Yuna (penyanyi)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yuna
Yuna semasa mengadakan persembahannya di Bandung, Indonesia pada 2016.
Kelahiran
Yunalis binti Mat Zara'ai

(1986-11-14) 14 November 1986 (umur 37)
Pekerjaan
  • Penyanyi
  • Pelakon
  • Penulis lirik
  • Komposer
  • Pemuzik
  • Pereka fesyen
  • Ahli perniagaan
Tahun aktif2001–kini
PasanganAdam Sinclair (k. 2018)
Kerjaya muzik
Genre
Instrumen
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Laman sesawang
www.yunamusic.com

Yunalis Mat Zara’ai (Jawi: يونليس بنت مت زارءاي;[2] lahir 14 November 1986) atau lebih dikenali sebagai Yuna (juga dirujuk sebagai Yuna Zarai) merupakan seorang penyanyi dan penulis lagu wanita Malaysia. Beliau dikenali sebagai satu-satunya penyanyi rock indie wanita yang bertudung terawal menghiasi industri muzik sekaligus mengetengahkan muzik rock indie. Beliau merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dengan Kepujian di Universiti Teknologi MARA Kampus Shah Alam.[2]

Dilahirkan di Alor Setar, Kedah dan dibesarkan di Subang Jaya, Selangor (tetapi kampung halamannya ialah di negeri Perak, di mana kedua-dua ibubapanya masing-masing berasal dari Batu Gajah dan juga Kuala Kangsar), beliau mula menulis lagu dan memetik gitar pada usia 14 tahun dan menjelang 2006, semasa menghadiri sekolah undang-undang, yang dipersembahkan untuk penonton untuk kali pertama. Yuna menawarkan muziknya di laman Myspace beliau, yang menjaringkan lebih satu juta putaran. Kejayaan dalam talian disebut-sebut di luar syarikat label/pengurusan Indie-Pop, dan pada awal 2011 beliau telah menandatangani dengan syarikat rakaman itu. Disertai oleh pemain gitar Pa'an, pemain bass Efry Arwis, dan pemain dram Adib Azfar (dan kemudian, Adil Ali), Yuna menerbitkan EP yang menggunakan namanya sebagai judul album pada tahun 2008, melayakkan beliau mendapat lima pencalonan Anugerah Industri Muzik (bersamaan dengan Anugerah Grammy). Beliau membawa pulang empat trofi termasuk Artis Baru Terbaik dan Lagu Terbaik ("Dan Sebenarnya"). Album pertama beliau, Decorate diikuti dua tahun kemudian (dan telah dikeluarkan di Amerika Syarikat pada musim bunga 2011).

Decorate memuatkan lagu hits "Rocket," yang memenangi majalah Billboard, stesen radio indie rock KEXP dan maestro hip-hop Russell Simmons, serta dakwat dalam SPIN Eight Bands You Need to Hear Now. Pada akhir persembahan, Yuna telah dicalonkan sebagai salah satu Best New Bands in the World di MTV Iggy pada tahun 2011. Yuna muncul dengan single, "Live Your Life" hasil nukilan Pharrell Williams sebagai mukadimah untuk album penuh yang menggunakan namanya sebagai judul album, yang tiba pada April. Musim Panas 2012 memperlihatkan Yuna berkongsi pentas Lollapalooza dengan artis seperti Florence+the Machine, Jack White, dan Childish Gambino. Pada Oktober 2013, Yuna kembali dengan album Nocturnal serta menampilkan single "Falling". Pada Februari 2016, Yuna melancarkan album ketiga beliau dengan pelancaran single "Places to Go" yang diterbitkan oleh legenda hip-hop DJ Premier. Album terbarunya, Chapters dilancarkan pada Mei 2016.

Pada Disember 2016, Yuna melakar sejarah apabila album Chapters berjaya membolosi carta Billboard. Album itu dipilih sebagai 10 album R&B terbaik sepanjang tahun 2016 di dalam artikel yang dimuat naik di laman web rasmi Billboard, manakala penyanyi berprofil tinggi yang lain seperti Beyoncé Knowles, Rihanna dan John Legend turut tersenarai di dalam pilihan tersebut.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Beliau dilahirkan sebagai Yunalis binti Mat Zara'ai pada 14 November 1986 di Alor Setar, Kedah. Bapanya, Dato' Indera Mat Zara'ai bin Alias[3] merupakan penasihat undang-undang Mahkamah Tinggi di Johor Bahru[4] dan ibunya, Datin Indera Anum Wahab merupakan seorang guru kimia di sekolah menengah. Yuna sejak kecil telah menerima galakan ibu bapanya untuk menceburi bidang muzik, bapanya sendiri juga ialah seorang ahli muzik. Beliau sering menyertai pertandingan nyanyian sehingga berusia 18 tahun pada tahun 2004, beliau mula menjadi penyanyi latar kepada penyanyi R&B terkenal Dayang Nurfaizah selama beberapa bulan sebelum melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi. Ketika menuntut dalam jurusan undang-undang di Universiti Teknologi MARA (UiTM), Yuna bersama beberapa rakannya membentuk sebuah kugiran dan sama-sama berlatih bermain muzik. Dari sinilah Yuna belajar bermain gitar di mana lagu pertama yang dimainkannya ialah lagu daripada kumpulan Peterpan berjudul "Ku Katakan Dengan Indah". Lagu ini dimuatnaik ke laman Myspace dan sejak itu Yuna bersama kugirannya sering merakamkan lagu-lagu saduran serta ciptaan mereka sendiri hingga meraih tumpuan umum pada tahun 2008. Akhirnya nama beliau mula meningkat naik menerusi lagu "Dan Sebenarnya", beliau setakat ini sudah menghasilkan sendiri sebuah album demo dan sebuah album EP dengan menggunakan nama sendiri, Yuna EP, yang boleh dibeli melalui pesanan e-mel.[5]

Yuna menghadiri Sekolah Menengah Kebangsaan USJ 4 Subang Jaya, Selangor, di mana beliau menamatkan pendidikan menengahnya. Selepas itu, Yuna menyambung pelajarannya di UiTM, Shah Alam, di mana beliau belajar pengajian undang-undang di Fakulti Undang-undang.[6] Pada tahun 2009, beliau lulus dengan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Undang-undang (Hons.).[7]

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

2001–2010: Kejayaan awal komersial, EP Yuna dan album pertama[sunting | sunting sumber]

Yuna semasa mengadakan persembahan di Anugerah Juara Lagu ke-24.

Semasa tempoh pengajian tinggi beliau, Yuna terlibat dalam dunia muzik dan pernah menjadi penyanyi-penulis lagu bebas. Beliau mula menulis lagu sendiri ketika berusia 14 tahun, dan persembahan pertama lagunya sendiri ialah pada usia 19 tahun, selepas beliau belajar bagaimana untuk bermain gitar. Beliau telah membuat persembahan dalam pelbagai rancangan akustik dan acara di banyak tempat di Malaysia sejak tahun 2006. Pada tahun yang sama, beliau menghadiri ujibakat untuk musim pertama One in a Million, menjadikannya 40 pusingan bahagian sebelum digugurkan daripada pertandingan.[8]

Pada tahun 2008, beliau mengeluarkan EP sendiri yang menjadi hit besar-besaran di Malaysia, "Deeper Conversation".[9] Kemunculan meteorik Yuna dalam aliran muzik indie Malaysia sebahagian besarnya bermula dengan kejayaan diperolehnya melalui Myspace. Beliau seterusnya mencapai kejayaan komersial dalam industri muzik menerusi lagu "Dan Sebenarnya", sekaligus memperkenalkan beliau kepada umum.

Album studio pertamanya, Decorate, dikeluarkan pada 23 Julai 2010.[10]

2011–2013: Kejayaan di pentas antarabangsa dan Nocturnal[sunting | sunting sumber]

Yuna akhirnya ditemui di Amerika Syarikat oleh syarikat rakaman dan pengurusan Indie-Pop. Mereka terbang ke Malaysia untuk meyakinkan beliau untuk menandatangani dengan mereka dan kemudian meneruskan untuk mendapatkan dia perjanjian dengan Fader Label, label rekod yang berpangkalan di New York, pada bulan Februari 2011.[11] Beliau mengeluarkan album pertamanya di Amerika Syarikat Decorate, pada Mac tahun yang sama.[12]

Antara ahli pertama beberapa yang menunjukkan minat dalam muzik beliau adalah Farhan Fadzlishah atau Pa'an (Telephony Delivery), yang kemudiannya menjadi pemain gitarnya. Sepanjang perjalanan, Efry Arwis (Lightcraft) membantu beliau dengan bass manakala Adib Azfar bermain dram. Adil Ali (Seven Collar T-Shirt) menggantikan Adib Azfar selepas beliau berhenti untuk menumpukan perhatian kepada peranan dram dalam kumpulan Oh Chentaku. Yuna membuat persembahan dengan band ketika dia tidak aktif dalam persembahan akustik.

Pada 24 Januari 2012, single beliau "Live Your Life" mula berada di iTunes. Lagu yang telah dihasilkan oleh penyanyi dan pemenang Anugerah Grammy, Pharrell Williams.[13] MTV Iggy menyifatkan lagu ini sebagai, "digilap sehingga ia bersinar tetapi bukan menenggelamkan Yuna, ia mengangkat beliau. Lagu yang mempunyai petunjuk bahawa diva yang sedang menunggu untuk bersinar." Pada 16 Februari 2012, video muzik rasmi untuk "Live Your Life" telah dikeluarkan.

Pada 24 April 2012, album pertama Yuna di Amerika Syarikat telah dikeluarkan. Memulakan debutnya di No.23 di carta Pop dan No.86 di Top 100 Album di iTunes, Yuna juga No.23 di Carta Heatseekers Billboard. Pujian daripada peminat dan pengkritik sama seperti Billboard, NPR, Elle, NY Times, Vibe Claire dan National Geographic, yang akan menghadapi bunyi beliau adalah "segar, jujur dan amat peribadi sebagai apa-apa oleh Bon Iver atau tUnEyArDs," telah bergolek dalam.

Beliau membuat persembahan "Live Your Life" di rancangan televisyen lewat malam Conan dan Last Call with Carson Daly. Beliau telah muncul dalam rancangan CBS Evening News dalam sekeping profil dipaparkan dan melawat bersama Graffiti6 dengan berhenti di Bonnaroo dan Lollapalooza. Beliau juga menyumbang kepada runut bunyi Savages, Here Comes the Sun.

Kenaikan mendadak Yuna dalam industri muzik indie Malaysia adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh pengikutnya yang kuat yang beliau mendapat melalui Myspace. Setelah bermain di banyak gig sejak Demo, EP dan kemudian dua album tempatan, beliau kini memberi tumpuan kepada menggalakkan dan persembahan muzik melalui album pertamanya di AS. Yuna juga akan menjadi sebahagian daripada Lollapalooza 2012.

Yuna merupakan naib juara Best New Bands in the World di MTV Iggy.[14] Beliau membuat persembahan di MTV Studios bersejarah di Times Square New York menyanyi "Decorate", "Come As You Are", "Lullabies" yang dihasilkan oleh Chris Braide dan single terbarunya "Live Your Life", yang dihasilkan oleh Pharrell Williams dari NERD.

Yuna baru-baru ini menandatangani kontrak dengan Verve Music Group.[15] Penerbit muzik dan pemenang Anugerah Grammy David Foster, yang mengetuai operasi kreatif Verve, menulis sebarang tweet: "Saya benar-benar teruja artis yang akan datang untuk menyertai Verve Music. Tunggu dan saksikan Yuna pada tahun 2013".

Menaiki carta di Heatseekers Album menerusi Billboard "Live Your Life".[16]

Pada tahun 2012, Yuna, bersama-sama dengan atlet terjun negara Pandelela Rinong telah diiktiraf menerusi Anugerah Ikon Belia Negara, dianugerahkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak, untuk pencapaian yang luar biasa beliau dalam seni.[17]

Yuna pernah menyatakan hasratnya untuk mendapatkan khidmat penyanyi senior Uji Rashid menyampaikan lagu ciptaan beliau-"Terukir di Bintang" pada Anugerah Juara Lagu tahun 2013. Ketika itu Yuna tidak dapat bertanding akibat percanggahan jadual rakaman beliau di negara "Uncle Sam". Yuna sekeluarga mengatakan yang Uji Rashid merupakan penyanyi idola mereka dan satu-satunya calon paling tepat membawakan lagu bernada sebegitu menggantikan Yuna. Bagaimanapun, sedikit kontroversi terpalit bilamana Uji Rashid digugurkan daripada membuat persembahan pada saat-saat akhir atas faktor kesihatan.

2014–2017: Material dan Chapters[sunting | sunting sumber]

Yuna ditemuramah dalam rancangan MeleTOP di Astro Ria pada 25 November 2014.

Pada Disember 2014, Yuna melancarkan lagu "Broke Her" sebagai single. Ia mempunyai sampel lagu Drake "0-100".[18]

Pada 31 Januari 2015, beliau mengadakan persembahan dalam majlis penutup Piala Asia AFC 2015.

Yuna melancarkan album Material pada 5 Mei 2015. Album ini menjadi album berbahasa Melayunya yang pertama. Kebanyakan lagu-lagu di dalam album ini telah dikeluarkan beberapa tahun yang lalu sebagai single berasingan. Matlamat album ini adalah untuk meluahkan kerinduan beliau terhadap bumi kelahirannya dan untuk mendekatkan lagi dirinya dengan semua peminatnya di Malaysia.[19][20]

Pada Jun 2015, beliau telah dilantik sebagai penasihat pelancongan Malaysia untuk meningkatkan ketibaan pelancong di negara ini bersama-sama dengan Datuk Siti Nurhaliza dan Jimmy Choo.

Yuna merakamkan lagu Strawberry Letter 23 oleh penyanyi Shuggie Otis digunakan sebagai iklan bagi peruncit fesyen Sweden H & M dibintangi model Kanada Daria Werbowy yang disiarkan pada Mac 2015.[21]

Yuna merupakan salah seorang dari 11 penyanyi tempatan dan seberang yang merakamkan semula lagu "Kau Ilhamku". Penyanyi yang terlibat termasuk penyanyi asalnya Man Bai, Joe Flizzow, Siti Nurhaliza, Elizabeth Tan serta penyanyi Indonesia termasuk Afgan Syah Reza dan Cita Citata.[22] Lagu ini dipromosikan sebagai jingle iklan untuk kerjasama antara perkhidmatan penstriman Yonder Music dan syarikat telekomunikasi Celcom Axiata.[23]

Pada 20 Mei 2016, Yuna telah mengeluarkan album terbaru beliau Chapters melalui Verve Records.[24] Album ini telah dipilih oleh Billboard di 2016 Critics' Picks untuk Album R&B Terbaik di tempat ke-7.[25]

2018–kini: Wanita Besi, kerjaya sebagai pengarah dan Rouge[sunting | sunting sumber]

Yuna berkongsi kisah kehidupan peribadinya dalam filem pendek untuk produk syampu Pantene berjudul Wanita Besi yang bersiaran di saluran YouTube Pantene pada 25 Jun 2018. Dalam temuramah bersama mStar Online, beliau berkata: "Jujurnya saya pada mulanya segan nak cerita dan berkongsi kisah peribadi saya tetapi untuk filem pendek ini saya tertarik kerana ia tidak mengisahkan jalan cerita yang tipikal".[26] Beliau dilaporkan bakal muncul dengan album yang dijadual bakal berada di pasaran pada penghujung tahun ini.[27]

Yuna mula menduduki kerusi pengarah pada Oktober 2018 menerusi muzik video untuk lagu "Alone" nyanyian Hani & Zue.[28] Beliau kemudiannya mengarahkan satu lagi muzik video kumpulan itu, "Aku dan Laguku".[29] Pada Disember 2018, Yuna melakar sejarah tersendiri apabila mengumpul jumlah penstriman mencecah 36 juta menerusi aplikasi muzik Spotify sepanjang 2018. Jumlah itu merangkumi pendengar dari 65 negara, sekali gus membuktikan pengaruh beliau berkembang luas di seluruh dunia.[30]

Pada 5 April 2019, Yuna melancarkan single terbaru, "Forevermore".[31] Menurutnya, lagu baru ini berkisarkan tentang pengalaman beliau membesar di sebuah bandar kecil dan berasal dari sebuah negara kecil dan bagaimana persekitaran menjadikan beliau berusaha untuk menjadi yang terbaik yang diinginkannya. Video muzik rasmi dikeluarkan pada hari yang sama. Untuk video itu, beliau menyenaraikan kepakaran suaminya, Adam Sinclair, seorang pengarah yang berpengalaman, dan mereka menjalani rakaman video itu sepenuhnya di Malaysia, kebanyakannya di Kuala Lumpur dan Perlis.[32]

Album antarabangsa keempat Yuna, Rouge dikeluarkan pada 12 Julai 2019.[33][34] Pada hari sama, Yuna melakar sejarah yang tersendiri apabila sebuah papan iklan lampu diod pancaran cahaya (LED) muncul di tengah-tengah kota metropolitan Times Square, New York, Amerika Syarikat dengan memaparkan wajahnya yang dibawakan khas oleh platform penstriman muzik popular dunia, Spotify.[35] Ini merupakan kali kedua wajah beliau dipaparkan di skrin gergasi Times Square, kali pertama ialah pada November 2016.[36]

Beliau kini sedang menyiapkan album kelapannya yang dijangka akan dilancarkan pada hujung 2021.[37]

Bakat[sunting | sunting sumber]

Gaya muzik[sunting | sunting sumber]

Yuna mempunyai suara soprano lirik cahaya.[38] Beliau pernah menyifatkan muzik sebagai "kacukan antara Mary Poppins dan Coldplay".[39] Beliau menerangkan mengenai pencirian gaya muzik beliau, "Saya tidak boleh percaya orang masih memegang itu! Ia adalah petikan yang saya pada, seperti, muzik Laman MySpace saya tujuh tahun lalu. Tetapi, apa yang saya mengatakan adalah saya suka untuk menggabungkan banyak genre yang berbeza dalam muzik saya, dan, anda tahu, yang mempunyai rasa jujur dan ikhlas dalam lirik juga. Tetapi saya masih kekal dengan cara saya pada masa yang sama."[40]

Pengaruh[sunting | sunting sumber]

Yuna telah memetik Coldplay, Bob Dylan, dan Feist sebagai pengaruh, yang telah diperkenalkan kepada mereka oleh bapanya. Membesar di Malaysia, beliau mendengar banyak lagu-lagu daripada The Cardigans, Fiona Apple, dan Garbage.[41]

Kolaborasi[sunting | sunting sumber]

Sepanjang kerjaya muziknya, Yuna telah bekerjasama dengan ramai artis terkenal tempatan dan antarabangsa, termasuk Usher, Tyler, the Creator, Epik High,[42] G-Eazy, Jay Park, Jhené Aiko, KYLE, Little Simz, MIYAVI, Qi Razali,[43] SonaOne,[44] TOKiMONSTA,[45] Aizat Amdan[46] dan Guba.[47][48][49]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Yuna dibesarkan sebagai seorang Muslim yang taat.[50] Gayanya adalah antitesis terhadap fesyen dalam arena muzik R&B dan pop di Amerika, di mana pakaian dan faktor seks yang sering dipamerkan sering dianggap sebagai de rigueur. Beliau tetap berpegang teguh pada kepercayaan agamanya dengan berpakaian sederhana; rambut sentiasa dibalut dengan tudung; almari pakaian bergaya yang melindunginya dari paras leher ke bawah; melakukan yang terbaik untuk memastikan auratnya dilindungi mengikut undang-undang Islam.[51] Yuna berkata, "Ketika saya mula bermain muzik, saya mula memakai tudung dan, seperti biasa, orang akan mengharapkan anda berubah, melemparkan bahagian kehidupan anda supaya anda dapat menjadi bintang pop. Tetapi saya hanya mahu membuat muzik, tidak semestinya menjadi bintang pop dan sentiasa ada orang yang tidak semestinya bersetuju dengan apa yang saya lakukan sekarang... Tetapi saya sangat gembira. Saya seorang Muslim, saya tidak cuba menyembunyikannya, saya juga seorang gadis yang suka muzik dan saya tidak cuba untuk menyembunyikannya juga."[52]

Pada 5 Ogos 2017, Yuna melangsungkan pertunangannya dengan pengarah set rakaman untuk iklan TV, Adam Sinclair yang merupakan adik kepada pelakon dan pengacara, Ashraf Sinclair dan Aishah Sinclair di kediaman keluarganya di Shah Alam, Selangor.[53] Majlis pertunangan pasangan itu hanya dihadiri keluarga terdekat dan rakan karib, upacara merisik diadakan pada 27 Mac 2017.[53][54] Beliau sebelum ini juga pernah menjalin hubungan cinta dengan pemuzik dan pengacara, Qi Razali sekitar 2009 hingga 2012.[55]

Pada 26 Januari 2018, Yuna dan tunangnya, Adam Sinclair melangsungkan perkahwinan di majlis pernikahan yang berlangsung di Puncak Rimba, Bentong, Pahang.[56][57] Majlis perkahwinan pasangan mempelai ini dihadiri oleh 300 tetamu termasuk keluarga dan rakan-rakan terdekat dari Malaysia dan Amerika Syarikat.[58][59] Media melaporkan bahawa Yuna akan meneruskan kerjayanya di Amerika Syarikat selepas perkahwinannya.[60][61]

Pada Mac 2018, Yuna dilaporkan telah menjadi mangsa gangguan seksual di media sosial. Menerusi kenyataan di laman Twitter rasminya, Yuna mendedahkan pelaku tersebut telah menghantar komen yang jijik di laman Instagramnya.[62][63][64]

Perniagaan[sunting | sunting sumber]

Yuna memiliki butik pakaian wanita, IAMJETFUEL, yang beroperasi di Subang Jaya, Selangor.[65] Pada tahun 2014, beliau membuka semula kedai dengan nama baru, 'November Culture', yang juga terletak di Subang Jaya dengan kehadiran dalam talian di seluruh dunia. 14Nov oleh Yuna Zarai (nama jenama) ialah jenama pakaian dan tudung yang direka oleh Yuna sendiri. Beliau mula memperkenalkan jenama ini di Amerika Syarikat dengan mempromosikannya di pertunjukan fesyen Fashion Fighting Famine atau #FFFShow di California. Selain itu, beliau juga membuka kedai pop di New York dan juga di Los Angeles.

Pada 1 Mei 2018, Yuna mengumumkan di laman Instagramnya bahawa butik November Culture yang diasaskannya telah menutup operasi secara rasminya kerana beliau tidak dapat menampung perbelanjaan akibat masalah kewangan yang dihadapi.[66][67][68][69]

Dalam budaya masyhur[sunting | sunting sumber]

Yuna merakamkan semula lagu "Here Comes The Sun" oleh The Beatles untuk filem 2012, Savages. Lagu ini dimuatkan semasa kredit terakhir. "Tourist" telah dimuatkan sebagai sebahagian daripada runut bunyi dalam pusingan 1 daripada siri TV Amerika Syarikat, Arrow.[70] Lagunya "Favourite Thing" dimuatka dalam siri TV Amerika, Pretty Little Liars. Beliau telah muncul dalam versi Malaysia iklan KakaoTalk, yang dikeluarkan dalam bahasa Melayu, Inggeris, dan Cina. Beliau juga merakamkan lagu yang dengan kerjasama Adam Young dari Owl City bertajuk "Shine Your Way" untuk runut bunyi filem animasi The Croods. Filem ini dikeluarkan oleh DreamWorks Animation pada Mac 2013. Versi remix lagu beliau "Live Your Life" oleh Melo-X muncul di stesen radio dalam permainan WorldWide FM dalam permainan video Grand Theft Auto V. Satu lagi lagu Yuna "Lullabies" juga dimuatkan dalam episod kedua puluh dua, finale musim kelima dan juga finale siri daripada 90210, "reboot" kepada "Beverly Hills, 90210". Bukan itu sahaja, lagu ini juga digunakan dalam Being Mary Jane. Lagu beliau dari album Nocturnal "Lights and Camera" dimuatkan di episod musim ketiga rancangan realiti AS Love & Hip Hop: Atlanta. "Lights and Camera" juga digunakan sebagai salah satu runut bunyi dari Beyond the Lights. Terdapat juga versi adunan semula "Lights and Camera" yang telah dikeluarkan pada 17 November 2014, menampilkan kolaborasi Yuna bersama rapper Amerika Syarikat, G-Eazy. Versi "A Whole New World" dari filem Disney, Aladdin, dimuatkan dalam Edisi Deluxe untuk album kompilasi We Love Disney.[71]

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album studio[sunting | sunting sumber]

EP[sunting | sunting sumber]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

  • Cinta Sempurna (2010; penampilan khas)
  • Yuna: Bintang di Langit (2012; dirinya sendiri)

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Konsert dan jelajah[sunting | sunting sumber]

  • Summer Tour (2012)
  • Nocturnal Tour (2014)
  • Chapters Tour (2016)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Yuna Zarai". AllMusic. Dicapai pada 2012-07-27.
  2. ^ a b Biodata Yuna @ Yunalis Zarai - oleh MyTalento.com. Dicapai pada 2 Jun 2009.
  3. ^ "Semakan Penerima Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-07-19. Dicapai pada 2021-08-24.
  4. ^ "Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Malaya | Laman Web Rasmi Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia". www.kehakiman.gov.my. Dicapai pada 2016-01-25.
  5. ^ Yuna's notes - EP MAIL ORDER IS BACK! - dari laman blog rasmi Yuna di Facebook. Dicapai pada 2 Jun 2009.
  6. ^ Koh Lay Chin (29 November 2010). "Yuna on being 'Malay Malay'". The Nut Graph.
  7. ^ "8 Most Educated Malaysian Celebrities". mynewshub.com. 17 March 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-09. Dicapai pada 2017-06-08.
  8. ^ June H.L. Wong (13 July 2016). "Alis in Yunaland". The Star Online. Dicapai pada 21 June 2017.
  9. ^ "Someone Out of Town by Yuna Music on SoundCloud – Create, record and share your sounds for free". Soundcloud.com. Dicapai pada 7 February 2012.
  10. ^ Yuna Decorate album launch Life in KL (13 Ogos 2010). Diperoleh pada 4 Oktober 2010.
  11. ^ "Yuna joins The Fader Label". 2 February 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-06. Dicapai pada 7 April 2011.
  12. ^ "FADER Label: Yuna's Decorate EP". 16 March 2011. Dicapai pada 7 April 2011.
  13. ^ Bryan, Beverly (24 January 2012). "Live Your Life by Yuna". Mtv Iggy. Dicapai pada 7 February 2012.
  14. ^ "BEST NEW BAND 2011". Mtv Iggy. Dicapai pada 7 February 2012.
  15. ^ "It's Official: David Foster Named Chairman of Verve Music Group". Billboard. 15 December 2011. Dicapai pada 4 June 2012.
  16. ^ Yuna. Billboard.
  17. ^ "Pandelela, Yuna Win Youth Icon Award". Malaysian Digest. 1 September 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-01. Dicapai pada 18 August 2013.
  18. ^ "LISTEN TO YUNA'S "BROKE HER," WHICH FLIPS THE SAMPLE FROM DRAKE'S "0–100"". 3 December 2014. Dicapai pada 19 January 2015.
  19. ^ Yuna Lancarkan Album Baharu Berjudul “Material” Wanista. Dicapai pada 7 Mei 2015.
  20. ^ Shahirah Mokhtazar (5 May 2015). Yuna releases first Malay album, Material New Straits Times. Diperoleh pada 7 Mei 2015.
  21. ^ "H&M Spring Fashion featuring Daria". YouTube. 23 March 2015. Dicapai pada 2 November 2015.
  22. ^ Kosmo! Staff (19 November 2015). "Nafas baharu Kau Ilhamku". Kosmo!. Dicapai pada 2016-01-31.
  23. ^ Zaidi Mohamad (19 November 2015). "Artis popular rakam balik lagu Kau Ilhamku". Berita Harian. Dicapai pada 2016-02-09.
  24. ^ Rawiya Kameir (19 Februari 2016). "Yuna announces a new album with the DJ Premier-produced "Places to Go"". The Fader. Dicapai pada 14 April 2016. The Malaysian singer-songwriter’s forthcoming third LP Chapters will be out on May 20’ she'll hit the road this spring for a U.S. tour.
  25. ^ Mitchell, Gail (9 December 2016). "10 Best R&B Albums of 2016: Critic's Picks". Billboard. Dicapai pada 15 December 2016.
  26. ^ Nur Asyikin Mayudin (22 Jun 2018). "'Wanita Besi', Filem Pendek Papar Kisah Peribadi Yuna". mStar Online. Dicapai pada 25 Jun 2018. Kini lebih aktif mencipta nama di Amerika Syarikat (AS), penyanyi Yuna mengakui sedikit malu dan janggal untuk berkongsi kisah peribadinya kepada umum.
  27. ^ ""Dah 80 peratus siap" - Yuna bakal muncul dengan album terbaru". Astro Awani. 24 Jun 2018. Dicapai pada 25 Jun 2018.
  28. ^ https://hype.my/2018/160633/yuna-gets-behind-the-camera-for-the-1st-time-for-hani-zues-alone/
  29. ^ https://www.youtube.com/watch?v=nimBEMIWrdc
  30. ^ Feride Hikmet Atak (10 Disember 2018). 36 juta strim Yuna sepanjang 2018 Berita Harian. Dicapai pada 11 Disember 2018.
  31. ^ Michael Chiang (5 April 2019). "Yuna sings an ode to Malaysia in new single 'Forevermore'". Star2. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-04-08. Dicapai pada 7 April 2019.
  32. ^ Surej Singh (1 April 2019). "Yuna shows off the aesthetic diversity of Malaysia in music video for 'Forevermore' – watch". Bandwagon Asia. Dicapai pada 15 April 2019.
  33. ^ Isabelle Leong (18 May 2019). "Kreativiti tahap maksima! Yuna gayakan sanggul lintang pada kulit album 'Rouge'". Astro Awani. Dicapai pada 19 May 2019.
  34. ^ Chris Malone (12 Julai 2019). "Yuna's 'Rouge' Album Is Her Most Dynamic Piece Of Work Yet". Forbes. Dicapai pada 13 Julai 2019.
  35. ^ Sahlizah Mohamed (13 Julai 2019). "'From KL to the world': Wajah Yuna bercucuk sanggul sebesar-besarnya di Times Square, New York!". Astro Awani. Dicapai pada 13 Julai 2019.
  36. ^ Muhamad Fairoz Azizan (23 November 2016). "Wajah Yuna hiasi skrin gergasi di Times Square New York". Berita Harian. Dicapai pada 23 November 2016.
  37. ^ https://www.kosmo.com.my/2021/08/16/yuna-mahu-pulang-ke-amerika-lancar-album-hujung-tahun/
  38. ^ http://www.wepluggoodmusic.com/2012/05/08/we-plug-to-you-yuna-yuna-album-review/
  39. ^ Joseph, Charlene (15 July 2009). "Yuna reveals her dark side". Diarkibkan daripada yang asal pada 3 March 2011. Dicapai pada 4 March 2010.
  40. ^ Rahman, Ray (24 October 2013). "Let the buzz begin: Singer-songwriter Yuna on her new album 'Nocturnal'". Dicapai pada 23 November 2013.
  41. ^ Tara Aquino (8 June 2012) Interview: Yuna Talks Her U.S. Tour and Working with Pharrell Williams. Complex
  42. ^ "Epik High's 'Sleepless In' Album to Feature Yuna, BTS' Suga & More". Billboard.
  43. ^ "Yuna ft Qi Razali - KL Kita - Official Music Video (OST Kolumpo)". YouTube. 22 November 2012.
  44. ^ "Yuna - Pulang ft. SonaOne". YouTube.
  45. ^ "TOKiMONSTA (feat. Yuna) - Don't Call Me (Official Video)". YouTube. 21 June 2017.
  46. ^ "AIZAT AMDAN feat. Yuna - DWIHATI (OFFICIAL MUSIC VIDEO)". YouTube. 21 May 2013.
  47. ^ "Guba feat. Yuna - You're So Fine [Promo]". YouTube. 17 February 2012.
  48. ^ "Terukir Di Bintang - EP by Yuna". Music.apple.com.
  49. ^ "Chapters (Deluxe) by Yuna". Music.apple.com.
  50. ^ Steven J. Horowitz (22 April 2016). "Pharrell Protege Yuna Talks Being Muslim in Music: 'It's My Choice to Cover Up My Body. I'm Not Oppressed -- I'm Free'". Billboard.
  51. ^ Saharudin Musthafa (24 April 2016). "Menutup aurat pilihan saya - Yuna". Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-04-27. Dicapai pada 23 Januari 2018.
  52. ^ Lin Xueling and Kane Kucico (23 March 2017). "Malaysian singer Yuna talks about dressing as a Muslim and life in Trump's America". Dicapai pada 10 May 2017.
  53. ^ a b "Yuna, Adam Sinclair selamat bertunang". Sinar Harian. 5 Ogos 2017. Dicapai pada 6 Ogos 2017.
  54. ^ "Yuna gonna believe it! Yuna, Adam Sinclair officially engaged". NST Online. 2017-08-05. Dicapai pada 2017-08-07.
  55. ^ Shazryn Mohd Faizal (18 Januari 2011). "Keistimewaan Yuna di mata Qi Razali". Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-10-09. Dicapai pada 6 Ogos 2017.
  56. ^ "Yuna dan Adam selamat bernikah di Bentong, Pahang". Astro Awani. 26 Januari 2018. Dicapai pada 3 Februari 2018.
  57. ^ Gordon Kho (26 Januari 2018). "Singer Yuna marries fiance Adam Sinclair in a small ceremony in Pahang". Star2. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-08-26. Dicapai pada 3 Februari 2018.
  58. ^ "Yuna and Adam Sinclair wed in Pahang: Report". Channel NewsAsia. 27 Januari 2018. Dicapai pada 3 Februari 2018.
  59. ^ Alif Fadli Mohd. Sori (30 Januari 2018). "Cinta terbaik Yuna, Adam". Utusan Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-11-24. Dicapai pada 3 Februari 2018.
  60. ^ Hemananthani Sivanandam, Allison Lai and R. Aravinhan (22 Januari 2018). "Yuna may stay in US after wedding". The Star (Malaysia). Dicapai pada 3 Februari 2018.
  61. ^ Tahir Alhamzah (24 Januari 2018). "(Showbiz) Yuna and hubby-to-be to reside in US after marriage". The New Straits Times. Dicapai pada 3 Februari 2018.
  62. ^ Malina Akashah, Oh Ing Yeen dan R. Aravinthan (20 Mac 2018). "Yuna being sexually harassed on Instagram". The Star (Malaysia). Dicapai pada 21 Mei 2018.
  63. ^ "Pervert sexually sexually harasses Yuna on Instagram". The Sun, Malaysia. 20 Mac 2018. Dicapai pada 21 Mei 2018.
  64. ^ Georgie Joseph (18 Mac 2018). "Yuna kena hendap". Harian Metro. Dicapai pada 1 Jun 2018.
  65. ^ "Yuna Zarai Brings Her Sound and Style to the U.S." Marie Claire. 11 May 2011. Dicapai pada 25 October 2013.
  66. ^ Georgie Joseph (2 Mei 2018). "'Berat hati terpaksa tutup kedai': Yuna". Harian Metro. Dicapai pada 21 Mei 2018.
  67. ^ Aqmar Mustaza (4 Mei 2018). "Tutup kedai: Yuna hadapi masalah kewangan". Sinar Harian. Dicapai pada 21 Mei 2018.
  68. ^ Kemalia Othman (3 Mei 2018). "Hampir 4 tahun beroperasi, butik Yuna akhirnya gulung tikar". mStar Online. Dicapai pada 1 Jun 2018.
  69. ^ Dennis Chua (3 Mei 2018). "#Showbiz: Yuna's November Culture comes to an end". New Straits Times. Dicapai pada 25 Mei 2018.
  70. ^ "Arrow Music | Season 1". CWTV. Dicapai pada 6 March 2013.
  71. ^ https://www.welovedisneymusic.com/

Pautan luar[sunting | sunting sumber]