Wang Zhaojun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Di waktu China silam, dinasti di China Tengah sering terbabit dalam pertempuran kecil dengan orang nomad di utara. Beberapa dinasti memilih untuk mencapai keamanan di sempadan melalui perperangan, sementara yang lain menerusi politik perkahwinan. Cerita tentang Wang Zhaojun mengisahkan mengenai satu perkahwinan seperti itu.

Pada abad 1 BC., Xiongnu atau Istana Hun di utara China telah berpecah, dangan lima orang Khan bertarung berebutkan kuasa. Apabila tinggal hanya dua orang Khan, seorang darinya, Huhanye pergi kepada istana Han, cuba menubuhkan hubungan baik dengan Han. Beliau meminta seorang puteri Han sebagai seorang pengantin perempuan, satu cara yang sering digunakan pada masa itu bagi mengukuhkan hubungan. Maharaja Han memilih seorang daripada dayang istananya dan mengahwinkannya sama seperti anaknya sendirinya. Khan bergabung dengan istana Xiongnu mahkamah menyokong Dinasti Han.

Dayang istana yang berkahwin dengan Khan itu adalah Wang Zhaojun. Dia merupakan orang sebenar, Wang dilahirkan sebagai Qiang di daerah Zigui, wilayah Hubei. Semasa remajanya dia memasuki istana sebagai seorang daripada ramai calon untuk dipilih oleh Maharaja Yuan Di sebagai gundiknya, dari jumlah beribu-ribu.

Zhao Jun cantik, pintar dan luas pengetahuan. Dia amat jujur sehinggakan menolak dari menyogok pelukis istana Mao Yanshou seperti yang dilakukan oleh calon lainnya bila potret untuk pilihan maharaja dilukiskan. Kerana itu dia melukiskan gambar yang tidak menarik dan Zhao Jun diketepikan oleh maharaja.

Apabila maharaja meminta sukarelawan untuk bersuamikan Xiongnu Khan, dia secara sukarela bersetuju, meskipun fikiran untuk meninggalkan tanah air dan kehidupan yang selesa di istana digantikan dengan padang rumput jauh ke utara dan tidak dikenali adalah sukar untuk kebanyakan daripada wanita muda.

Tetapi bagi Wang Zhaojun ia merupakan satu peluang untuk meninggalkan kehidupan istana yang kosong dan mungkin memainkan peranan yang lebih penting dalam hubungan persahabatan antara Han dan Xiongnu.

Maharaja Han memberi satu majlis perkahwinan kebesaran kepada Wang Zhaojun dan Khan. Apabila beliau menyaksikan wajahnya buat pertama kalinya, maharaja kehairanan dengan kecantikannya yang bergemerlapannya. Sungguhpun menyesal, beliau mengahwinkannya seperti seorang puterinya dengan diiringi pengiring Han dan pegawai-pegawai Xiongnu.

Wang Zhaojun telah menghabiskan hidupnya di istana Xiongnu. Dia berbaik dengan penduduk Xiongnu. Dia dan anak-anaknya telah membuat sumbangan besar dalam penyebaran kebudayaan Han di Xiongnu dan membina persahabatan antara dua buah negara.

Wang membuat sumbangan lanjut untuk terus membangunkan dan memperkukuhkan hubungan yang mesra antara Han dan Xiongnu. Dia amatlah digemari oleh pelbagai negara dan namanya akan diingati selama-lamanya. Oleh itu, Zhaojun Coming datang dari Sempadan Utara telah menjadi sebuah kisah mengenai perpaduan kebangsaan dan perkembangan am bagi pelbagai negeri. Ia dikatakan bahawa apabila Zhaojun meninggal, para petani dan pengembala daripada dekat dan jauh hadir pengkebumiannya. Mereka membawa tanah dengan pakaian mereka dan membina makam bagi Zhaojun.