Trollhättan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Trollhattan)
Trollhättan
The Göta älv river and Trollhättan Water Tower in central Trollhättan
The Göta älv river and Trollhättan Water Tower in central Trollhättan
CountrySweden
ProvinceVästergötland
CountyVästra Götaland County
MunicipalityTrollhättan Municipality
Keluasan
 • Jumlah23.80 km2 (9.19 batu persegi)
Penduduk
 (2005-12-31)[1]
 • Jumlah44,498
 • Kepadatan1,869/km2 (4,840/batu persegi)
Zon waktuUTC+1 (CET)
 • Musim panas (DST)UTC+2 (CEST)

Trollhättan adalah sebuah bandar raya dan pusat Kota Trollhättan , Vastra Götaland County , Sweden , dengan penduduk 44.498 orang pada tahun 2005 .Ia terletak 75 km ke utara bandar kedua terbesar di Sweden , Gothenburg.

Trollhättan terletak di tepian Sungai Gota älv , di Air Terjun Trollhättan .Dalam sastera telah menceritakan hal ini sejak 1413. Berabad-abad lamanya, Trollhättan menghalang bot-bot dalam perjalanan sungai dan kunci air hanya siap pada abad kesembilan belas . Pembinaan selesai pada tahun 1916.

Pada akhir abad kesembilan belas, jana kuasa hidro telah dibangunkan di Trollhättan. Perbadanan tenaga Vattenfall Sweden mengambil sempena nama air terjun di Trollhättan. Hari ini bandar ini mempunyai dua stesen kuasa hidro iaitu Olidan dan Håjum . Kuasa hidro telah membantu bandar di dalam revolusi industri .


Nama Trollhättan berasal dari kata "bonet Troll". "Hatta" bermakna puncak gunung.

Trollhättan berkembang menjadi kawasan perindustrian, yang diketuai oleh Volvo Aero dan pembekal kontrak kereta. Sehingga 2011 ,Trollhättan menjadi tuan rumah kompleks pengeluaran filem yang dikenali sebagai Trollywood , termasuk filem Show Me Love dan Dogville . Ia mengeluarkan kira-kira separuh daripada filem Sweden.

Trollhättan menempatkan tapak pengeluaran utama Saab Automobile ; sebuah kilang yang dimiliki oleh NOHAB Industri yang menghasilkan kereta api lokomotif; loji yang dikendalikan oleh Stridsberg & Biörk untuk membuat pemotongan kayu gergaji untuk kilang papan; dan lain-lain lokasi perindustrian.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Tätorternas landareal, folkmängd och invånare per km2 2000 och 2005" (xls) (dalam bahasa Swedish). Statistics Sweden. Dicapai pada 2009-05-10.CS1 maint: unrecognized language (link)