Wikipedia:Mengapa halaman yang dicipta oleh saya dipadam?

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Laman dan media sering dipadam oleh pentadbir Wikipedia mengikut polisi penghapusan kami. Halaman ini menerangkan bagaimana untuk mengetahui mengapa halaman tertentu atau fail telah dibuang, dan apa yang anda boleh lakukan kira-kira satu penghapusan anda tidak bersetuju dengan. Jangan putus asa: Tiada maklumat pada halaman yang dihapuskan sebenarnya sudah hilang. Teruskan membaca untuk maklumat lanjut.

Mengetahui apa yang berlaku

Pertama, periksa log penghapusan

Log penghapusan menunjukkan pentadbir yang memadam halaman.

Apabila halaman dipadam, ini direkodkan dalam log penghapusan bersama-sama dengan ringkasan penghapusan yang disertakan oleh pentadbir penghapusan. Untuk mencari maklumat ini, pergi ke Khas:Log/delete dan masukkan nama halaman dalam ruangan "Pelaku". Ia hanya berfungsi jika nama sebenar dimasukkan, jadi mengambil kira asal huruf besar atau kecil, ejaan dan jarak.Laman perbincangan anda juga mungkin mengandungi pemberitahuan dengan pautan merah untuk log penghapusan bagi laman ini.

Terdapat lima ketua proses di mana muka surat akan dipadam. Ringkasan penghapusan memberitahu anda yang:

  1. Ringkasan ringkas seperti "A7" atau "CSD A7", dan juga perkara-perkara seperti "spam" dan {{db-bio}}, biasanya merujuk kepada penghapusan segera.
  2. Ringkasan termasuk "prod" biasanya merujuk kepada cadangan penghapusan.
  3. Ringkasan termasuk "BLP prod" atau "sticky prod" biasanya merujuk kepada cadangan penghapusan biografi orang yang masih hidup.
  4. Ringkasan termasuk "AfD", "Rencana untuk penghapusan", atau akronim yang sama biasanya bermakna penghapusan adalah hasil daripada perbincangan penghapusan.
  5. Ringkasan termasuk "PUI", "copyvio", atau "CP" biasanya bermaksud pemadaman adalah hasil daripada masalah hakcipta, dengan isu yang tidak dapat diselesaikan dalam tempoh dua minggu.

Lihat seksyen yang berkenaan di bawah untuk maklumat lanjut. Jika anda masih keliru selepas memeriksa log penghapusan, secara sopan meminta pentadbir yang bertanggungjawab untuk penjelasan dengan meninggalkan mesej di laman perbincangannya. Untuk berbuat demikian:

  1. Klik pautan "perbincangan" di sebelah nama pentadbir di log penghapusan
  2. Klik tab "buka topik" di sebelah tab "Sunting"
  3. Taipkan baris subjek dan mesej anda, menandatanganinya dengan menaip ~~~~ atau klik ikon tandatangan ( atau ) dan kemudian klik "Simpan".

Penghapusan segera

Laman dan media dalam semua ruang nama yang memenuhi kriteria tertentu adalah calon penghapusan cepat, yang bermaksud bahawa pentadbir boleh memadam mereka dengan serta-merta dan tanpa perbincangan. Kriteria termasuk, antara lain, laman ujian, vandalisme dan tipu helah, karut, pelanggaran hak cipta yang terang-terangan, halaman kosong atau yang kekurangan konteks yang mencukupi, artikel di kawasan yang ditakrifkan tidak boleh dipercayai menegaskan kepentingan topik dan muka surat mengenai topik-topik yang telah dilindungi di bawah tajuk lain. Pentadbir sering meninggalkan Kod pendek dalam ringkasan penghapusan dan bukannya menaip keluar sebab penuh, seperti "A7" atau "CSD A7" untuk artikel yang tidak menegaskan kepentingan; "G1" untuk karut paten dan sebagainya. Kod-kod ini dijelaskan di Wikipedia:Kriteria untuk penghapusan segera.

Cadangan penghapusan

Ruang nama rencana, senarai, danlaman nyahkekaburan (tetapi bukan laman atau media lain) mungkin dicadangkan untuk dihapuskan oleh mana-mana penyunting. Jika tiada siapa yang membantah ini dalam masa tujuh hari, artikel dihapuskan. Jika apa-apa bantahan dibangkitkan, rencana berkenaan tidak sempurna dihapuskan, tetapi ada yang masih boleh memulakan sebuah perbincangan bagi penghapusan laman (lihat di bawah). Cadangan penghapusan sering akan dilabelkan sebagai "prod" dalam ringkasan pemadaman.

Cadangan penghapusan biografi orang yang masih hidup

Rencana mengenai orang yang hidup (BOH) dicipta selepas 18 Mac 2010, yang tidak mengandungi sumber dalam apa jua bentuk (sebagai rujukan, pautan luar, dan lain-lain) boleh dicadangkan untuk penghapusan bawah proses ini. Tidak seperti penghapusan cadangan standard (lihat di atas), templat pemadaman BOH boleh dikeluarkan hanya selepas biografi mengandungi sumber yang boleh dipercayai yang menyokong sekurang-kurangnya satu pernyataan yang dibuat mengenai orang yang ditulis. Jika sumber yang diperlukan tidak ditambah dalam masa sepuluh hari, rencana akan dipadam. Rencana yang dicalonkan sering akan dilabelkan sebagai "prod BLP" atau "sticky prod" dalam ringkasan penghapusan.

Perbincangan penghapusan

Laman atau media fail juga boleh dicalonkan untuk penghapusan dalam perbincangan penghapusan, di mana editor membincangkan sama ada ia perlu dihapuskan. Rencana dibincangkan di permohonan penghapusan laman; laman-laman lain di tempat lain (lihat perbincangan penghapusan untuk senarai yang lengkap). Perbincangan seperti ini biasanya berlangsung selama tujuh hari, selepas itu pentadbir akan menghapuskan laman tersebut jika terdapat sepersetujuan untuk berbuat demikian. Sesiapa sahaja boleh mengambil bahagian dalam apa-apa perbincangan, namun ini bukanlah "undian". Berat hujah adalah lebih penting daripada bilangan orang yang membuat hujah, jadi menggalakkan penyertaan masyarakat dalam perbincangan itu untuk mengelakkan penghapusan rencana tertentu.

Tajuk dilindungi

Jika halaman tertentu telah dicipta dan dipadam beberapa kali, pentadbir boleh membuat keputusan untuk melindunginya terhadap rekreasi (sering dipanggil "pengasinan") supaya ia kekal dihapuskan. Jika anda cuba untuk mengedit tajuk dilindungi, kotak mesej akan memberitahu anda mengenainya.

Log penghapusan hilang

Jika anda tidak dapat mencari entri log penghapusan maka penjelasan yang paling mungkin adalah bahawa anda tidak memasukkan tajuk dengan tepat sebagaimana yang didapati, atau nama laman yang tidak benar-benar dihapuskan dalam erti Wikipedia perkataan. Sebagai contoh, halaman boleh menjadi dilencongkan ke tajuk yang sedia ada, yang mana secara efektif mengosongkan entri terdahulu, tetapi ia tidak "penghapusan" dalam erti kata sebenar. Jika anda boleh melihat suntingan anda ke laman dalam sejarah sumbangan anda, atau anda melihat laman yang lain di mana terletaknya halaman terdahulu, maka halaman mungkin telah dilencongkan, atau kandungan yang mungkin telah disunting keluar tetapi masih boleh dilihat di laman sejarah. Jika anda tidak dapat untuk menentukan apa yang berlaku, cuba bertanya pada Wikipedia:Meja bantuan. Sentiasa melakukan yang terbaik untuk menyediakan tajuk yang tepat (atau tajuk yang mungkin), dan menyatakan maksud username anda log masuk di bawah apabila halaman itu diwujudkan, jika berbeza dari yang anda gunakan sila kemukakan soalan anda.

Apa yang anda boleh lakukan

Jika terdapat halaman atau fail yang anda buat telah dipadam, sila jangan memberontak. Lihat dasar kandungan kami dan cara untuk mewujudkan rencana pertama anda untuk mendapatkan idea tentang apa yang anda perlu lakukan. Sebagai alternatif, ingat kita sudah mempunyai 371,873 buah rencana - cari subjek yang menarik minat anda dan sunting untuk meningkatkan kandungan sedia ada kami.

Bergantung kepada sebab mengapa halaman yang telah dihapuskan, terdapat juga beberapa cara anda boleh cuba ia telah dinyahhapus oleh pentadbir. Dalam setiap kes, anda perlu memastikan bahawa laman tersebut adalah sesuai untuk dimasukkan di Wikipedia dan, jika ia adalah rencana, pastikan kandungannya daripada berasaskan pada sumber yang boleh dipercayai. Jika tidak, permintaan anda mungkin tidak akan berjaya.

  1. Jika anda rasa halaman telah dihapuskan secara salah, atau jika anda berfikir anda mempunyai sebab-sebab yang baik untuk yang ingin menyunting tajuk yang dilindungi, pertama hubungi pentadbir yang bertanggungjawab melalui kaedah diterangkan di atas. Jika anda masih tidak berpuas hati selepas berbincang dengan admin penghapusan, anda boleh memulakan sebuah menyahapuskan laman.
  2. Jika apa-apa mengenai proses-proses ini masih tidak jelas, anda boleh meminta bantuan di Wikipedia:Meja bantuan.
    • Sebilangan besar rencana baru oleh pengguna baru akan dipadam. Jika anda adalah salah satu dari pengguna baru, anda mungkin berasa keliru sekarang, dan perlu meminta bantuan di Wikipedia:Meja bantuan.
  3. Jika ia kelihatan seperti halaman yang anda buat adalah pasti hendak dipadam, menyalin dan tampal kod sumber ke dalam fail teks, contohnya dengan menggunakan Notepad, atau pemproses perkataan. Walau bagaimanapun, selepas halaman dipadam dari Wikipedia, 'jangan bubuh semula halam tadi!' Jika tidak, ia akan mungkin hanya dihapuskan lagi, dan nama halaman yang mungkin menjadi dilindungi daripada penciptaan semula. Sama ada mencari lebih banyak bukti untuk menunjukkan kelayakan dari topik, atau tunggu untuk lebih banyak bukti yang akan diterbitkan di tempat lain dalam sumber yang boleh dipercayai. Jika anda berniat untuk mencipta halaman serta merta, pertimbangkan meminta di Meja bantuan atau Kedai Kopi untuk bagaimana anda boleh memperbaiki rencana yang seterusnya. Sila ambil perhatian bahawa bukan semua topik sesuai untuk dimasukkan - jika tidak mempunyai sumber pihak ketiga yang dipercayai boleh didapati untuk topik, Wikipedia tidak harus mempunyai rencana mengenainya.

Jika semua gagal, cuba wiki lain

Hasil daripada perkembagan pesat Wikipedia, pada tahun 2007 Wikipedia telah menjadi wiki terbesar dunia dan kerap dilawati. Rencana Wikipedia cenderung di kedudukan tertinggi dalam keputusan carian bagi kebanyakan gelintar carian popular. Sebelum Wikipedia, teknologi wiki tidak mendapat sambutan umum; hasilnya, Wikipedia mungkin wiki yang pertama banyak orang melihat, dan wiki yang pertama mereka cuba untuk menyunting padanya. Sesetengah orang mungkin berada di bawah tanggapan yang salah bahawa Wikipedia adalah hanya wiki, atau sinonim dengan "wiki". Dalam banyak kes, ini adalah salah, kerana Wikipedia adalah sebenarnya sejenis wiki sangat khusus (sebuah ensiklopedia), dan pendatang baru mungkin perlu sedikit masa untuk memahami apa yang menjadi tulisan ensiklopedia. Terdapat banyak kandungan yang tidak sesuai untuk Wikipedia, tetapi yang mana mungkin sesuai perlu diletakkan di tempat lain.

Terdapat banyak wiki lain, banyak dengan dasar kandungan yang sangat berbeza dari yang Wikipedia, memenuhi pelbagai minat. Beberapa wiki ini telah diasaskan oleh kumpulan terdahulu atau meneruskan penyunting Wikipedia yang mempunyai lebih banyak untuk mengatakan mengenai topik yang mereka minat daripada tergolong dalam ensiklopedia. Contohnya termasuk Wookieepedia (untuk peminat Star Wars); dan StrategyWiki (bagi cara memainkan permainan video tertentu).

Untuk hampir semua jenis rencana yang akan menjadi menarik untuk seseorang, mungkin ada di suatu tempat wiki yang mengalu-alukan ia.

Untuk mencari tempat gembira bagi rencana yang dihapuskan, periksa Senarai wiki, Wikipedia:Cara alternatif, dan WikiIndex. Jika anda tidak dapat mencari wiki yang sesuai pada anda sendiri, meminta beberapa bantuan "wiki penempatan" di Wikipedia:Meja bantuan. Jika rencana yang dihapuskan terletak di kawasan tertakluk diselia oleh WikiProjek, ahli WikiProjek yang mungkin tahu wiki alternatif untuk menerbitkan kandungan subjek yang tidak memenuhi keperluan Wikipedia. Sebaik sahaja anda mencari tempat, anda boleh dengan segera meletakkan rencana anda jika anda menyalin dan disimpan rencana itu dalam Notepad (walaupun ia mungkin perlu pengubahsuaian untuk dimuatkan ke dalam laman web baru.) Jika anda tidak menyimpan salinan sedemikian, anda akan perlu meminta pentadbir untuk mendapatkan satu salinan untuk anda.

Apa yang tidak boleh lakukan

  • Seperti yang dinyatakan di atas, jangan tersinggung. Ia adalah perkara biasa untuk berasa terluka atau marah selepas melihat hasil kerja anda dihapuskan, tetapi sila cuba untuk bekerja dengan proses kompleks ahli Wikipedia telah dibangunkan untuk menguruskan projek penyuntingan kerjasama terbesar di dunia.
  • Sila jangan hantar soalan tentang rencana anda dihapuskan pada laman perbincangan ini. Sebaliknya, jika anda mempunyai soalan, hantarkan soalan itu kepada Wikipedia:Meja bantuan.
  • Sila menahan diri dari menyerahkan semula betul-betul rencana yang sama tanpa membuat perubahan yang sesuai.