The Domain, Sydney

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Domain, Sydney

The Domain ialah ruang terbuka 34 hektar [1] di Sydney, New South Wales, Australia. Ia terletak di tepi timur daerah pusat perniagaan Sydney, berhampiran Woolloomooloo. The Domain bersempadan dengan Taman Botani Diraja dan kini diurus oleh Amanah Taman Botani Diraja, suatu bahagian Jabatan Alam Sekitar dan Perubahan Iklim New South Wales. Ia kini sebuah tempat masyhur untuk konsert luar, upacara luar dan untuk perhimpunan yang besar.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Menjelang Julai 1788, enam bulan selepas First Fleet mendarat di Sydney Cove (Teluk Sydney), Gabenor Arthur Phillip telah menubuhkan sebuah ladang kecil di teluk itu betul-betul di timur, ia dinamakan Farm Cove. Jauh ke lembah sungai yang mengalir ke dalam Farm Cove, Gabenor Phillip mengetepikan kawasan terbuka untuk kegunaan eksklusif Gabenor dikenali sebagai ‘Phillip Domain’. Ia meliputi kawasan timur daripada Tank Stream ke kepala Teluk Woolloomooloo (Walla Mulla). Ladang ini telah didirikan untuk penanaman bijirin, tetapi tidak lama kemudian dipindahkan ke Parramatta, kerana tanahnya yang berpasir dan tidak subur. Kawasan Farm Cove (Woccanmagully) kemudiannya dipajakkan untuk pertanian persendirian untuk dua puluh tahun akan datang.

Pameran Antarabangsa 1879 di Garden Palace

Walaupun parit telah digali untuk menentukan sempadannya pada tahun 1792, Domain secara beransur-ansur dicerobohi oleh orang lain dalam tahun-tahun berikutnya. Gabenor Bligh cuba untuk menuntut semula Domain yang menjadi sebab-sebab 'Pemberontakan Rum' 26 Januari 1808.

Sebaik sahaja beliau tiba pada tahun 1810, pengganti Bligh Gabenor Macquarie membina dinding batu di sekitar taman Rumah Kerajaan dan Domain Kerajaan, memisahkannya daripada Taman Hyde. Tarikh pengasasan tradisional Taman Botani diambil sebagai tarikh penyiapan Mrs Macquaries Road, pada 13 Jun 1816. By 1817, Domain telah tertutup sepenuhnya dan sistem jalan raya telah lengkap termasuk beberapa pintu untuk mengawal lalu lintas berkuda. Domain itu sendiri telah dibersihkan daripada pokok-pokok dan dibuka sebagai kawasan awam dalam tahun 1830-an. Akhirnya, Domain Dalam, kawasan yang paling dekat dengan Rumah Kerajaan, telah sepenuhnya digunakan oleh Taman Kerajaan manakala kawasan yang kini dikenali sebagai Domain ketika itu ialah Domain Luar.

Walaupun Domain telah mengecut pada tahun-tahun berikutnya ia kekal sebagai penampan penting kepada Taman. Tumbuhan asli telah dibersihkan dan galur daripada Presint Phillip diisi. Dalam tahun 1830-an, kawasan hijau yang luas daripada Domain kini dibuka kepada orang ramai, yang boleh berjalan-jalan dan berkelah di sana. Domain barat Macquarie Street kemudian dijual untuk membayar untuk pembinaan Rumah Kerajaan yang baru dan Circular Quay.

Padang Kriket Domain[sunting | sunting sumber]

Perlawanan kriket, yang telah dimainkan di Taman Hyde sejak awal 1800-an, berpindah ke Domain pada 1850-an. New South Wales menewaskan Victoria dengan tujuh wiket dalam perlawanan antara jajahan pertama mereka diadakan di Melbourne pada tahun 1856. Perlawanan balas dimainkan di Domain pada 14 Januari 1857 dan New South Wales menang lagi, kali ini dengan 66 larian.

Walaupun digunakan untuk kriket untuk 14 tahun seterusnya, Domain bukanlah tanah yang berkualiti tinggi walau pun dengan kedudukan hari. Ia kasar, tidak sekata, terbuka dan pemain kriket terus berbalah dengan orang ramai yang menegaskan ia adalah taman awam. Selain itu, ia masih digunakan untuk padang ragut bagi lembu dan lembu sering terpaksa dialihkan sebelum perlawanan boleh bermula. Walaupun pada hakikatnya permainan kriket merupakan satu peristiwa yang besar, sering dihadiri oleh Gabenor, dan pemain utama sering diiringi wanita mereka, kawasan itu tidak tertutup dan penonton tidak dicaj masuk.

Masalah-masalah ini berterusan diberi maklum kepada mereka yang menghadiri mesyuarat awam di Domain pada 13 Disember 1859 di mana Persatuan Kriket New South Wales telah ditubuhkan. Pencarian bermula untuk tanah yang lebih sesuai dan masih berlaku ketika pasukan England pertama kali melawat Australia pada tahun 1862. Dalam ketiadaan tempat lain, mereka memainkan NSW XXII di Domain.

Satu penyelesaian didapati apabila Albert Ground dibuka di Redfern pada 29 Oktober 1864. Walaupun ia memaparkan kemudahan yang baik untuk pemain dan orang ramai, kos untuk NSWCA mengadakan perlawanan begitu tinggi sehingga terus menggunakan Domain sehingga awal tahun 1870-an. Dalam semua, enam perlawanan kelas pertama dimainkan di Domain antara musim 1856-1857 dan 1868-1869.

Kegunaan kemudian[sunting | sunting sumber]

The Domain kemudiannya digunakan untuk acara tentera dan istiadat dan berkembang sebagai tempat untuk pidato jalanan dan mesyuarat politik. Dari 1860, Domain dibuka pada waktu malam kepada pejalan kaki, membolehkan orang ramai untuk menggunakan ruang rekreasi yang berharga ini pada malam-malam musim panas. Ia dikenali sebagai Taman di mana Pagarnya Tidak Tertutup. Trafik kereta kuda bagaimanapun kekal terhad selepas senja selama bertahun-tahun.

Bandar Sydney yang semakin berkembang memberi tekanan yang besar ke atas Domain. Pencerobohan utama adalah pembinaan Garden Palace untuk Pameran Antarabangsa Sydney (1879); hanya pintu gerbangnya kekal selepas kebakaran pada tahun 1882.

Pada 17 Februari 1935, Wartawan Czech Egon Kisch bertemu 18,000 orang di Domain.

Pada 17 Februari 1935, Wartawan Czech Egon Kisch menyampaikan ucapan kepada 18,000 orang di Domain dalam pemberian amaran mengenai bahaya rejim Nazi Hitler. Lawatan beliau itu dianjurkan oleh Pergerakan Terhadap Perang dan Fasisme dan ditentang sekeras-kerasnya oleh Kerajaan Lyons. Beliau mempolarasikan politik Australia pada tahun 1935 apabila dia mengecam kerajaan Nazi Hitler dan memberi amaran war dan kem-kem tahanan.

Dalam tahun-tahun kebelakangan, masalah datang dari kereta bermotor, dengan pembinaan Lebuhraya Cahill dan Stesen Letak Kereta Domain. Lebuhraya Cahill memusnahkan hubungan ruang yang erat antara Taman dan Domain.

Dalam konfigurasi sekarang, ia meliputi 34 hektar dan masih menjadi tempat sukan. Dalam mana-mana waktu makan tengah hari, jalannya diisi dengan mereka yang gemar berjoging dan rumput digunakan untuk bola sepak.

Pemandangan ke arah Hospital Sydney, Domain, Sydney
Latar langit Sydney pada waktu senja, dari Mrs Macquarie Point, The Domain

Ciri[sunting | sunting sumber]

Mrs Macquaries Point ialah salah satu tempat fotografi yang paling dicari di Sydney dengan pemandangan merentasi Harbour ke Opera House dan Harbour Bridge. Mrs Macquaries Chair telah diukir daripada batu untuk isteri Gabenor Lachlan Macquarie, supaya dia boleh duduk dan memerhatikan kapal-kapal yang berlalu. Di atas kerusi adalah satu inskripsi mencatatkan penyempurnaan Mrs Macquaries Road pada 13 Jun 1816.

Fleet Steps menghubungkan Farm Cove ke Mrs Macquarie Road. Ia adalah titik di mana Ratu Elizabeth II pertama kali menjejakkan kaki di bumi Australia, dan plak diletak di tembok peringatan bagi menandakan acara itu. Laman itu sering digunakan untuk fungsi khemah besar dengan pemandangan yang menakjubkan dari Panggung Opera dan Jambatan Pelabuhan.

Galeri Seni New South Wales terletak di sebelah timur, berhampiran dengan Woolloomooloo. Kolam Andrew (Boy) Charlton merupakan kemudahan renang terbuka sebelah Teluk Woolloomooloo.

Sudut Pidato (kawasan untuk Pengucapan awam), adalah tempat perhimpunan penting di mana seseorang boleh hadir tanpa pemberitahuan dan bercakap sebarang subjek yang mereka ingin, walaupun mereka mungkin akan diganggu oleh orang yang memegang pandangan yang bertentangan. Berdasarkan sejarah, ini menjadi tumpuan bagi kebebasan bersuara di Sydney.

Terdapat juga pandangan yang hebat dari Menara Sydney dari pusat Domain. Pemandangan ini adalah dalam bahagian yang sangat terbuka di Domain dan juga begitu popular dengan pelancong dan penduduk Sydney, ramai berkelah di sana setiap hari. Gambar di atas sorotan pandangan ini.

Upacara[sunting | sunting sumber]

Peristiwa-peristiwa besar kini dihoskan setiap tahun di Domain, biasanya dalam tempoh musim panas pada bulan Disember dan Januari dan sebagai sebahagian daripada Festival Sydney. Sebahagian daripada lebih popular termasuk Carol tahunan di Domain pada Krismas yang dianjurkan oleh saluran tujuh, festival muzik Homebake, festival filem pendek Tropfest, Symphony in The Domain, Jazz in the Domain dan Opera in The Domain. Pawagam terbuka beroperasi pada bulan-bulan musim panas berhampiran Fleet Steps. Skrin filem terletak di dalam air di Farm Cove, dengan penonton duduk di sepanjang pinggir laut.

Khalayak ramai pada majlis pelancaran dasar ALP di Domain pada 24 November 1975

Domain ini juga telah menjadi kawasan yang popular untuk protes politik, termasuk perhimpunan Palm Sunday, demonstrasi May Day, dan protes anti-perang dan anti-pengerahan. Semasa krisis perlembagaan Australia 1975, Parti Buruh Australia mengadakan pelancaran dasar mereka di the Domain pada 24 November 1975, di hadapan orang ramai.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pollard, Jack (1990) Australia In: Test Match Grounds London: Willow Books

Vamplew, Wray; Moore, Katharine; O’Hara, John; Chashman, Richard; and Jobling, Ian [editors] (1997) The Oxford Companion to Australian Sport Second Edition Melbourne: Oxford University Press

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fast Facts Royal Botanic Gardens

Koordinat: 33°52′6″S 151°12′53″E / 33.86833°S 151.21472°E / -33.86833; 151.21472