Velayudham

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Velayudham
PengarahM. Raja
PenulisM. Raja
Dihasilkan olehVenu Ravichandran
DibintangiVijay
Hansika Motwani
SinematografiPriyan
Disunting olehV. T. Vijayan
Muzik olehVijay Antony
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehAascar Films
Ayngaran International
Tarikh tayangan
  • 26 Oktober 2011 (2011-10-26)
Masa tayangan
160 minutes
Negara India
BahasaTamil

Velayudham (Tamil: வேலாயுதம்) merupakan filem Adiwira Tamil 2011. Filem ini dibintangi oleh Vijay, Hansika Motwani, Santhanam, Genelia D'Souza dan Saranya Mohan. Filem ini menjadi filem terhit pada tahun 2011.

Plot[sunting | sunting sumber]

Plot filem ini dibuka di Pakistan dengan orang yang ditutup mata diheret oleh beberapa pengganas. Dia diheret kepada ketua pemimpin kumpulan pengganas tersebut dan dia dikenalpasti sebagai Menteri Dalam Negeri Tamil Nadu. Beliau bersetuju menyokong kumpulan pengganas tersebut untuk meletakan bom di bandaraya Chennai.Kemudian berlaku satu letupan bom bandar tersebut dan membunuh orang ramai. Sekumpulan tiga wartawan, termasuk Bharathi (Genelia D'Souza), komited untuk membasmi keganasan di negara ini selepas tamat kursus Kewartawanan mereka. Satu malam, Bharathi dan dua rakanya cuba merakam dan menyiasat aktiviti haram yang dilakukan di sebuah gudang di pinggir bandar Chennai. Namun, kehadiran mereka berjaya dikesan dan mereka cuba melarikan diri, tetapi kedua-dua rakan Bharathi terbunuh. Tetapi selepas serangan ke atas Bharathi dan rakan-rakannya, kenderaan orang bodoh meletup akibat kejadian yang tidak diingini kecil apabila batang mancis jatuh atas paket petrol yang disimpan di dalam kenderaan itu. Bharathi, sudah ditikam oleh salah satu yang goons, datang dengan idea yang baru untuk membasmi keganasan dengan mencipta watak fiksyen yang dipanggil Velayudham, dan menulis nota bahawa dia mahu membersihkan bandar orang jahat sebelum jatuh tidak sedarkan diri.

Velayudham aka Velu (Vijay) adalah seorang penjual susu di kampung yang dipanggil Pavunoor, dan dia mempunyai seorang saudara perempuan yang bernama Kaveri (Saranya Mohan) serta sepupu Vaidehi (Hansika Motwani) yang tergila-gila kepadanya. Walaupun adik-beradik menimbulkan banyak masalah kepada penduduk kampung, mereka masih dipuja oleh penduduk kampung. Mereka, bersama-sama dengan beberapa kawan-kawan kampung, tiba di Chennai untuk mengumpul wang daripada dana chit untuk perkahwinan adiknya, dan entah bagaimana Speedu (Santhanam) mendapat sebahagian daripada wang mereka. Pada yang mengejar Speedu di stesen keretapi, vel menggunakan basikal untuk menangkap beliau, dan ia meletup beberapa saat kemudian. Seterusnya beberapa ketika beliau tersasul menghalang beberapa letupan bom dan membantu pengganas tangkapan, itu Velayudham menjadi sensasi dari masa ke masa. Dia juga berjaya menyelamatkan Bharathi dalam satu insiden yang beliau tidak pernah bermaksud untuk berlaku.

Watak[sunting | sunting sumber]

Runut Bunyi[sunting | sunting sumber]

Velayudham
Fail:Velayudham audio poster.jpg
Original CD cover
Runut bunyi to Velayudham oleh
Dilancarkan pada28 August 2011
Dirakamkan padaAudiophiles
TempatIndia Edit the value on Wikidata
GenreFeature film soundtrack
Panjang25:04
BahasaTamil
SyarikatSony Music Entertainment
PengarahM. Raja (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
PenerbitVijay Antony
Kronologi Vijay Antony
Yuvan Yuvathi
(2011)
Velayudham
(2011)
Vedi
(2011)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

.

Filem ini mempunyai 6 buah lagu hasil penggubah filem Vijay Antony.

Tracklist
No.TajukSeni kataPenyanyiMasa
1."Rathathin Rathame"AnnamalaiHaricharan, Sri Madhumitha4:38
2."Molachu Moonu"VivegaPrasanna, Supriya Joshi4:52
3."Chillax"AnnamalaiKarthik, Charulatha Mani4:25
4."Mayam Seidhayo"VivegaSangeetha Rajeshwaran4:14
5."Sonna Puriyadhu"Siva ShanmugamVijay Antony, Veera Shankar5:39
6."Vela Vela Velayutham"PriyanVijay Antony, Mark1:16
Jumlah masa: 25:04