Wikipedia:WikiProjek Iran/Penilaian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Selamat datang ke jabatan penilaian Wikiprojek Iran! Di sini, kami memfokus terhadap penilaian-penilaian kualiti kerja di artikel-artikel berkenaan dengan Iran dan juga negara-negara serumpun dengannya. Projek ini juga turut menilai sumbangan-sumbangan yang terbaik dan juga mengenal pasti artikel-artikel yang memerlukan bantuan atau sumbangan.

Soalan-Soalan Lazim[sunting sumber]

Bagaimana bisa rencana saya dinilai?
Senaraikan di bahagian Permintaan Penilaian di bawah
Siapa yang menilai rencana-rencana ini?
Setiap ahli wikipedia yang berdaftar sahaja layak membuat penilaian.
Bagaimana jika saya tidak bersetuju dengan penilaian yang diberi?
Jika anda tidak setuju dengan penilaian yang diberi, sila kemukakan rencana anda di bahagian Permintaan Penilaian di bawah
Bukankah skala penilaian ini subjektif?
Ya, skala penilaian itu subjektif. Tetapi sistem ini sahajalah yang kami ada buat masa sekarang. Jika anda mempunyai idea yang lebih baik, sila utarakan kepada kami di laman perbincangan.
Jika anda mempunyai soalan-soalan lain, silalah ke laman perbincangan. Sekian, terima kasih

Skala Kualiti[sunting sumber]

Skala penilaian kualiti artikel
Label Kriteria
Rencana pilihan RP
{{RP-Class}}
Hanya dianugerahkan kepada artikel-artikel yang menjadi "rencana pilihan" dan juga memenuhi kriteria untuk menjadi rencana pilihan.
Rencana Kelas A A
{{A-Class}}
Sebuah karangan yang ditulis baik, jelas dan dilengkapi dengan huraian untuk topik itu. Ianya haruslah panjang bersesuaian dengan topiknya dan juga mempunyai subtopik yang sesuai untuk mengagihkan isinya. Ia juga haruslah mempunyai sumber rujukan dan sumber rujukan yang terbaik itu adalah daripada buku-buku. Sumber rujukan laman web juga dibenarkan tapi tidak digalakkan.
RB
{{AB-Class}}
Pengelasan ini adalah untuk artikel-artikel yang baik tetapi memerlukan beberapa baik pulih sebelum ianya dapat dikatakan setaraf dengan rencana pilihan.
B
{{B-Class}}
Mempunyai beberapa elemen daripada kelas "mula", namun begitu masih mempunyai kekurangan dalam isi kandungannya atau kekurangan rujukan, memerlukan beberapa suntingan untuk penjelasan, isi kandungannya seimbang, mempunyai masalah polisi seperti masalah hak cipta atau masalah neutral.
Mula
{{Mula-Class}}
Artikel ini mungkin mempunyai kandungan yang bagus tetapi masih belum mempunyai isi-isi penting seperti Nusantara yang tidak mempunyai topik seperti sejarahnya atau budanyanya. Sekurang-kurangnya mempunyai satu elemen penting yang dikumpul, termasuk salah satu daripada berikut:
  • Imej atau grafik yang berguna
  • Beberapa pautan yang dapat menolong menerangkan topik tersebut
  • Satu subtopik yang bersesuaian dengan kandungannya
  • Beberapa subtopik yang menunjukkan bahan-bahan yang dapat ditambah di dalam topik itu untuk melengkapkan artikel
Tunas
{{Stub-Class}}
Artikel ini sama ada pendek atau juga hanya kumpulan informasi-informasi yang tidak tersusun. Ianya mungkin juga panjang tetapi jika isinya tidak relevan dan koheren

Permintaan Penilaian[sunting sumber]