Penjelmaan aktif dan pasif

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Transformasi aktif dan pasif)
Dalam penjelmaan aktif (kiri), satu titik bergerak dari kedudukan P ke P' dengan berputar mengikut arah jam dengan satu sudut θ pada asalan sistem koordinat. Dalam penjelmaan pasif (kanan), titik P tidak bergerak, sementara sistem koordinat berputar melawan arah jam denan satu sudut θ pada asalan. Koordinat-koordinat P' dalam kes aktif (iaitu relatif dengan sistem koordinat asal) adalah sama dengan koordinat-koordinat P yang relatif dengan sistem koordinat terputar.

Dalam fizik dan kejuruteraan, penjelmaan aktif, atau penjelmaan alibi, ialah penjelmaan yang sebenarnya mengubah kedudukan fizikal sesuatu titik, atau jasad tegar, dan difahami juga dalam sistem koordinat yang daripadanya objek diperhatikan (perubahan asas). Secara lalai, dengan penjelmaan, ahli-ahli matematik biasanya memaksudkan penjelmaan aktif, sementara ahli-ahli fizik dan jurutera-jurutera boleh memaksudkan salah satu.

Terletak dengan berbeza, penjelmaan pasif merujuk pemerhatian peristiwa sama daripada dua sistem koordinat berbeza.[1] Sebaliknya, penjelmaan aktif ialah kedudukan baharu bagi semua titik, relatif dengan sistem koordinat sama. Contohnya, penjelmaan aktif adalah berguna untuk memerihalkan kedudukan-kedudukan berturutan bagi suatu jasad tegar. Sebaliknya, penjelmaan pasif boleh menjadi berguna dalam analisis pergerakan manusia untuk memerhatikan pergerakan tibia yang relatif dengan tulang paha, iaitu pergerakannya yang relatif dengan suatu sistem koordinat (setempat) yang bergerak bersama-sama dengan tulang paha, daripada sebaliknya suatu sitem koordinat (global) yang tetap dengan lantai.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Joseph K. Davidson, Kenneth Henderson Hunt (2004). "§4.4.1 The active interpretation and the active transformation". Robots and screw theory: applications of kinematics and statics to robotics. Akhbar Universiti Oxford. m/s. 74 ff. ISBN 0-19-856245-4.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]