Tribunal Ketenteraan Antarabangsa untuk Timur Jauh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tribunal Ketenteraan antarabangsa untuk Timur Jauh diselenggarakan di "Mahkamah Ichigaya", sebelum ini markas utama Tentera Darat Empayar Jepun di Ichigaya, Tokyo.

Tribunal Ketenteraan Antarabangsa untuk Timur Jauh (Inggeris: International Military Tribunal for the Far East (IMTFE), juga dikenali sebagai Perbicaraan Tokyo dan Tribunal Jenayah Perang Tokyo, adalah tribunal ketenteraan yang diadakan pada 29 April 1946 dengan tujuan mengadili para pemimpin Empayar Jepun atas tiga kategori jenayah: "Kelas A" (jenayah terhadap keamanan), "Kelas B" (jenayah perang), dan "Kelas C" (jenayah terhadap kemanusiaan), yang dilakukan ketika Perang Dunia Kedua. Kelas yang pertama merujuk pada konspirasi bersama mereka untuk memulai dan menjalankan perang, dan dua yang terakhir merujuk pada kekejaman, di mana salah satunya yang paling terkenal adalah Pembunuhan Beramai-ramai Nanking.

Pengadilan Tokyo sesungguhnya bukan satu-satunya forum untuk menghukum penjahat perang Jepun, hanya saja merupakan yang paling terkenal. Bahkan, negara-negara Asia korban mesin perang Jepun mengadili lebih banyak orang Jepun - diperkirakan lima ribu orang - dan menghukum mati sebanyak 900 orang serta memenjarakan seumur hidup sejumlah lebih dari setengahnya.

Dua puluh delapan personel militer dan pemimpin politik Jepun didakwa dengan kejahatan Kelas A, dan lebih dari 5.700 warga negara Jepun didakwa dengan kejahatan Kelas B dan C, sebagian besar kerena menyebabkan penyiksaan tahanan. Kejahatan yang dilakukan oleh tentara dan pihak berwenangan Jepun dalam pendudukan Korea dan Cina, khususnya Manchuria (Manchukuo), bukanlah bagian dari persidangan ini. Cina menjalankan sendiri 13 persidangan, dan menghasilkan hukuman atas 504 orang dan eksekusi atas 149 orang.

Maharaja Jepun Hirohito, dan semua anggota keluarga kerajaan, seperti Pangeran Asaka, tidak dituntut atas keterlibatan mereka dalam salah satu dari tiga kategori kejahatan tersebut. Sebanyak 50 orang tersangka, seperti Nobusuke Kishi, yang kemudian menjadi Perdana Menteri; dan Yoshisuke Aikawa, kepala zaibatsu Nissan dan pemimpin masa depan Chuseiren; didakwa tetapi dibebaskan tanpa pernah diadili pada tahun 1947 dan 1948. Shiro Ishii menerima imunitas karena memberikan data yang dikumpulkan dari eksperimennya pada tahanan hidup.

Persidangan berakhir pada tanggal 12 November 1948.