Wetter (Hessen)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Wetter, Hesse)
Wetter (Hessen)
Jata Wetter (Hessen)
NegaraJerman
NegeriHesse
Wilayah pentadbiranGießen
DaerahMarburg-Biedenkopf
Subbahagian9 Stadtteile
Kerajaan
 • Datuk BandarKai Uwe Spanka
Keluasan
 • Jumlah104.56 km2 (40.37 batu persegi)
Aras
220 m (720 ft)
Penduduk
 (2006-12-31)
 • Jumlah9,311
 • Kepadatan89/km2 (230/batu persegi)
Zon waktuCET/CEST (UTC+1/+2)
Poskod
35083
Kod dail06423
Pendaftaran kenderaanMR
Laman sesawangwww.wetter-hessen.de

Wetter (Hessen) merupakan sebuah pekan di Hesse, Jerman. Namanya yang agak luar biasa Wetter (Hessen-Nassau) berasal dari semasa bandar ini kepunyaan province Prussia yang sama nama, dan kini hanya digunakan oleh kereta api – sehingga kini, stesyen kereta api di bandar ini mengekalkan nama ini.

Pandangan Gereja Monastery
Wetter (Hessen)

Wetter (Hessen) merupakan sebuah bandar terletak di munisipaliti Marburg-Biedenkopf, Hesse, Jerman.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Wetter terletak dalam daerah Marburg-Biedenkopf di sebelah barat Burgwald, banjaran bukit rendah, di lembah Wetschaft dan kawasan berhampiran sekitar 14 km utara Marburg.

Masyarakat bersebelahan[sunting | sunting sumber]

DI sebelah utara, sempadan Wetter dengan bandar Rosenthal di daerah Waldeck-Frankenberg, di timur di bandar Rauschenberg dan masyarakat Cölbe, ke selatan dengan masyarakat Lahntal, ke sebelah barat daya masyarakat Dautphetal, dan ke timur laut terletak bandar Biedenkopf dan masyarakat Münchhausen am Christenberg, kesemuanya dalam daerah Marburg-Biedenkopf.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Utara ke selatan melalui kawasan perbandaran bandar lalu Lebuh raya Persekutuan (Bundesstraße) B 252 dari timur Westphalia sepanjang Korbach dan Frankenberg dan terus ke Göttingen (dalam masyarakat Lahntal). Bagi melencong trafik sesak dari kawasan di lembah Wetschaft, jalan pintas sedang dirancangkan.

Laluan kereta api Burgwaldbahn menyambung bandar dengan Marburg dan Frankenberg. Kurhessenbahn yang lalu di lauan ini bererti membuka sambungan antara Frankenberg dan Korbach.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Wetter telahpun disebut dalam dokumen pada kurun ke-8 dan kurun ke-9; ia disebut dalam satu dokumen menggunakan nama yang sama yang sehingga hari ini seperti pada tahun 1108, dan "Weistum dari Wetter" telahpun memaparkan hak bandarnya seawal 1239.