Zouk Club KL

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kelab ini dinamakan sempena perkataan Kreole Perancis iaitu Zouk yang bermaksud 'parti'. Mula dibuka pada tahun 2004 di Jalan Ampang, Bukit Bintang iaitu sebuah daerah perniagaan yang penuh dengan pusat membeli-belah, hiburan dan hotel terkemuka di ibukota Malaysia, Kuala Lumpur. Zouk adalah nama asal kelab induk di Singapura iaitu Zouk Club Singapore yang membuka cawangannya di Kuala Lumpur. Sentiasa dikenali untuk malam terbaik yang menampilkan persembahan muzik dance terhebat di dunia. Ia adalah satu standard dunia bagi sebuah kelab malam. Zouk juga menduduki tempat nombor 10 dalam senarai Top 100 kelab di dunia oleh DJ Magazine pada tahun 2006, 2007 dan 2010.

Platfom kelab[sunting | sunting sumber]

Selepas pengubahsuaian, premis hiburan ini kini mempunyai 5 platfom kelab yang dipecahkan dengan fungsi dan dekorasi yang berbeza iaitu :-

  1. Velvet Underground
  2. Phuture
  3. Aristo & Roof Garden
  4. Barsonic
  5. Terrace Bar

Mambo Jambo[sunting | sunting sumber]

Mambo Jambo, biasanya dikenali sebagai malam Mambo, adalah malam tema kelab yang diadakan pada setiap hari Rabu di Zouk di Singapura dan Kuala Lumpur. Ia adalah sangat popular di kalangan segmen orang muda dan turut dihadiri oleh orang kenamaan terutamanya selebriti, dan pengalaman Mambo sering dianggap sebagai upacara inisiasi untuk pemulaan kepada parti malam tema kelab di kebanyakkan kelab-kelab malam tempatan.

Mambo Jambo adalah spin jumbo kosong istilah yang menyifatkan jenis muzik khusus untuk malam tema. Ia bermula dengan campuran yang agak ortodoks 70-an dan 80-an, hits pop dan house dan selama bertahun-tahun, ia berkembang dan disepadankan dengan irama rock, dance dan hip hop. Imitators pernah cuba untuk mengikuti formula tema 'retro' dengan kejayaan yang agak kurang kerana mendapat sedikit hit dari segi bilangan kehadiran pengunjung muda.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]