Yahudi Ashkenaz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Yahudi Ashkenaz, atau Orang Yahudi Ashkenazi adalah bentuk plural daripada "Ashkenaz" dari bahasa Ibrani (אשׁכנזי) yang bermaksud "Jerman". Ia bermaksud (Orang Yahudi Jerman), adalah satu etnik Yahudi yang sudah ada sejak pada zaman Kerajaan Roman. Bahasa tradisi Yahudi Ashkenaz berbentuk banyak dialek-dialek daripada bahasa Yiddish.

Komuniti-komuniti Yahudi Ashkenaz terada terutamanya di Eropah Timur dan Eropah Tengah, ia merupakan rantau utama bagi mereka. Mereka banyak didapati di Israel dan Amerika Syarikat sekarang.

Orang Yahudi Ashkenazi terpengaruhi dengan adat serta budaya kehidupan orang Eropah dan juga mereka dikenali dengan sumbangan mereka dari ilmu falsafah, sastera, musik dan sains membuat mereka memiliki skor IQ tertinggi di dunia. Antara tokoh-tokoh Yahudi Ashkenaz yang dikenali adalah Albert Einstein, ahli sain terkenal dan juga Sholem Aleichem; yang merupakan seorang pengarang buku dan drama berbahasa Yiddish, Golda Meir; beliau adalah bekas perdana menteri Israel yang ke-empat.

Kesan pembunuhan Holokus yang telah dilakukan oleh tentera Nazi terbunuh lebih kurang 6 juta Yahudi Ashkenazi pada masa Perang Dunia Kedua membinasai Ashkenazi serta budaya Yiddish mereka dan telah memberi kesan pada hampir semua keluarga Yahudi.


Ia telah dianggar bahawa pada abad ke-11 Yahudi Ashkenazi terdiri hanya 3% daripada populasi orang Yahudi sedunia dan pada zaman sekarang terdiri sebanyak 75% daripada poulasi orang Yahudi sedunia.

Di antara etnik-etnik orang Yahudi selain Ashkenazi adalah Orang Yahudi Sefardim yang berasal dari Sefarad, dan juga Orang Yahudi Mizrah.


Kajian Genetik tentang Ashkenazi telah dijalankan untuk menentukan berapa banyak keturunan mereka berasal dari Eropah, dan berapa banyak yang berasal dari Levant atau Syam. Kajian-kajian ini telah mengkajikan pada kedua-dua keturunan sebelah bapa dan ibu mereka dan mendapati bahawa kebanyakan sumber genetik mereka kembali pada Eropah dan keturunan orang Eropah.

Lihat Juga

______________________________________________________________________________________________________________________________