The Little Mermaid II: Return to the Sea

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Little Mermaid II:
Return to the Sea
Muka hadapan keluaran DVD
PengarahJim Kammerud
Brian Smith
PenulisElizabeth Anderson
Temple Mathews
Elise D'Haene
Eddie Guzelian
Dihasilkan olehLeslie Hough
David Lovegren
DibintangiJodi Benson
Samuel E. Wright
Tara Charendoff
Pat Carroll
Buddy Hackett
Max Casella
Stephen Furst
Clancy Brown
Muzik olehDanny Troob
Original songs:
Michael Silversher
Patty Silversher
Diedarkan olehBuena Vista Home Entertainment
Tarikh tayangan
  • 19 September 2001 (2001-09-19)
Masa tayangan
77 minit
BahasaInggeris

The Little Mermaid II: Return to the Sea (Duyung Muda II: Kepulangan ke Laut) ialah sebuah filem cetera animasi Disney 2001 dan susulan direct-to-video kepada filem animasi 1990 The Little Mermaid.

Plot[sunting | sunting sumber]

Ariel dan Eric meraikan kelahiran anak perempuan mereka bernama Melody di atas kapal di laut. Ayah Ariel, King Triton, menghadiahkan Melody dengan loket ajaib. Pesta itu diganggu oleh kakak Ursula Morgana, yang mengancam akan memberi Melody makan kepada jerung harimau peliharaannya, Undertow, melainkan Triton menyerahkan trisulanya kepadanya. Morgana kemudian mengumumkan rancangannya untuk menggunakan trisula untuk membalas dendam Ursula dan mengambil alih lautan. Ariel dan Eric bekerjasama untuk menggagalkan rancangan Morgana, dan Triton mengecilkan Undertow kepada saiz piranha. Morgana melarikan diri, mengelak percubaan tentera Raja Triton untuk menangkapnya dan mengisytiharkan bahawa dia suatu hari nanti dia akan membalas dendamnya terhadap Ariel dan Triton dan membalas dendam mengenai kematian Ursula. Morgana berasa takut dan mengingati Ursula, Ariel memutuskan bahawa sehingga Morgana ditangkap, mereka perlu menahan semua pengetahuan tentang dunia laut dan warisannya daripada Melody untuk melindunginya. Triton melemparkan loket ke lautan, dan tembok besar dibina untuk memisahkan istana diraja dari laut. Triton menugaskan Sebastian untuk mengawasi Melody.

Dua belas tahun kemudian, Melody tetap tidak mengetahui warisan ikan duyung ibunya dan dilarang pergi ke laut. Walau bagaimanapun, dia telah menyelinap keluar dari istana dengan kerap untuk berenang, dan suatu hari dia menemui loket itu. Meneliti namanya pada loket, Melody menyoal ibunya tentang perkara itu, tetapi Ariel berpesan dengan Melody dan melarangnya pergi ke laut kerana ia sangat bahaya. Melody mulanya kecewa dengan keengganan ibunya menjawab soalannya, dia mencuri bot kecil dan belayar jauh dari rumah. Melody ditemui oleh Undertow, yang membawanya terus ke Morgana. Dalam keadaan terdesak, Sebastian memberitahu Ariel dan Eric bahawa Melody pergi ke laut. Sementara itu, Melody berjumpa Morgana, yang mendedahkan bahawa latar belakang Melody adalah marin, dan menggunakan sisa sihir Ursula untuk mengubah Melody menjadi ikan duyung. Triton menyediakan pihak mencari, dan diyakinkan oleh Ariel dan Eric untuk menggunakan trisulanya untuk mengubah Ariel kembali menjadi ikan duyung untuk membantu dalam pencarian Melody. Ariel mencari Melody di laut, menyesal kerana tidak berkongsi warisannya dengannya, sementara Melody meneroka kebolehan barunya sebagai ikan duyung, dan mempunyai perasaan yang kuat bahawa dia sepatutnya menjadi sebahagian daripada laut.

Melody melawat Morgana untuk mengucapkan terima kasih kepadanya, hanya untuk Morgana memberitahu Melody bahawa mantera itu buat sementara, dan bahawa dia hanya boleh membuat mantera itu kekal jika Melody mendapatkan semula trisula daripada Triton, yang Morgana katakan dia curi daripadanya. Melody memutuskan untuk mendapatkan trisula, dan semasa pencariannya berkawan dengan Tip dan Dash, dua penguin dan walrus yang menyertainya. Melody berjaya mencuri trisula, dan kembali kepada Morgana, tetapi sebelum Melody boleh menyerahkan trisula itu kepada Morgana, Ariel tiba dan merayu agar Melody tidak memberikan trisula kepada Morgana. Melody enggan mendengar Ariel, kerana dia marah dengan keputusan Ariel untuk berbohong kepadanya, dan memberikan Morgana trisula. Dengan trisula dalam kuasanya, Morgana mendedahkan niat sebenarnya, dan memerangkap Melody di dalam gua dengan menutup pintu masuk dengan lapisan ais yang tebal, sambil juga memaklumkan kepadanya bahawa masanya sebagai ikan duyung akan tamat. Tidak lama selepas itu, sihir Morgana pada Melody hilang, menyebabkan dia kembali menjadi manusia dan hampir lemas. Tip dan Dash berjaya membebaskannya dan menyeretnya ke pantai.

Morgana menggunakan sihir trisula untuk menguasai lautan, naik ke permukaan untuk bersorak-sorak. Scuttle, Triton, Sebastian, dan Eric datang, dan pertempuran berlaku terhadap Morgana dan antek-anteknya. Melody berjaya meraih trisula dan melemparkannya kembali kepada Triton, yang berubah Morgana menjadi beku dalam bongkah ais, yang dia tenggelam di bawah air. Setelah Morgana tiada, Melody bersatu semula dengan keluarganya, dan Triton menawarkan cucunya pilihan untuk menjadi ikan duyung secara kekal. Sebaliknya, Melody menggunakan trisula untuk memusnahkan dinding yang memisahkan rumahnya dari laut, menyatukan semula manusia dan ikan duyung.

Pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Alih suara (bahasa Inggeris):

  • Tara Strong sebagai Melody
  • Jodi Benson sebagai Ariel
  • Samuel E. Wright sebagai Sebastian
  • Pat Carroll sebagai Morgana
  • Buddy Hackett sebagai Scuttle
  • Kenneth Mars sebagai Raja Triton
  • Max Casella sebagai Tip
  • Stephen Furst sebagai Dash
  • Rob Paulsen sebagai Eric
  • Clancy Brown sebagai Undertow
  • Cam Clarke sebagai Flounder
  • Kay E. Kuter sebagai Grimsby
  • Edie McClurg sebagai Carlotta
  • Dee Bradley Baker sebagai jubah (Cloak) dan keris (Dagger)
  • Frank Welker sebagai Max

Alih suara (bahasa Melayu):

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Templat:The Little Mermaid (Andersen)