The New Yorker

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The New Yorker
Kulit hadapan isu pertama dengan pelaram Eustace Tilley, direka oleh Rea Irvin. Imej atau variasinya, muncul dalam kulit hadapan The New Yorker dengan setiap isu ulang tahun.
EditorDavid Remnick
KategoriSiasah, isu sosial, kesenian, humor, budaya
Kekerapan47 setiap tahun
PenerbitCondé Nast
Jumlah edaran
(Disember 2013)
1,055,542[1]
Isu pertama21 Februari 1925
SyarikatAdvance Publications
Negara Amerika Syarikat
Bertapak diBandaraya New York
Laman webwww.newyorker.com
ISSN0028-792X
Nombor OCLC320541675

The New Yorker merupakan majalah berbentuk pelaporan, komentar, kritikan, esei, cereka, satira, kartun, dan puisi dari Amerika Syarikat. Ia diterbitkan oleh Condé Nast. Bermula sebagai majalah mingguan dengan isu pertama dikeluarkan pada tahun 1925, majalah ini sekarang diterbitkan sebanyak 47 kali setahun, dengan limu isu daripadanya meliputi rentang selama dua minggu.

Walaupun ulasan dan penyenaraiannya lebih tertumpu kepada kegiatan kebudayaan di Bandaraya New York, The New Yorker mempunyai khalayak yang luas di luar New York. Ia dikenali kerana ilustrasi dan rangkuman tajuknya, komentar tentang budaya popular dan aneh Americana, tumpuan terhadap cereka moden dengan rangkuman cerita-cerita pendek dan ulasan sastera, suntingan kopi dan penyemak fakta yang tegas, kewartawanannya mengenai isu-isu sosial dan siasah serta kartun berpanel tunggal yang terdapat dalam setiap isu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Consumer Magazines". Alliance for Audited Media. Dicapai pada 10 Februari 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]