Tulang kering

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tulang kering (bahasa Inggeris: shinbone, shankbone) atau juga disebut sebagai tibia, merupakan salah satu daripada dua tulang yang lebih besar dan lebih kuat yang terletak di bawah lutut pada vertebrata (tulang yang satunya lagi adalah fibula), yang menghubungkan lutut dengan tulang pergelangan kaki. Secara umum dikenali sebagai tulang yang paling kuat dalam mengangkut beban yang berat,[1] tibia dapat ditemui di bahagian fibula. Merupakan tulang kedua terbesar dalam tubuh badan manusia, yang terbesar adalah femur. Dinamakan tibia berdasarkan seorang pemain seruling Yunani, bernama Aulos yang juga dikenali sebagai Tibia. Tulang kering juga berfungsi sebagai penyambung lengan, tulang kering berisi sumsum merah yang kaya akan darah merah,[2] dan tulangnya berbentuk pipa.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ (Inggeris) "Internal loads in the human tibia during gait". Institute of Orthopaedic Research and Biomechanics, University of Ulm; Wehner T, Claes L, Simon U. Dicapai pada 2011-09-17.
  2. ^ (Inggeris) "Extraosseous blood supply of the tibia and the effects of different plating techniques: a human cadaveric study". Department of Orthopaedic Surgery, Washington University School of Medicine; Borrelli J Jr, Prickett W, Song E, Becker D, Ricci W. Dicapai pada 2011-09-17.