Unggas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Unggas
Julat zaman: Zaman Batu Kapur AkhirHolosen, 81–0 Ma[1]
Kemungkinan asal awal berdasarkan jam molekul[2]
Alectura lathami (ayam belanda Australia)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Infrakelas: Neognathae
Superorder: Galloanserae
Sclater, 1880
Subkumpulan
Sinonim

Anatophasianae

Unggas ialah burung yang tergolong dalam satu daripada dua ordo biologi iaitu unggas buruan atau unggas darat (Galliformes) dan unggas air (Anseriformes). Persamaan anatomi dan molekul mencadangkan kedua-dua kumpulan ini adalah saudara evolusi yang rapat; bersama-sama, mereka membentuk klad unggas yang secara saintifiknya dikenali sebagai Galloanserae (pada mulanya dipanggil Galloanseri) (Latin gallus (“ayam jantan”) + ānser (“angsa”)).[3] Klad ini juga disokong oleh data jujukan[4] serta data kehadiran/ketiadaan retrotransposon.[5]

Terminologi[sunting | sunting sumber]

Bertentangan dengan "unggas", "poltri" ialah istilah untuk sebarang jenis burung yang dijinakkan atau burung yang dipelihara untuk daging, telur atau bulu; burung unta, sebagai contoh, kadangkala dipelihara sebagai poltri, tetapi bukan unggas buruan mahupun unggas air. Walau bagaimanapun, dalam pertuturan sehari-hari, istilah "unggas" sering digunakan hampir sinonim dengan "poltri", dan banyak bahasa tidak membezakan antara "poltri" dan "unggas" (bermaksud kita selalu menggunakan nama asal binatang itu seperti "ayam" atau "itik" atau apa-apa nama burung yang boleh dimakan). Walau bagaimanapun, fakta bahawa Galliformes dan Anseriformes kemungkinan besar membentuk kumpulan monofiletik membuat perbezaan antara "unggas" dan "poltri" menjadi wajar.

Dalam bahasa Inggeris (dan kebanyakan kata pinjaman dari BM), perbezaan bersejarah ini adalah disebabkan oleh ciri pasangan kata berpecah bahasa Jerman/Latin bagi bahasa Inggeris Pertengahan; perkataan 'fowl' berasal dari bahasa Jerman (lih. Bahasa Inggeris Lama "fugol", bahasa Frisian Barat fûgel, bahasa Belanda vogel, bahasa Jerman Vogel, bahasa Sweden fågel, bahasa Denmark/Norwegia fugl), manakala 'poultry' (poltri) adalah dari bahasa Latin melalui asal bahasa Perancis Norman.[6][7]

Banyak burung yang dimakan oleh manusia adalah unggas, termasuk poltri seperti ayam atau ayam belanda, burung buruan seperti burung pegar atau ayam hutan, unggas liar lain seperti ayam mutiara atau burung merak, dan unggas air seperti itik atau angsa.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Walaupun mereka agak pelbagai dari segi ekologi dan akibatnya, dalam penyesuaian kepada gaya hidup mereka yang berbeza, juga dari segi morfologi dan etologi, beberapa ciri masih menyatukan unggas air dan darat. Walau bagaimanapun, kebanyakan daripada ini adalah plesiomorph untuk Neornithes secara keseluruhan, dan juga dikongsi dengan paleognathae.[perlu rujukan]

  • Galloanserae sangat prolifik; mereka kerap menghasilkan sangkak lebih daripada lima atau lebih daripada 10 telur, yang banyak untuk burung yang bersaiz besar itu. Sebagai perbandingan, burung pemangsa dan merpati jarang bertelur lebih daripada dua telur.
  • Walaupun kebanyakan burung hidup adalah monogami, sekurang-kurangnya untuk satu musim pembiakan, banyak Galloanserae adalah terkenal poligini atau poliandri . Bagi pakar ornitologi, ini amat terkenal dalam Anatinae, di mana jantan berkumpul sekali-sekala untuk "mengawan berkumpulan" betina yang tidak mahu. Orang awam mungkin paling biasa dengan tabiat poligini ayam ternakan, di mana biasanya satu atau dua ayam jantan dipelihara bersama sekawan betina.
  • Hibridisasi sangat kerap berlaku dalam Galloanserae, dan genera, yang biasanya tidak diketahui menghasilkan hibrid yang berdaya maju dalam burung, boleh dibawa untuk membiak secara perbandingan dengan mudah. Ayam mutiara telah berjaya menghasilkan kacukan dengan ayam domestik dan burung merak India, yang mana mereka tidak begitu rapat dengan Galliformes. Ini adalah faktor penting yang merumitkan penyelidikan berasaskan jujukan mtDNA tentang hubungan mereka. Itik melewar di Amerika Utara, sebagai contoh, nampaknya kebanyakannya berasal dari beberapa jantan yang tiba dari Siberia, menetap, dan mengawan dengan nenek moyang itik hitam Amerika.[8] Lihat juga kacukan burung buruan.
  • Galloanserae muda adalah amat cepat matang. Anak-anak anseriform boleh berenang dan menyelam beberapa jam selepas menetas, dan anak-anak penetas pembina busut sudah berbulu sepenuhnya malah mampu terbang untuk jarak yang lama sebaik sahaja mereka keluar dari busut sarang.

Sistematik dan evolusi[sunting | sunting sumber]

Daripada fosil terhad yang perlu dipulihkan sehingga kini, kesimpulan bahawa Galloanserae telah tersebar luas—kumpulan utama burung moden—menjelang akhir Cretaceous diterima umum pada masa kini. Fosil seperti Vegavis menunjukkan bahawa pada asasnya unggas air moden, walaupun tergolong dalam keturunan yang kini pupus, adalah sezaman dengan dinosaur bukan terbang. Walaupun Avialan yang dominan pada Era Mesozoik, Enantiornithes, semuanya mati bersama semua dinosaur bukan burung yang lain, Galloanserae (unggas) terselamat untuk menjadi kumpulan pertama burung moden yang berjaya selepas dinosaur lain mati.

Bertentangan dengan Galliformes secara morfologi yang agak konservatif, Anseriformes telah menyesuaikan diri dengan penyusuan penapis dan dicirikan oleh banyak autapomorfi berkaitan dengan gaya hidup ini. Sistem pemakanan Anseriformes yang sangat maju, bersama-sama dengan persamaan anseriform awal Presbyornis dengan burung pantai, sebelum ini telah mendorong beberapa saintis sebaliknya untuk bersekutu Anseriformes dengan Charadriiformes.[9][10] Walau bagaimanapun, apabila sokongan kuat untuk Galloanserae telah muncul dalam kajian seterusnya, klad ayam terus diterima sebagai keturunan evolusi yang tulen oleh sebahagian besar saintis.

Hubungan dengan manusia[sunting | sunting sumber]

Makna dan perwakilan rohani[sunting | sunting sumber]

Unggas mempunyai makna rohani yang mendalam dan akar dalam budaya purba, seperti Hindu di India dan dalam banyak budaya Pagan di seluruh dunia. Merak, sebagai contoh, mewakili kebenaran, keindahan, kehormatan, dan kekuatan dan impian burung merak dirujuk sebagai petanda baik.[11]

Sebagai makanan[sunting | sunting sumber]

Unggas kerap disimpan untuk kedua-dua daging dan telur. Ayam, setakat ini, adalah yang paling banyak dimakan dan diternak daripada kesemuanya. Ayam lain yang biasa digunakan dalam masakan termasuk itik, angsa dan ayam belanda. Burung seperti Ayam mutiara atau burung merak jarang dimakan di Barat, terutamanya disebabkan oleh ketiadaan atau kos tinggi.[perlu rujukan]

Sebagai buruan[sunting | sunting sumber]

Pelbagai spesies unggas diburu untuk sukan dan makanan. Pegar telah diperkenalkan secara meluas dan naturalisasi di luar kawasan asalnya di Asia ke Eropah dan Amerika Utara untuk digunakan sebagai permainan.[perlu rujukan]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Field, Daniel J.; Benito, Juan; Chen, Albert; Jagt, John W. M.; Ksepka, Daniel T. (March 2020). "Late Cretaceous neornithine from Europe illuminates the origins of crown birds". Nature. 579 (7799): 397–401. Bibcode:2020Natur.579..397F. doi:10.1038/s41586-020-2096-0. ISSN 0028-0836. PMID 32188952. S2CID 212937591.
  2. ^ Kuhl., H.; Frankl-Vilches, C.; Bakker, A.; Mayr, G.; Nikolaus, G.; Boerno, S. T.; Klages, S.; Timmermann, B.; Gahr, M. (2020). "An unbiased molecular approach using 3'UTRs resolves the avian family-level tree of life". Molecular Biology and Evolution: 143. doi:10.1093/molbev/msaa191.
  3. ^ Sibley, C, Ahlquist, J. & Monroe, B. (1988)
  4. ^ Chubb, A. (2004)
  5. ^ Kriegs et al. (2007)
  6. ^ "Online Etymology Dictionary". Etymonline.com. Dicapai pada 2013-02-22.
  7. ^ "Online Etymology Dictionary". Etymonline.com. Dicapai pada 2013-02-22.
  8. ^ Kulikova, I. et al. (2005)
  9. ^ Benson, D. (1999)
  10. ^ Feduccia, A. (1999)
  11. ^ "Chicken Symbolism, Dreams, and Messages". Spirit Animal Totems (dalam bahasa Inggeris). 2013-11-25. Dicapai pada 2021-05-03.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Benson, D. (1999): Presbyornis isoni and other late Paleocene birds from North Dakota. Smithsonian Contributions to Paleobiology 69: 253–266.
  • Chubb, A. (2004): New nuclear evidence for the oldest divergence among neognath birds: the phylogenetic utility of ZENK(i). Molecular Phylogenetics and Evolution 30: 140-151
  • Feduccia, A. (1999): The Origin and Evolution of Birds, Second Edition. Yale University Press, New Haven.
  • Kriegs, Jan Ole; Matzke, Andreas; Churakov, Gennady; Kuritzin, Andrej; Mayr, Gerald; Brosius, Jürgen & Schmitz, Jürgen (2007): Waves of genomic hitchhikers shed light on the evolution of gamebirds (Aves: Galliformes). BMC Evolutionary Biology 7: 190 (Teks penuh).
  • Kulikova, Irina V.; Drovetski, S.V.; Gibson, D.D.; Harrigan, R.J.; Rohwer, S.; Sorenson, Michael D.; Winker, K.; Zhuravlev, Yury N. & McCracken, Kevin G. (2005): Phylogeography of the Mallard (Anas platyrhynchos): Hybridization, dispersal, and lineage sorting contribute to complex geographic structure. Auk 122 (3): 949–965. [English with Russian abstract] DOI: 10.1642/0004-8038(2005)122[0949:POTMAP]2.0.CO;2 teks penuh PDF. Erratum: Auk 122 (4): 1309. DOI: 10.1642/0004-8038(2005)122[0949:POTMAP]2.0.CO;2
  • Sibley, C.G.; Ahlquist, J.E. & Monroe, B.L. (1988): A classification of the living birds of the world based on DNA-DNA hybridization studies. Auk 105: 409–423.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]