Venera

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
For other uses, see Venera (disambiguation).
Lokasi pendarat Zuhrah Soviet


Venera (Cyrillic: Венера) merupakan satu siri kuar yang dibangunkan oleh Kesatuan Soviet antara tahun 1961 dan 1984 untuk mengumpul data dari Zuhrah, Venera merupakan nama Zuhrah dalam bahasa Russia. Sebagaimana beberapa kuar planet Kesatuan Soviet yang lainnya, versi berikutnya telah dilancarkan secara berpasangan, dengan kenderaan kedua dilancarkan sejurus selepas yang pertama.

Sepuluh kuar dari siri Venera berjaya mendarat di Zuhrah dan memancar data dari permukaan, termasuk dua program Vega dan kuar Venera-Halley. Di samping itu, tiga belas kuar Venera berjaya menghantar data dari atmosfera Zuhrah.

Antara hasil yang lain, siri kuar tersebut menjadi peranti buatan manusia yang pertama untuk memasuki atmosfera planet lain (Venera 4 pada 18 Oktober 1967), untuk membuat pendaratan dengan selamat di planet lain (Venera 7 pada 15 Disember 1970) , untuk mengembalikan gambar dari permukaan planet (Venera 9 pada 8 Jun 1975), dan melaksanakan kajian pemetaan radar Zuhrah resolusi tinggi (Venera 15 pada 2 Jun 1983). Dengan itu, seluruh siri ini boleh dianggap sangat berjaya. Malangnya keadaan permukaan di Zuhrah adalah melampau, yang bermakna bahawa kuar hanya bertahan di permukaan untuk tempoh 23 minit (kuar awal) sehingga kira-kira dua jam (kuar akhir).

Kuar Venera[sunting | sunting sumber]

Cubaan pertama Soviet bagi kuar lintas lalu ke Zuhrah dilancarkan pada 4 Februari 1961, tetapi gagal meninggalkan orbit Bumi. Selaras dengan (ketika itu) polisi Soviet untuk tidak mengumumkan perincian misi yang gagal, pelancaran tersebut diistiharkan di bawah nama Tyazhely Sputnik ("Satelit Berat"). Ia juga dikenali sebagai Venera 1VA.[1]

Venera 1 dan Venera 2 bermatlamat sebagai kuar lintas lalu bagi melintasi Zuhrah tanpa memasuki orbit. Venera 1 dilancarkan pada 12 February 1961. Telemetri pada kuar tersebut gagal selepas tujuh hari pelancaran. Ia dipercayai telah melepasi dalam jarak 100,000 km dari Zuhrah dan memasuki orbit heliosentrik. Venera 2 dilancarkan pada 12 November 1965, tetapi turut mengalami kegagalan telemetri selepas meninggalkan orbit Bumi.

Beberapa percubaan gagal kuar lintas Zuhrah dilancarkan oleh Kesatuan Soviet pada awal 1960-an, [2][3] tetapi tidak diumumkan sebagai misi planet pada masa itu, dan oleh itu tidak secara rasmi menerima nama "Venera".

Venera 3 to 6[sunting | sunting sumber]

Kuar Venera 3 hingga 6 adalah sama. Setiap satunya seberat kira-kira satu tan, dan dilancarkan dengan menggunakan roket penguat jenis Molniya, ia termasuk "bas" pelayaran dan kuar kemasukan atmosfera bulat. Kuar-kuar tersebut telah dioptimumkan untuk pengukuran atmosfera, tetapi tidak dilengkapi dengan mana-mana alat pendaratan khas. Sungguhpun ia diharapkan akan sampai ke permukaan dan masih berfungsi, kuar pertama gagal hampir serta-merta, sekali gus melumpuhkan penghantaran data ke bumi.

Venera 3 menjadi objek buatan manusia yang pertama untuk menjejaskan permukaan planet lain ketika ia membuat pendaratan kecemasan pada 1 Mac 1966. Walau bagaimanapun, kerana kuardata kapal angkasa ini gagal semasa penembusan atmosfera, tiada data dari dalam sempadan Venus didapati dari misi itu.

Pada 18 Oktober 1967, Venera 4 menjadi kapal angkasa lepas yang pertama bagi mengukur atmosfera planet lain. Sungguhpun Kesatuan Soviet pada mulanya mendakwa kenderaan sampai ke permukaan dengan utuh, analisis semula termasuk data atmosfera tersembunyi dari kapal angkasa Amerika Mariner 5 yang terbang lalu Zuhrah sehari selepas ketibaannya menunjukkan bahawa tekanan permukaan Zuhrah adalah 75-100 atmosfera, jauh lebih tinggi daripada kekuatan badan Venera 4 pada 25 atmosfera, dan dakwaan tersebut ditarik balik.

Menyedari bahawa kapal kuar akan hancur sebelum sampai ke permukaan, pihak Soviet melancarkan Venera 5 dan Venera 6 sebagai kuar atmosfera. Direka untuk dipisah hampir separuh dari muatan mereka sebelum memasuki atmosfera planet, kenderaan ini mencatatkan data selama 53 dan 51 minit, setiap satunya, sebelum bateri mereka gagal.

Venera 7[sunting | sunting sumber]

Kuar Venera 7 merupakan yang pertama direka untuk bertahan dengan keadaan permukaan Zuhrah dan membuat pendaratan dengan selamat. Dibina lampau reka untuk memastikan ia kekal selamat, ia mempunyai beberapa ujikaji di atas kapal, dan output saintifik dari misi itu semakin terhad akibat kegagalan suis dalaman yang terlekat hanya "menyampaikan suhu" kedudukan. Walaubagaimanapun, ahli sains kawalan berjaya menentuluar tekanan (90 atm) daripada data suhu (465 ° C (869 ° F)), yang menghasilkan ukuran permukaan secara langsung yang pertama. Ukuran Doppler daripada kuar Venera 4 hingga 7 merupakan bukti pertama kewujudan zon angin kelajuan tinggi (sehingga 100 meter sesaat (330 kaki/s) atau 225mph) di atmosfera Zurhal.

Payung terjun Venera 7 ini gagal sejurus sebelum mendarat, tetapi bernasib baik berlaku sangat dekat dengan permukaan. Ia menjunam pada 17 meter sesaat (56 kaki/s) dan terbalik, tetapi masih terselamat. Ini mengakibatkan salah jajaran antena, mengakibatkan isyarat radio itu sangat lemah, tetapi telah dikesan (dengan telemetri suhu) selama 23 minit lagi sebelum baterinya tamat. Dengan itu, pada 15 Disember 1970, ia menjadi, kuar buatan manusia yang pertama untuk menghantar data dari permukaan Zuhrah.

Venera 8[sunting | sunting sumber]

Venera 8 dilengkapi dengan satu set peralatan saintifik panjang untuk mengkaji permukaan Zurhal (gamma-spektrometer dan lain-lain). Bas pelayaran Venera 7 dan 8 adalah serupa dengan yang sebelum ini, dengan reka bentuk berasal dari misi Zond 3. Pendarat menghantar data semasa keturunan dan mendarat dalam cahaya matahari. Ia mengukur tahap cahaya tetapi tidak memiliki kamera. Ia terus menghantar kembali data selama hampir satu jam.

Venera 9 to 12[sunting | sunting sumber]

Kuar Venera 9 hingga 12 memiliki reka bentuk yang berbeza. Ia seberat sekitar lima tan dan telah dilancarkan oleh penguat Proton yang berkuasa. Ia termasuk bas pemindahan dan geganti ("relay") yang mempunyai enjin untuk membrek memasuki orbit Venus (Venera 9 dan 10, 15 dan 16) dan untuk berkhidmat sebagai penerima dan geganti untuk pemancaran kuar kemasukan ini. Kuar kemasukan dilekatkan di bahagian atas bas dalam perisai haba bulat. Kuar telah dioptimumkan untuk operasi permukaan dengan reka bentuk yang kelihatan luar biasa yang termasuk petak bulat untuk melindungi peralatan elektronik daripada tekanan atmosfera dan haba untuk seberapa lama yang boleh. Di bawah ini terdapat satu penyerap hentakan "cincin remuk" untuk mendarat. Di atas sfera tekanan adalah struktur antena silinder dan struktur berbentuk cakera lebar yang menyerupai antena tetapi sebenarnya merupakan brek udara. Ia direka untuk beroperasi pada permukaan untuk sekurang-kurangnya tempoh 30 minit. Instrumen diubah bagi misi yang berbeza, tetapi termasuk kamera dan peralatan penganalisa atmosfera dan tanah. Kesemua empat Pendarat berhadapan masalah dengan beberapa atau semua penutup lensa kamera mereka tidak terbuka.

Pendarat Venera 9 beroperasi selama sekurang-kurangnya 53 minit dan mengambil gambar dengan salah satu daripada dua kamera; penutup kanta yang lain gagal terbuka.

Pendarat Venera 10 lander beroperasi selama sekurang-kurangnya 65 minit dan mengambil gambar dengan salah satu daripada dua kamera; penutup kanta yang lain gagal terbuka.

Pendarat Venera 11 lander beroperasi selama sekurang-kurangnya 95 minit tetapi penutup kanta gagal terbuka.

Pendarat Venera 12 lander beroperasi selama sekurang-kurangnya 110 minit tetapi penutup kanta gagal terbuka.

Venera 13 and 14[sunting | sunting sumber]

Kenderaan penurun/pendarat mengandungi kebanyakan peralatan dan elektronik, dan tutup dengan antena. Reka bentuk ini adalah serupa dengan Pendarat Venera 9-12 lebih awal. Ia membawa pralatan untuk mengambil ukuran saintifik tanah dan atmosfera sebaik sahaja mendarat, termasuk kamera, mikrofon, gerudi dan penguji permukaan, dan seismometer. Ia juga mempunyai alat untuk merakam pelepasan elektrik semasa fasa penurunan melalui atmosfera Zuhrah.

Kedua-dua kapal penurun mendarat kira-kira 950 kilometer (590 batu) berjauhan, hanya sebelah timur dari unjuran kawasan tinggi yang dikenali sebagai Wilayah Phoebe. Pendarat Venera 13 bertahan selama 127 minit, dan pendarat Venera 14 bertahan untuk 57 minit, di mana reka bentuk tempoh bertahan yang dirancang adalah hanya untuk 32 minit. Kenderaan Venera 14 berhadapan nasib malang kerana penutup kamera yang dipelanting jatuh di bawah lengan penguji kemampatan permukaan, dan mengembalikan maklumat mengenai kebolehmampatan penutup kanta dan bukannya permukaan Zuhrah. Kenderaan yang mendarat memancar data kapada bas, yang bertindak sebagai geganti data ketika ia terbang melintasi Zuhrah.


Veneras 15 and 16[sunting | sunting sumber]

Venera 15 dan 16 menyerupai kuar sebelumnya, tetapi menggantikan kuar masuk dengan peralatan radar pengimejan permukaan. Radar pengimejan adalah perlu untuk menembusi awan tebal Zuhrah.

Kuar Vega[sunting | sunting sumber]

Kuar Vega ke Zuhrah dan komet Halley dilancarkan pada tahun 1985 juga menggunakan reka bentuk asas Venera, termasuk pendarat malah juga belon atmosfera yang memancar data selama kira-kira dua hari.

Jumpaan Saintifik[sunting | sunting sumber]

Terdapat banyak penemuan saintifik mengenai Zuhrah didapati daripada data yang diambil oleh kuar Venera. Sebagai contoh, selepas menganalisis imej radar yang kembali dari Venera 15 dan 16, ia telah disimpulkan bahawa rabung dan alur di permukaan Zuhrah adalah hasil daripada herotan tektonik ubah bentuk. [4]


Kegagalan kamera Venera dan kejayaan[sunting | sunting sumber]

Pendarat Venera 9 dan 10 mempunyai dua kamera setiap satu. Hanya satu berfungsi kerana pelindung kanta gagal untuk berpisah daripada kamera kedua pada setiap pendarat. Reka bentuk itu diubah bagi Venera 11 dan 12, tetapi perubahan ini menyebabkan masalah lebih teruk dan semua kamera gagal bagi misi tersebut. Venera 13 dan 14 adalah satu-satunya Pendarat di mana semua kamera bekerja dengan betul; walaupun malangnya, pelindung kanta titanium pada Venera 14 mendarat tepat di kawasan yang disasarkan bagi siasatan mampatan tanah.

Pautan luar di bawah laman menunjukkan kesemua gambaran oleh pendarat.

Data penerbngan bagi kesemua misi Venera[sunting | sunting sumber]

Nama Misi Perlancaran Tempoh Bertahan (minit) hasil Pengorbit atau kuar (lintas lalu, atmosfera) Pendarat
1VA (proto-Venera) Lintas lalu 4 February 1961 n/a Gagal meninggalkan orbit bumi n/a
Venera 1 Lintas lalu 12 Februari 1961 n/a Komunikasi terputus dalam perjalanan ke Zuhrah n/a
Venera 2MV-1 No.1 Kuar Atmosfera 25 Ogos 1962 n/a Peringkat pelolos gagal; jatuh ke bumi tiga hari kemudian n/a
Venera 2MV-1 No.2 Kuar Atmosfera 1 September 1962 n/a Peringkat pelolos gagal; jatuh ke bumi lima hari kemudian n/a
Venera 2MV-2 No.1 Flyby 12 September 1962 n/a Peringkat tiga meletup; Kapal angkasa musnah n/a
Venera 3MV-1 No.2 Flyby 19 Februari 1964 n/a Tidak mencapai orbit singgah ("parking orbit") n/a
Kosmos 27 Flyby 27 March 1964 n/a Peringkat lolos gagal n/a
Venera 2 Flyby 12 November 1965 n/a Komunikasi hilang sejurus sebelum ketibaan n/a
Venera 3 Kuar Atmosfera November 16, 1965 n/a Komunikasi hilang sejurus sebelum kemasukkan atmosfera. Ini juga merupakan objek buatan manusia pertama untuk mendarat di planet lain pada March 1966 (terhempas). Kawasan kemungkinan mendarat: -20° to 20° N, 60° to 80° E. n/a
Kosmos 96 Kuar Atmosfera 23 November 1965 n/a Failed to leave Earth orbit, and reentered the atmosphere. Believed by some researchers to have crashed near Kecksburg, Pennsylvania on December 9, 1965, an event which became known as the "Kecksburg Incident" among UFO researchers. All Soviet spacecraft that never left Earth orbit were customarily renamed "Kosmos" regardless of the craft's intended mission. n/a
Venera 4 Kuar Atmosfera 12 Jun 1967 n/a Tiba 18 Oktober 1967 dan merupakan kuar pertama memasuki atmosfera planet lain dan menghantar data. Sungguhpun ia tidak memancar dari permukaan, ini merupakan siaran antaraplanet pertama oleh sebarang kuar. Mendarat berhampiran sekitar latitud 19° N, longitud 38° E. n/a n/a
Kosmos 167 Kuar Atmosfera 17 Jun 1967 n/a Peringkat lolos gagal; Terhempas kembali lapan hari berikutnya n/a
Venera 5 Kuar Atmosfera 5 Januari 1969 53* Arrived May 16, 1969 and successfully returned atmospheric data before being crushed by pressure within 26 kilometer (16 bt) of the surface. Landed at 3° S, 18° E. n/a
Venera 6 Kuar Atmosfera 10 Januari 1969 51* Arrived May 17, 1969 and successfully returned atmospheric data before being crushed by pressure within 11 kilometer (6.8 bt) of the surface. Landed at 5° S, 23° E. n/a
Venera 7 Lander August 17, 1970 23 Arrived December 15, 1970, was the first successful landing of a spacecraft on another planet and survived for 23 minutes before succumbing to the heat and pressure. This was the first broadcast from another planet's surface. Landed at 5° S, 351° E.
Kosmos 359 Lander August 22, 1970 n/a Escape stage failed; Ended up in an elliptical Earth orbit
Venera 8 Lander March 27, 1972 50 Arrived July 22, 1972 and survived for 50 minutes before succumbing to the heat and pressure. Landed within a 150 kilometer (93 bt) radius of 10.70° S, 335.25° E.
Kosmos 482 Probe March 31, 1972 n/a Escape stage exploded during Trans-Venus injection; Some pieces re-entered and others remained in Earth orbit n/a
Venera 9 Orbiter and Lander June 8, 1975 53 Arrived October 22, 1975, sent back the first (black and white) images of Venus' surface while the lander survived 53 minutes before succumbing to the heat and pressure. Landed within a 150 kilometer (93 bt) radius of 31.01° N, 291.64° E.
Venera 10 Orbiter and Lander June 14, 1975 65 Arrived October 25, 1975, the lander surviving 65 minutes before succumbing to the heat and pressure. Landed within a 150 kilometer (93 bt) radius of 15.42° N, 291.51° E.
Venera 11 Flyby and Lander September 9, 1978 95 Arrived December 25, 1978, the lander survived for 95 minutes; however the imaging systems had failed. Landed at 14° S 299° E.
Venera 12 Flyby and Lander September 14, 1978 110 Arrived December 21, 1978, the lander surviving for 110 minutes and recorded what is thought to be lightning. Landed at 7° S 294° E.
Venera 13 Flyby and Lander October 30, 1981 127 Arrived March 1, 1982, returned the first colour images of Venus' surface and discovered leucite basalt in a soil sample using a spectrometer. Landed at 7.5° S, 303° E
Venera 14 Flyby and Lander November 14, 1981 57 Arrived March 5, 1982, a soil sample revealed tholeiitic basalt (similar to that found on Earth's mid-ocean ridges). Landed at 13.25° S, 310° E.
Venera 15 Orbiter June 2, 1983 n/a Arrived October 10, 1983 and mapped (along with Venera 16) the northern hemisphere down to 30 degrees from North (resolution 1-2 km) n/a
Venera 16 Orbiter June 7, 1983 n/a Arrived October 14, 1983 and mapped (along with Venera 15) the northern hemisphere down to 30 degrees from North (resolution 1-2 km) n/a
Vega 2 Orbiters, 2 landers June, 1985 see main articles Vega 1, Vega 2

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wade, Mark. "Venera 1VA". Encyclopedia Astronautica. Dicapai pada 28 July 2010.
  2. ^ NSSDC Chronology of Venus Exploration (NASA Goddard Space Center), see also NSSDC Tentatively Identified (Soviet) Missions and Launch Failures (NASA Goddard Space Center), accessed August 9, 2010
  3. ^ Ultimax Group's Venus Exploration Atlas page (accessed Aug 18 2010)
  4. ^ "Styles of tectonic deformations of Venus - Analysis of Venera 15 and 16 data (abstract only)". Journal of Geophysical Research (ISSN 0148-0227), vol. 91, March 30, 1986, p. D399-D411. Bibcode:1986JGR....91..399B. doi:10.1029/JB091iB04p0D399. Cite journal requires |journal= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:URSS space probes Templat:Venus spacecraft