The Sword in the Stone (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari The Sword in the Stone)
The Sword in the Stone
PengarahWolfgang zebbi
Lakon layarBill Peet
Cerita olehBill Peet
BerdasarkanThe Sword in the Stone oleh
T. H. White
Dihasilkan olehWalt Disney
DibintangiRickie Sorensen
Karl Swenson
Junius Matthews
Sebastian Cabot
Norman Alden
Martha Wentworth
Dikisahkan olehSebastian Cabot
Disunting olehDonald Halliday
Muzik olehLagu:
Richard M. Sherman
Robert B. Sherman
Skor:
George Bruns
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehBuena Vista Distribution
Tarikh tayangan
  • 25 Disember 1963 (1963-12-25)
Masa tayangan
81 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Pecah panggung$12,000,000[1]

The Sword in the Stone (Pedang dalam si Batu) ialah sebuah filem animasi yang ditayangkan di pawagam pada 25 Desember 1963. Filem ini dihasilkan oleh Walt Disney. Ini merupakan filem animasi ke-18 dari siri animasi klasik Walt Disney, yang juga merupakan filem animasi terakhir yang diedarkan di saat Walt Disney masih hidup.

Filem ini ialah salah satu koleksi dari filem-filem animasi dalam "English Cycle", judul lainnya dalam koleksi tersebut ialah Alice in Wonderland, Peter Pan, One Hundred and One Dalmatians, The Jungle Book, Winnie the Pooh, Robin Hood, dan The Great Mouse Detective.

Pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Adaptasi filem aksi langsung[sunting | sunting sumber]

adaptasi filem cereka aksi langsung memasuki pembangunan pada Julai 2015, dengan Bryan Cogman menulis skrip dan Brigham Taylor berkhidmat sebagai penerbit.[2] Menjelang Januari 2018, Juan Carlos Fresnadillo diumumkan sebagai pengarah.[3] Bulan berikutnya, telah diumumkan bahawa filem itu akan ditayangkan secara eksklusif di Disney+.[4] Menjelang September 2018, Enrique Chediak menyertai untuk berkhidmat sebagai ahli sinematograf.[5] Pada Disember 2018, Eugenio Caballero telah diumumkan sebagai pereka produksi.[6]

Spin-off filem aksi langsung[sunting | sunting sumber]

Pada 15 Oktober 2021, Disney mengumumkan adaptasi aksi langsung T. A. Barron The Merlin Saga sedang dalam pembangunan, dengan Michael Matthews ditetapkan untuk mengarahkan dengan penggambaran berlangsung di United Kingdom di Pinewood Studios, London, Tintagel Castle dan di kawasan Glastonbury di Somerset.[7]

Set dalam Batu[sunting | sunting sumber]

Novel dewasa muda senario alternatif, Set in Stone, sebahagian daripada siri A Twisted Tale, telah dikeluarkan pada tahun 2023. Ia mengisahkan tentang senario alternatif yang menunjukkan perkara yang mungkin berlaku jika sihir Puan Mimlah yang membantu Arthur mengeluarkan pedang dari batu itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Sword in the Stone - Box Office Mojo". Dicapai pada 2009-07-01.
  2. ^ Kit, Borys (20 Julai 2015). "'Sword in the Stone' Live-Action Remake in the Works Dengan Penulis 'Game of Thrones' (Eksklusif)". Dicapai pada 20 Julai 2015. Unknown parameter |karya= ignored (bantuan)
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Director tidak disediakan
  4. ^ Fleming, Mike Jr. "Disney Memperkenalkan Pelancaran Perkhidmatan Penstriman Sulung Ke Pekan; Tiada Tambang R-Rated". Deadline Hollywood. Dicapai pada 24 Julai 2018. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  5. ^ Marc, Christopher (September 18, 2018). "Filem 'Sword In The Stone' Aksi Langsung Disney Menambahkan Sinematografer 'Bumblebee/28 Minggu Kemudian'". Geeks WorldWide. Dicapai pada Disember 30, 2018.
  6. ^ Marc, Christopher (2 Disember 2018). "'Pan's Labyrinth' Pereka Pengeluaran Disahkan Akan Menggarap Filem 'The Sword In The Stone' Live-Action Disney". HN Entertainment. Dicapai pada 31 Disember 2018.
  7. ^ Kroll, Justin (15 Oktober 2021). "Pengarah 'Love and Monsters' Michael Matthews Menaiki 'Merlin' Disney". Tarikh akhir. Dicapai pada 2022-07-26.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]