Titik buta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Bintik buta ialah titik dalam retina mata yang tidak dapat mengesan imej. Bintik buta terletak di pangkal saraf optik dan tidak mempunyai sel-sel deria yang peka cahaya. Oleh itu, kita tidak dapat melihat objek jika imej tersebut jatuh di atas bintik buta.

Bagi mata vertebrat, laluan gentian saraf di dahapan retina , menyekat sebahagian cahaya dan mewujudkan titik buta pada mana gentian melepasi retina dan keluar dari mata. Pada mata sotong, laluan gentian saraf berada di belakang retina, dan tidak menghalang cahaya atau mengganggu retina. Dalam contoh, 4 menandakan titik buta vertebrata, yang jelas tiada pada mata sotong. Bagi vertebrata, 1 menandakan retina dan 2 gentian saraf, termasuk saraf optik (3), sedangkan bagi octopodes, 1 dan 2 menunjukkan gentian saraf dan retina setiap satunya.
Distribution of rods and cones along a line passing through the fovea and the blind spot of a human eye[1]

Satu titik buta, skotoma, merupakan pengaburan pada medan penglihatan. Satu titik buta tertentu dikenali sebagai titik buta, titik buta fisiologi, "titik buta", atau punctum caecum dalam kesasteraan perubatan, pada tempat pada medan penglihatan yang terletak di cakera optik pada retina di mana sel fotoreseptor pengesan-cahaya diganti dengan saraf optik yang melalui cakera optik.[2] Disebabkan tiada sel bagi mengesan cahaya pada cakera optik, sebahagian dari medan penglihatan tidak kelihatan. Otak manusia interpolat titik buta berdasarkan perincian sekitar dan maklumat dari mata manusia lain, dengan itu titik buta biasanya tidak disedari.


Sungguhpun semua vertebrata memiliki titik buta ini, mata sefalopod, yang kelihatan hampir serupa, sebenarnya tidak. Padanya, saraf optik menghampiri reseptor dari belakang, dengan itu ia tidak mewujudkan ruang pada retina.

Pemerhatian pertama yang didokumenkan mengenai fenomena ini ialah pada 1660-an oleh Edme Mariotte di Perancis. Pada masa itu, ia difikirkan secara umumnya bahawa titik di mana saraf optik memasuki mata sebenarnya harus menjadi bahagian yang paling sensitif pada retina, namun penemuan Mariotte ini terbukti bertentangan dengan teori ini.

Titik buta terletak kira-kira 12-15° temporal dan 1.5° di bawah ufuk dan secara kasarnya 7.5° tinggi dan 5.5° lebar. [3]

Ujian titik buta[sunting | sunting sumber]

Demonstration of the blind spot
R L
Arahan: Tutup sebelah mata dan beri tumpuan yang sebelah lagi pada huruf yang sesuai (R untuk kanan atau L untuk kiri). Letakkan mata anda jauh dari skrin lebih kurang sama dengan 3× jarak antara R dan L. Gerakkan mata anda mendekati atau menjauhi skrin sehingga anda lihat huruf yang lain hilang. Sebagai contoh, tutup mata kanan anda, dan lihat "L" dengan mata kiri anda, dan "R" akan hilang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Foundations of Vision Diarkibkan 2013-12-03 di Wayback Machine, Brian A. Wandell
  2. ^ Gregory, R., & Cavanagh, P. (2011). "The Blind Spot". Scholarpedia. Dicapai pada 2011-05-21.
  3. ^ MIL-STD-1472F, Military Standard, Human Engineering, Design Criteria For Military Systems, Equipment, And Facilities (23 Aug 1999) PDF

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.