Yazid bin Muawiyah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Yazid I)
  • Yazid bin Muawiyah
  • يَزِيد بْنِ مُعَاوِيَة
Khalifah kedua Kerajaan Bani Umaiyah
PemerintahanApril 680 – 11 November 683
Didahului olehMuawiyah I
Diikuti olehMuawiyah II
Keputeraans. 646
Syria
Kemangkatan11 November 683 (umur s. 37)
Huwwarin, Syria
Pasangan
Anakanda
Nama penuh
  • Yazid bin Muawiyah bin Abu Sufyan
  • يزيد بن معاوية بن أبي سفيان
KerabatSufyaniah
DinastiUmaiyah
AyahandaMuawiyah I
BondaMaysun binti Bahdal
AgamaIslam

Yazid bin Muawiyah atau Yazid I (645-683) ialah khalifah kedua Kerajaan Bani Umaiyah menggantikan ayahandanya Muawiyah I. Yazid meninggal dunia secara mengejut pada tahun 683 selepas hanya tiga tahun memerintah.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Yazid telah dilahirkan di Syria kemungkinan dalam tahun 642 M hingga 649 M. Ketika itu ayahnya, Muawiyah merupakan gabenor Syria di bawah khalifah Uthman. Semasa pemerintahan ayahnya pula, Yazid telah mengetuai beberapa serangan ke atas Empayar Byzantium, termasuk serangan ke atas Konstantinople.

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Muawiyah telah memutuskan penggantinya ialah anaknya sendiri iaitu Yazid selepas mendapat persetujuan dari seluruh bandar taklukan kerajaan Islam dan berbincang dengan para sahabat Rasulullah seperti Abdullah ibn Abbas , Abdullah ibn Umar dan isteri Rasulullah, Aisyah serta disokong oleh Muhammad bin Ali.[1] Pemilihan ini dilakukan bagi mengelakkan masalah perlantikan khalifah yang mungkin timbul selepas kematian Muawiyah. Keputusan ini mendatangkan bantahan daripada Abdullah ibn Zubair dan Husain bin Ali serta segelintir penduduk Madinah.[2] Namun penentangan ini hanya berlaku selepas Muawiyah meninggal dunia.

Muawiyah meninggal dunia pada tahun 680 dan digantikan anaknya, Yazid yang berusia 34 tahun. Pada awal pemerintahannya, berlaku pelbagai kekecohan termasuklah peristiwa pembunuhan Husain oleh Ubaidillah bin Ziyad. Husain telah dikepung dan diserang oleh penduduk Kufah dan tentera yang dipimpin Ubaidillah di Karbala. Selepas mendapat berita tentang pembunuhan itu, Yazid berasa sedih kerana tentera itu telah melanggar arahannya iaitu melarang mereka daripada menyerang sesiapa tanpa sebab.

Selepas kematian Husain, pemberontakan telah tercetus di Mekah dan Madinah. Sepasukan tentera telah dihantar bagi menyerang Madinah. Setelah pemberontakan di Madinah dihentikan, tentera itu bergerak pula ke Mekah lalu mengepungnya. Yazid telah meninggal dunia ketika peristiwa pengepungan itu dan digantikan oleh anaknya, Muawiyah.[3]

Operasi ketenteraan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 683, Yazid telah menghantar pasukan tentera yang diketuai Uqbah bin Nafi' ke Afrika Utara. Terdapat juga pasukan lain dihantar ke Transoxiana dan diketuai Salm bin Ziyad.[4]

Legenda[sunting | sunting sumber]

Yazid walaupun mencetuskan banyak kontroversi dan penentangan, Yazid semasa pemerintahannya banyak memperbaharui sistem pemerintahan Kerajaan Bani Umaiyyah. Beliau juga meneruskan kebanyakan polisi ayahnya. Beliau juga meningkatkan sistem pengairan pertanian di gurun sekitar Damsyik.

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Afifi Al-Bajuri, Muhammad (2012). The History of the Four Caliphs (Itmam al-Wafa fi Sirat al-Khulafa). Turath Publishing. ISBN 9781906949181.
  2. ^ Ibnu Khaldun, Abdul Rahman (1377). Al-Muqaddimah.
  3. ^ At-Tabari, Muhammad ibn Jarir. Tarikh ar-Rusul wa al-Muluk.
  4. ^ Al-Baladhuri, Ahmad Ibn Yahya (900). Futuh al-Buldan.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Yazid bin Muawiyah
Tarikh keputeraan: 646 Tarikh kemangkatan: 11 November 683
Didahului oleh
Muawiyah I
Khalifah Bani Umaiyah
680 – 11 November 683
Diikuti oleh:
Muawiyah II