Xiah Junsu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kim Junsu
Latar belakang
Nama lahirKim Junsu, 김준수, 金俊秀
Juga dikenali sebagai
시아준수, 細亞俊秀 (Xiah Junsu), ジュンス (Junsu), Xia
Berasal dariKorea Selatan
GenrePop, R&B
PekerjaanPenyanyi, penulis lirik, penari, pelakon, model
InstrumenPiano
Tahun aktif2003–sekarang
Syarikat rakaman
Warner Music,
Rhythm Zone,
C-JeS Entertainment (2010-sekarang)
SM Entertainment (2003-2009)
Pengkarya berkait
JYJ, TVXQ
Xiah Junsu
Hangul김준수
Hanja
Perumian SemakanGim Junsu
McCune–ReischauerKim Chunsu

Kim Junsu (Korea: 김준수, Jepun: ralat: {{nihongo}}: Teks Jepun dan romaji diperlukan (bantuan); lahir pada 15 Disember 1986; terdaftar pada 1 Januari 1987,[1]) yang juga dikenali dengan nama panggilannya Xiah (dibaca "syi-ah") atau Xia merupakan seorang penyanyi, pencipta lagu, dan pelakon teater asal Korea Selatan. Paling dikenal sebagai bekas anggota dari boy band TVXQ dan ketika ini JYJ, Junsu telah memberi banyak sumbangan dalam dunia industri muzik Korea. Walau Junsu tidak mengawali kerjayanya sebagai seorang penyanyi solo, ia sering disebut-sebut dalam berbagai media sebagai penyanyi lelaki nombor 1 di Korea Selatan.[2] [3]

Kehidupan dan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Sebelum debut[sunting | sunting sumber]

Kim Junsu dilahirkan dan dibesarkan di Gyeonggi-do, Korea Selatan. Ibunya adalah seorang bekas kontestan Miss Korea dan ia memiliki seorang abang kembar lelaki bernama Kim Junho (juga dikenali dengan nama Zuno), yang juga merupakan seorang penyanyi seperti dirinya.[4] Saat masih di sekolah dasar, ia menjadi anggota dari grup dance 'SRD', yang menampilkan kemampuan bernyanyi, rap, dan dance, bersama dengan teman masa kecilnya Eunhyuk dari Super Junior.[5] Junsu mula menjalin kerjasama dengan agensi bakat SM Entertainment setelah berpartisipasi dalam acara 6th Annual Starlight Casting System. Ia pun ikut bergabung dengan SM Entertainment pada usia 11 tahun dan kontrak pertamanya dimulai pada 12 Februari 2000.

Pada tahun 2002, bersama Eunhyuk dan satu peserta pelatihan yang lainnya, iaitu Sungmin, Junsu ditempatkan dalam sebuah projek kumpulan R&B sebagai trio.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kim, Junsu (2006-01-23). "KM News" (Temu ramah). Unknown parameter |program= ignored (bantuan); Unknown parameter |callsign= ignored (bantuan); Unknown parameter |city= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |subjectlink= (bantuan)
  2. ^ "Vocal professionals rank the best and worst singing idol groups and members". allkpop. 7 April 2011.
  3. ^ "Best 30 Male Idols with Singing Ability by Korean Vocal Coach". 20 November 2011.
  4. ^ Hong, Grace Danbi (6 June 2012). "JYJ's Kim Junsu Takes a Snapshot with Twin, Juno". enewsWorld. CJ E&M. Dicapai pada 11 June 2012.
  5. ^ Jeon, Su Mi (30 May 2012). "Past Photos of Eunhyuk, JYJ Kim Junsu and Choi Yoon Young Revealed". enewsWorld. CJ E&M. Dicapai pada 1 June 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]