Yakuza

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekelompok anggota Yakuza dengan cacahan tersendiri di keraian Sanja Matsuri, Asakusa, Jepun

Yakuza (Jepun: ヤクザ atau やくざ) atau gokudō (Jepun: 極道) ialah nama sindiket kumpulan jenayah terancang di Jepun. Pertubuhan sebegini juga disebut mafia Jepun, kerana ada persamaan dengan bentuk pertubuhan yang asalnya dari Itali tersebut.

Pihak polis Jepun, dan media memanggil mereka 'bōryokudan' (暴力団), adalah sebenar "kumpulan penjenayah". Namun ahli yakuza memanggil diri mereka " ninkyō dantai "(任侠団体atau仁侠団体)," Organisasi bahaduri ". Yakuza adalah kumpulan yang sangat menyimpan rahsia.Mereka sangat berkuasa di media Jepun dan beroperasi di peringkat antarabangsa dengan 80.900 tahun 2009.

Bahagian asal[sunting | sunting sumber]

Hieraki pentadbiran kumpulan Yakuza

Asal-usul organisasi yakuza tidak dapat dipastikan. Yakuza moden berasal dari zaman Edo (1603-1868): Tekiya , orang-orang terlibat dalam kumpulan ganas haram, barang-barang dicuri atau buruk; Bakuto , orang-orang yang yang terlibat dalam perjudian.

Tekiya (peniaga) dianggap sebagai salah satu kumpulan terendah sosial di Edo.Mereka membentuk organisasi mereka sendiri,terlibat dalam beberapa tugas pentadbiran berkaitan dengan perdagangan, seperti agihan gerai-gerai dan perlindungan aktiviti dan perlindungan ahli. Semasa perayaan Shinto, mereka membuka gerai dan beberapa ahli telah diupah .Setiap penjaja mesti membayar sewa, perlindungan gerai dan perlindungan semasa pameran.


Sejak era moden, pulau Kyushu telah menjadi sumber terbesar ahli yakuza, termasuk bos mereka yang terkenal di Yamaguchi-Gumi.Isokichi Yoshida (1867-1936) berasal dari kawasan Kitakyushu, dan dianggap yakuza moden pertama .Shinobu Tsukasa dan Kunio Inoue, bos dua puak yang paling berkuasa di Yamaguchi-Gumi, adalah dari Kyushu. Fukuoka , bahagian utara pulau ini, mempunyai bilangan sindiket terbesar.

Kerajaan Edo akhirnya mengiktiraf mereka sebagai organisasi tekiya dan diberikan oyabun (pemimpin) tekiya nama keluarga serta kebenaran untuk membawa pedang wakizashi, atau pedang samurai pendek (hak untuk menjalankan katana, kekal hak eksklusif golongan bangsawan dan kasta samurai). Dahulu hanya bangsawan sahaja dibenarkan membawa pedang.

Bakuto (penjudi) mempunyai kedudukan sosial yang lebih rendah daripada peniag. Banyak rumah perjudian kecil yang timbul dalam kuil atau tempat-tempat suci di pinggir bandar dan kampung di seluruh Jepun. Kebanyakan rumah judi menjalankan pinjaman kepada pelanggan dan mempunyai kakitangan keselamatan sendiri. Bakuto dianggap menghina masyarakat umum dengan imej yang tidak diingini.

Mereka dianggap sebagai budak jahat yang membentuk kumpulan ganas untuk memeras pelanggan di pasar tempatan dengan menjual barangan palsu dan aktiviti haram.

Akar Yakuza masih boleh dilihat dalam beberapa acara tradisi. Mereka menggabungkan acara ritual tekiya atau bakuto . Walaupun yakuza moden telah mempelbagaikan aktiviti mereka. Namun beberapa geng masih terlibat dalam perjudian haram.