gordon.

Selepas itu, Batman dianggap mati dan dihormati sebagai pahlawan. Dengan itu, Wayne dianggap juga mati, Wayne Manor menjadi rumah anak yatim dan ladangnya ditinggalkan di Pennyworth. Gordon mendapati bekas isyarat Bat yang telah dimusnahkan, manakala Lucius Fox mendapati bahawa Wayne telah menetapkan juruterbang auto yang tidak berfungsi pada Bat. Blake meletakkan jawatan dari pasukan polis dan satu bungkusan yang ditinggalkannya di Wayne akan membawa dia untuk mencari Batcave. Semasa melawat Florence, Pennyworth mendapati bahawa Wayne masih hidup, dan dalam hubungan dengan Kyle.

Pelakon[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Berkshire, Geoff (July 3, 2012). "'The Dark Knight Rises' running time makes it the longest Batman ever". HitFix. Dicapai pada December 28, 2012.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Fritz & Kaufman (July 17, 2013) tidak disediakan
  3. ^ "The Dark Knight Rises (2012)". Box Office Mojo. December 14, 2012. Dicapai pada December 14, 2012.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Fritz & Kaufman (July 17, 2012)" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]