The Powerpuff Girls Movie

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Powerpuff Girls the Movie
PengarahCraig McCracken
PenulisCraig McCracken
Lauren Faust
Don Shank
Amy Rogers
Dihasilkan olehDonna Castricone
DibintangiCathy Cavadini
Tara Strong
E.G. Daily
Roger L. Jackson
Tom Kenny
Jennifer Hale
Jennifer Martin
Tom Kane
Jeff Bennett
Grey DeLisle
Phil LaMarr
Rob Paulsen
Kevin Michael Richardson
Frank Welker
Diedarkan olehCartoon Network
Warner Brothers Pictures
BahasaBahasa Inggeris

The Powerpuff Girls Movie ialah sebuah filem animasi yang diadoptasikan dari siri kartun The Powerpuff Girls. Filem ini telah ditayangkan di Amerika Syarikat pada 1 Julai 2002 dan di Malaysia pada 31 Ogos 2002 iaitu sempena ulang tahun hari kemerdekaannya yang ke-45.

Kelahiran[sunting | sunting sumber]

Templat:Spoiler Bandaraya Townsville! Bandaraya yang semakin huru-hara dengan jenayah yang semakin banyak di situ. Setiap hari jenayah semakin meningkat dan penduduk tiada harapan untuk kembali sediakala. Di pasar raya ada seorang professor yang bijaksana bernama Professor Utonium sedang membeli belah untuk tujuan eksperimen. Dia membeli gula, rempah-ratus dan sebagainya.

Di makmal, Professor telah menyediakan ramuan tersebut untuk membuat eksperimen. Dia memasukkan gula, rempah ratus dan sebagainya. Tetapi seekor monyet yang terburu-buru telah menolak professor itu sehingga ke bahan kimia X. Bahan itu tertumpah ke dalam ramuan dan akhirnya professor terus melarikan diri tetapi sudah terlambat dan BOOM!!!!! Letupan kuat kedengaran!!

Professor yang melarikan diri tiba-tiba pengsan. Sebaik matanya terbuka. Professor tiba-tiba terkejut apabila ada objek yang menyerupai tiga orang tersebut! Professor melihat tiga orang itu rupanya adalah tiga gadis kecil. Hai! seorang gadis itu berkata-kata. Professor terkejut apabila dia terdengar gadis itu pandai bercakap. Siapa nama awak? seorang gadis mula bertanya. Professor menjawab Nama saya professor, Professor Utonium! Helo! Tiga gadis itu berkata serentak Helo professor Utonium apa khabar! Professor menjawab khabar baik kamu semua. Di menyambung kata: siapa nama kamu semua? Jadi, awak yang buat. kenapa tak berikan nama pada kita? tanya gadis berambut panjang. OK, ini cukup membanggakan! jawab Professor Professor berkata kepada gadis tersebut bahawa dia seorang yang berhemah tinggi dan berbudi bahasa maka dia menamakan gadis itu Blossom. Gadis berambut perang pula ketawa dengan manja. Maka professor berkata Awak sungguh comel dan manja. Jadi professor menamakan gadis perang itu Bubbles. Jadi kita ada Blossom, Bubbles dan... Professor menamakan gadis berambut hitam sebagai Buttercup kerana ia juga bermula dengan huruf B. Dia terlalu sombong! Jadi ketiga-tiga gadis ini Blossom, Bubbles, dan Buttercup telah dinamakan. Tetapi Professor terlupa hendak berikan hadiah buat pertama kali! Dia terburu-buru terus ke bandaraya untuk membeli hadiah. Sebaik balik dari membeli hadiah. Professor terus ke makmal dan tiba-tiba terjatuh. Blossom yang menyelamatkannya Professor, awak kena turun berhati-hati nanti terjatuh. Buttercup pula hendak mencapai hadiah pula. Hei ini untuk semua ke? katanya. Professor pula mengangguk-angguk. Ketiga-tiga gadis itu terbang pantas lalu membuka hadiah. Professor Utonium pula hairan kenapa ketiga-tiga gadis itu terbang. Kerana ia mempunyai kuasa yang aneh kerana bahan kimia x. Buttercup mempunyai hadiah mainan. Blossom mempunyai hadiah buku pelajaran dan Bubbles mempunyai hadiah patung sotong yang bernama Octi. Professor berkata Ya, itulah dia! Ketiga-tiga gadis terbang dengan penuh kegembiraan. Tetapi ada yang tidak kena pada seekor monyet apabila otak di kepalanya sudah menjadi besar. Dia terus beredar.

Permulaan di alam persekolahan[sunting | sunting sumber]

Kerosakkan bandaraya Townsville[sunting | sunting sumber]

Professor ditangkap dan nasib tiga gadis[sunting | sunting sumber]

Orang ganjil[sunting | sunting sumber]

Pembinaan balai cerap[sunting | sunting sumber]

Professor dibebaskan[sunting | sunting sumber]

Pemimpin kejam[sunting | sunting sumber]

Kepandaian mempertahankan diri[sunting | sunting sumber]

Mojo Jo Jo menjadi raksasa[sunting | sunting sumber]

Kegembiraan penduduk Townsville[sunting | sunting sumber]