Todd McFarlane

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Todd McFarlane
KewarganegaraanKanada
Bidang-bidangPenulis, Pelakar, Pendakwat, Penerbit
Karya terkenal
Spawn
Spider-Man
AnugerahInkpot Award, 1992
National Cartoonists Society Award, 1992
National Football League Artist of the Year, 2005
http://www.spawn.com

Todd McFarlane (lahir 16 Mac 1961) adalah seorang kartunis negara Kanada, penulis, pereka permainan dan pengusaha, paling dikenali untuk karyanya dalam buku komik, seperti siri fantasi Spawn .

Pada akhir 1980-an dan awal 1990-an, McFarlane menjadi bintang buku komik kerana karyanya dalam siri Marvel Comics 'Spider-Man. Pada tahun 1992, ia membantu membentuk Image Comics, meletakkan okultisme watak anti-hero Spawn dari portfolio SMA-nya dan meng-perbaharui dirinya untuk tahun 1990-an. Spawn adalah seorang pahlawan yang popular pada 1990-an dan mendorong tren dalam penciptaan watak sendiri dalam buku komik.

Dalam beberapa tahun terakhir, McFarlane telah jarang melukis buku komik kerana memberi fokus pada usaha keusahawanan, seperti McFarlane Toys dan Todd McFarlane Entertainment, sebuah studio filem dan animasi. Pada bulan September 2006, diumumkan bahawa McFarlane akan menjadi Pengarah Seni 38 Studios,lebih dikenali Green Monster Games, diasaskan oleh kumpulan bola lisut Curt Schilling.McFarlane pernah menjadi co-pemilik National Hockey League Edmonton Oilers tetapi menjual sahamnya kepada Daryl Katz. Dia juga seorang pengumpul sejarah pembuatan bola.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Kerja McFarlane telah memenangi pelbagai anugerah selama bertahun-tahun