Yuddhakanda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Yuddhakanda (Sanskrit: लंकाकाण्ड) adalah kitab keenam epik Ramayana dan sekaligus kemuncak epik ini. Dalam kitab ini diceritakan Sang Rama dan Sang raja kera Sugriwa mengerahkan bala tentara kera bersiap untuk menyerang Langkapura. Memandangkan Langkapura ini terletak pada sebuah pulau, mereka menghadapi kesukaran untuk menyerang.

Maka mereka menyiasat dan akhirnya memutuskan membuat jambatan bendungn (situbanda) dari daratan ke pulau Langka. Para bala tentara kera dikerahkan. Ketika pembinaan jambatan ini sedang dijalankan, mereka banyak menerima gangguan, tetapi akhirnya berjaya menyiapkan janbatan tersebut, dan Langkapura dapat diserang.

Syahdan terjadilah perang besar. Para raksasa banyak yang mati dan prabu Ravana gugur di tangan Sri Rama. Dewi Sita menunjukkan kesucian dan kesetiaannya terhadap Rama dengan dibakar di api, ternyata ia tidak apa-apa. Setelah itu Sang Rama, Sita, Laksamana pulang ke Ayodhyapura, disertai para bala tentara kera yang dipimpin oleh Sugriwa dan Hanuman. Di Ayodhyapura mereka disambut oleh prabu Barata dan beliau menyerahkan kerajaannya kepada Sang Rama. Sri Rama lalu memerintah di Ayodhyapura dengan bijaksana.