Up (filem 2009)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Up
Sebuah rumah terapung di udara, diikat oleh belon. Seekor anjing, seorang budak lelaki, dan seorang lelaki warga emas tergantung di hos kebun. "UP" ditulis di sebelah kiri.
Poster keluaran tayangan
PengarahPete Docter
Lakon layar
Cerita oleh
Dihasilkan olehJonas Rivera
Dibintangi
Sinematografi
  • Patrick Lin
  • Jean-Claudie Kalache
Disunting olehKevin Nolting
Muzik olehMichael Giacchino
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 29 Mei 2009 (2009-05-29)
Masa tayangan
96 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$175 juta
Pecah panggung$735.1 juta[1]

Up ialah sebuah filem pengembaraan jenaka animasi komputer 3D[2] Amerika Syarikat 2009 terbitan Pixar Animation Studios dan dikeluarkan oleh Walt Disney Pictures. Diarahkan oleh Pete Docter, filem ini berkisarkan tentang seorang duda warga emas bernama Carl Fredricksen (Ed Asner) dan seorang ahli pengakap "Penjelajah Alam Semulajadi" (kumpulan pengakap rekaan yang mempunyai persamaan dengan Pengakap Lelaki) bersama Russell (Jordan Nagai). Dengan mengikat ribuan belon ke rumahnya, Carl menetapkan untuk memenuhi impiannya untuk melihat alam semulajadi di Amerika Selatan dan melengkapkan janji kepada isterinya, Ellie. Filem ini diarahkan oleh Bob Peterson, dengan muzik yang disusun oleh Michael Giacchino.

Docter mula bekerja untuk cerita tersebut pada tahun 2004, yang berdasarkan fantasi melarikan diri dari kehidupan ketika menjadi terlalu menjengkelkan. Beliau dan sebelas kakitangan Pixar lain menghabiskan tiga hari di Venezuela bagi mengumpul penyelidikan dan inspirasi. Reka bentuk watak-watak itu telah dikarikaturkan dan digayakan dengan ketara, dan animator dicabar dengan mencipta kain realistik. Rumah terapung dilampirkan oleh bilangan yang berbeza-beza antara 10,000 dan 20,000 belon dalam urutan filem. Up menjadi filem pertama Pixar yang akan dipersembakan dalam Disney Digital 3-D.[3]

Filem ini dikeluarkan pada 29 Mei 2009, dan dipertontonkan di Festival Filem Cannes 2009, menjadi filem animasi dan 3D pertama untuk berbuat demikian.[4] Filem ini menjadi kejayaan kewangan yang hebat, yang mengumpul lebih daripada $735 juta dalam keluaran teaternya. Meningkatkan pujian kritis, dengan kebanyakan pengulas memuji unsur gelihati dalam filem itu. Edward Asner dipuji kerana peranannya sebagai Carl, dan montaj Carl dan isterinya Ellie semasa proses penuaan bersama-sama dipuji secara meluas. Filem ini menerima lima kategori Anugerah Akademi, termasuk Filem Terbaik, menjadikannya filem animasi kedua dalam sejarah untuk menerima pencalonan selepas Beauty and the Beast (1991).[5]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1940, Carl Fredricksen, berusia sembilan tahun mengagumi penjelajah terkenal Charles F. Muntz. Apabila Muntz dituduh menyusun rangka seekor burung eksotik gergasi dia berkata dia menemuinya di Air Terjun Paradise, dia bersumpah tidak akan kembali sehingga dia menangkap seekor yang hidup. Pada suatu hari, Carl berkenalan dengan seorang gadis bernama Ellie, juga seorang peminat Muntz. Dia mengesyaki Carl keinginannya untuk memindahkan rumahnya yang "rumah kelab" di kawasan kejiranan ke tebing yang menghadap ke Air Terjun Paradise.

Carl dan Ellie membesar, berkahwin dan tinggal di rumah yang telah dibaikpulih. Carl menjual belon mainan di zoo di mana Ellie bekerja. Selepas dia mengalami keguguran[6] dan mereka diberitahu bahawa mereka tidak boleh mempunyai anak, kedua-duanya memutuskan untuk merealisasikan impian mereka untuk melawat ke Air Terjun Paradise. Mereka menyimpan untuk perjalanan, tetapi secara berulangan perlu menghabiskan wang dengan keperluan yang lebih mendesak. Akhirnya, Carl yang meniti usia tua kini mengatur perjalanan, tetapi Ellie jatuh sakit dan meninggal dunia.

Bertahun-tahun kemudian, Carl masih tinggal di rumah itu, berdegil menahan diri sementara rumah-rumah kejiranan dirobohkan dan digantikan oleh pencakar langit. Apabila dia secara tidak sengaja mencederakan seorang pekerja pembinaan, mahkamah menganggapnya sebagai ancaman awam, memerintahkannya untuk berpindah ke rumah persaraan. Bagaimanapun, Carl memutuskan untuk menunaikan janjinya kepada Ellie dengan menjadikan rumahnya menjadi kapal udara sementara, menggunakan beribu-ribu belon helium. Russell, seorang ahli Penjelajah Alam Semulajadi yang mengunjungi Carl dalam usaha untuk mendapatkan lencana merit terakhirnya, untuk membantu orang tua, menjadi penumpang yang tidak disengajakan.

Selepas terselamat dari ribut petir, rumah terbang di tanah tepui bertentangan dengan Air Terjun Paradise. Carl dan Russell memanfaatkan diri mereka ke rumah yang masih bersemangat dan mula berjalan di seberang mesa, dengan harapan untuk sampai ke air terjun sebelum belon meleper. Russell menemui burung tanpa penerbangan yang berwarna-warni, yang dikenali sebagai mitos "Snipe", yang dia namakan "Kevin". Mereka kemudian bertemu dengan Golden Retriever bernama Dug, yang memakai kolar khas yang membolehkannya bercakap dan siapa yang bersumpah untuk mengambil burung itu kepada tuannya. Keesokan harinya, mereka menghadapi sekawanan anjing agresif yang diketuai oleh Alpha, dari anjing jenis Pincer Dobermann, dan dibawa ke tuan mereka, yang ternyata Charles Muntz. Muntz menjemput Carl dan Russell di atas kapal udara, di mana dia menjelaskan kepada mereka bahawa dia mencari burung gergasi. Ketika Russell mencatat persamaan burung kepada Kevin, Muntz menjadi bermusuhan, percaya mereka cuba menangkap burung itu sendiri. Carl melarikan diri dengan Kevin dan Dug, tetapi Muntz menangkap Kevin dan menyalakan api di bawah rumah Carl, memaksa dia memilih antara menyelamatkannya atau Kevin. Selepas Carl menyelamatkan rumah itu, dia dan Russell akhirnya sampai ke air terjun, walaupun Russell kecewa dengan Carl kerana meninggalkan Kevin. Carl melihat melalui buku kecil zaman Ellie dan terkejut mendapati dia telah mengisi halaman kosong dengan gambar perkahwinan mereka, bersama dengan nota yang berterima kasih kepadanya untuk "pengembaraan" dan menggalakkan dia pergi mendapatkan yang baru.

Carl yang insaf pergi ke luar, hanya untuk melihat Russell berlayar dengan beberapa belon dan penghembus daun propulsif untuk cuba menyelamatkan Kevin. Dengan membuang perabot dan kenang-kenangannya, Carl berjaya untuk meringankan rumah yang cukup untuk mengikuti. Russell ditangkap oleh Muntz, tetapi Carl berjaya menaiki kapal udara, mengikat rumah, dan membebaskan Russell dan Kevin. Dug secara tidak sengaja mengikat Alpha dengan kon yang memalukan dan menjadi pemimpin baru anjing. Muntz mengejar mereka di sekitar kapal udara, memerangkap Dug, Kevin dan Russell di dalam rumah Carl. Carl menarik balik Kevin kembali ke kapal udara, dengan Dug dan Russell berpaut ke belakangnya. Muntz mengejar mereka, tetapi merangkak kakinya pada beberapa tali belon dan membawa ke kematiannya. Rumah itu kemudiannya turun hilang dari pandangan melalui awan.

Selepas menyatukan Kevin dengan anak-anaknya, Carl dan Russell terbang kembali ke bandar. Carl memberikan Russell dengan lencana terakhirnya: cap soda anggur yang diberikan oleh Ellie kepada Carl ketika mereka pertama kali bertemu. Sementara itu, rumah Carl telah mendarat di tebing di samping Air Terjun Paradise, memenuhi janjinya kepada Ellie.

Pelakon suara[sunting | sunting sumber]

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Up memenangi dua anugerah di Anugerah Akademi ke-82, untuk Filem Cereka Animasi Terbaik dan Skor Asal Terbaik.[7] Ini merupakan yang kedua daripada tiga filem animasi yang telah dicalonkan untuk Anugerah Akademi untuk Filem Terbaik. Beauty and the Beast dan Toy Story 3 juga dicalonkan untuk Filem Terbaik pada tahun masing-masing. Up juga memenangi Skor Asal Terbaik dan Filem Cereka Animasi Terbaik di Anugerah Golden Globe ke-67.[8] Ia dicalonkan untuk sembilan Anugerah Annie dalam lapan kategori, memenangi dua anugerah untuk "Best Animated Feature" dan "Best Directing in Production Feature". Up juga menerima Golden Tomato dari Rotten Tomatoes untuk cereka penarafan tertinggi pada tahun 2009, dan filem animasi yang terbaik,[9] dengan kelulusan 98 peratus daripada pengkritik filem, berdasarkan 259 ulasan.[10] Di Anugerah Pilihan Kanak-kanak 2010, filem itu memenangi Filem Animasi Kegemaran.[11] Jordan Nagai dianugerahi Anugerah Breakout Performance di 44th East West Players 44th Anniversary Visionary Awards dan Auction Silent untuk peranannya sebagai Russell oleh East West Players. Organisasi ini turut menganugerahkan filem itu dengan Anugerah Visionary EWP untuk pemajuan progresif Asia-Amerika utama. Dug, anjing bercakap, dianugerahi Anugerah Palm Dog oleh pengkritik filem British sebagai persembahan anjing terbaik di Festival Filem Cannes, memenangi rubah dari Antichrist dan anjing pudel hitam dari Inglourious Basterds.[12]

Permainan video[sunting | sunting sumber]

Pada 26 Mei 2009, sebuah permainan video dengan judul sama bertemakan sekitar filem ini dan dikeluarkan untuk pelbagai platform.

Permainan video, Kinect Rush: A Disney-Pixar Adventure, juga dikeluarkan pada 20 Mac 2012, untuk Xbox 360. Ia menampilkan watak dari lima filem Pixar: Up, The Incredibles, Cars, Ratatouille, dan Toy Story.[13]

Masa Depan[sunting | sunting sumber]

Pada Suatu Masa[sunting | sunting sumber]

Episod keempat musim ketujuh drama dongeng ABC Once Upon a Time, bertajuk "Beauty" menampilkan persembahan 'Up, dengan watak Rumplestiltskin dan Belle mengambil tempat Carl dan Ellie. Ia mengandungi banyak rujukan kepada filem animasi, termasuk proses pembinaan rumah, reka bentuk rumah itu sendiri, kerusi berkembar, dan perkelahan selama bertahun-tahun, yang memuncak dengan keruntuhan dan kematian Belle seperti yang dilakukan Ellie dalam filem itu..

Siri televisyen spin-off[sunting | sunting sumber]

strim mikroseri filem pendek yang mengikuti Up, Dug Days, telah dikeluarkan di Disney+ pada 1 September 2021.[14][15] Ia ditetapkan beberapa lama selepas peristiwa filem dan memfokuskan pada Dug dan Carl kerana mereka tinggal di pinggir bandar.[16]

Filem pendek baharu, Carl's Date, telah diumumkan pada 28 Mac 2023. Pada asalnya ditetapkan untuk distrim di Disney+, ia telah dikeluarkan secara teater dengan filem cereka animasi, Elemental, pada 16 Jun 2023.[17] Ia juga bertindak sebagai episod keenam dan terakhir 'Dug Days.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Up (2009)". Box Office Mojo. Amazon.com. Dicapai pada August 20, 2016.
  2. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada June 20, 2009. Dicapai pada 2009-04-24.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ Wloszczyna, Susan (May 21, 2009). "Pixar moves on 'Up' with its 10th movie". USA Today. Dicapai pada November 22, 2013.
  4. ^ Horn, John (March 19, 2009). "Pixar's 'Up' to open Cannes Film Festival". Los Angeles Times. Dicapai pada November 22, 2013.
  5. ^ Hazlett, Courtney (February 2, 2010). "Things looking 'Up' for best picture race". Today.com. Dicapai pada November 22, 2013.
  6. ^ Horn, John (June 7, 2009). "A heartfelt film within a film in 'Up'". Los Angeles Times. Dicapai pada August 10, 2015.
  7. ^ "Nominees & Winners for the 82nd Academy Awards". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Diarkibkan daripada yang asal pada April 19, 2010. Dicapai pada August 10, 2010.
  8. ^ "Golden Globes 2010 winners: 'Avatar' wins best picture, drama". Entertainment Weekly. January 17, 2010. Dicapai pada August 10, 2010.
  9. ^ "Rotten Tomatoes: 11th Annual Golden Tomatoes Awards". Rotten Tomatoes. Flixster Inc. Dicapai pada August 10, 2010.
  10. ^ "Up Movie Reviews, Pictures". Rotten Tomatoes. Flixster Inc. Dicapai pada August 10, 2010.
  11. ^ "Kids' Choice Awards Winners 2010". Kids' Choice Awards. Diarkibkan daripada yang asal pada March 23, 2010. Dicapai pada August 11, 2010.
  12. ^ "Pixar pooch picks Up Cannes prize". BBC News. May 22, 2009. Dicapai pada August 28, 2010.
  13. ^ Narcisse, Evan (December 8, 2011). "Pixar Teams Up With Microsoft For Kinect Rush". Kotaku. Dicapai pada December 9, 2011.
  14. ^ Pedersen, Erik (Disney 10, 2020). "Disney+ Programming: Berikut Perkara Yang Diumumkan Atau Disahkan Untuk Streamer Semasa Disney Investor Day". Deadline Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada September 20, 2021. Dicapai pada September 20, 2021. Check date values in: |date= (bantuan)
  15. ^ Salazar, Savannah (September 1, 2021). "Baharu di Disney+: September 2021". Vulture. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 September 2021. Dicapai pada 20 September 2021.
  16. ^ Fallon, Sean (30 Julai 2021). "Disney-Pixar Up Spinoff Dug Days Mendapat Funko Pops Comel". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada September 20, 2021. Dicapai pada September 20, 2021.
  17. ^ Taylor, Drew. "Filem Pendek Up Pixar Baharu Tarikh Carl untuk Debut Secara Teater Dengan Elemental". Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Mac 2023. Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]