Trem

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Trem di Vienna

Trem merupakan sejenis kenderaan rel yang menjalani landasan di sepanjang jalan bandar ataupun laluan berasingan.[1] Laluan yang dijalani oleh trem dipanggil jalan trem.

Kenderaan trem biasanya lebih ringan dan pendek daripada kereta api biasa dan transit aliran deras. Kebanyakan trem kini berkuasakan elektrik yang biasanya datang daripada pantograf gantungan; ada kalanya daripada sliding shoe pada rel ketiga, tiang troli atau bow collector. Jika perlu, adanya dua sistem dwikuasa, iaitu elektrik di bandar, dan diesel di kawasan desa.[petikan lengkap diperlukan]

Perkhidmatan trem juga boleh dijalankan antara bandar (cth. interurban, trem-tren) ataupun antara negara (Basel, Strasbourg), ataupun separa gred terpisah di dalam bandar (aliran ringan). Segelintir trem juga mengangkut barang. Sesetengah trem juga berjalan di atas landasan kereta api biasa. Jalan trem juga boleh dinaiktaraf menjadi transit aliran deras. Atas sebab inilah sukar untuk membezakan antara pelbagai ragam pengangkutan rel transit.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Tram – Definition and More from the Free Merriam-Webster Dictionary". merriam-webster.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 April 2015. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Muenchen1964" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TorStar2014-09-08" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TorStarHume2014-09-01" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TorStar2014-08-31" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ceti" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NgvJournal" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Yarra" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TramHearse" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.