Suku Turki di Australia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Turki Australia)
Suku Turki Australia Turki Australia
Kawasan ramai penduduk
Melbourne · Auburn · New South Wales · Shepparton · Mildura · Victoria · Sydney
Bahasa
Turki
Agama
Terutama Islam Sunni (termasuk beramal dan tidak beramal)
Minoriti Alevisme, agama lain, atau tidak beragama
Sebahagian siri

Diaspora Turki



edit

Portal Turki

Orang Turki di Australia adalah orang Turki yang tinggal di Australia walaupun lahir di luar Australia, ataupun kelahiran Australia, tetapi ada akar Turki (Turki-Australia). Akar Turki bermakna seseorang itu mempunyai akar yang memaut balik ke Turki, pulau Cyprus atau komuniti Turkish diaspora. Terdapat 29,821 orang kelahiran-Turki tinggal di Australia menurut banci 2001. Ini tidak mewakili penduduk Turki kerana banyak orang Turki Australia lahir di Australia. Victoria memiliki penduduk terramai orang Turki Australia (lebih dari separuh) diikuti oleh New South Wales, Queensland dan Australia Selatan.

Walaupun Australia dan Turki berperang di Gallipoli, kedua bahagian dikatakan telah memberikan penghormatan yang besar di antara satu sama lain. Bendera Turki ditunjukkan di perbarisan ANZAC, satu-satunya bendera bekas musuh yang dikibarkan. Mustafa Kemal Atatürk menerima banyak kehormatan dari bekas musuh-musuhnya untuk kesateriaannya dalam kejayaan. Dia ada sebuah peringatan yang ada tempat penghormatan di Perbarisan ANZAC di Canberra. Sesetengah Turki Cyprus yang memegang pasport British (Cyprus sebahagian Empayar British pada waktu itu) tiba di Australia selepas Perang Dunia 2. Kedatangan orang Turki secara besar-besaran bermula pada 1968 apabila Australia dan Turki menandatangani sebuah perjanjian khas untuk menubuhkan sebuah rancangan penghijrahan yang dibantu. Sewaktu perjanjian itu berkuatkuasa, kebanyakan pendatang berbahasa Turki yang tiba di Australia berasal dari Anatolia. Dengan penghijrahan pesat dan berterusan di bawah rancangan itu, datangnya penubuhan pertubuhan masyarakat. Pada 1984 ada hampir lima puluh kumpulan mewakili masyarakat Turki. Mereka adalah minoriti Muslim terbesar di Melbourne, bukan seperti Sydney di mana orang Lubnan adalah minoriti yang terbesar.

Masyarakat terbesar tinggal di bandar raya Melbourne dan di pinggiran bandar itu. Ada masyarakat Turki yang lain di Auburn, New South Wales dan juga Shepparton dan Mildura dalam negeri Victoria.

Turki Australia terkenal[sunting | sunting sumber]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]