Akordion

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Akordion jenis kekunci (atas) dan akordion jenis butang (bawah)

Akordion merujuk kepada suatu keluarga alat muzik bentuk kotak ditiup dalamnya. Alat jenis ini dimainkan dengan memampatkan atau mengembangkan hububan atau belos (bellows) dengan satu tangan - untuk menolak udara masuk keluar alat - sambil menekan butang atau kunci dengan tangan yang lebih kuat untuk membuka lubang mengalirkan udara melalui kepingan loyang atau logam lalu terhasilnya bunyi dalam badan alat.

Alat ini sering dimainkan dalam muzik rakyat atau etnik (seperti ghazal) bahkan juga kepada gubahan yang lebih rumit seperti untuk pertunjukan opera atau klasik Barat.[1]

Binaan[sunting | sunting sumber]

Badan[sunting | sunting sumber]

Badan akordion terdiri daripada dua kotak kayu perumah rid yang bersambung oleh belos, kotak-kotak tersebut dipasangkan kekisi yang membenarkan udara mengalir masuk keluar alat serta mengeluarkan bunyi yang dimainkan dengan baik. Kotak tangan lebih besar dan digunakan untuk memainkan irama utama.

Saiz dan berat akordion bergantung kepada jenis, binaan dan julat mainan dari sekecil satu atau dua baris bes dan satu oktaf kepada model berat dengan 160 bes.

Belos[sunting | sunting sumber]

Struktur ini menghubungkan kedua-dua kotak kiri dan kanan. Ia diperbuat daripada lapisan kain dan kadbod yang berlipat serta diperkuat dengan kulit haiwan dan logam.[2] Bahagian ini digunakan untuk menghasilkan suatu tekanan udara dan vakum yang mengalirkan udara di sekeliling rid dalaman yang bergetar lalu menghasilkan bunyi. Kelantangan bunyi yang dihasilkan akordion bisa dinaikkan dengan meningkatkan tekanan pada belos.

Cara memainkan[sunting | sunting sumber]

Pemuzik memainkan tombol-tombol dengan jari-jari tangan kiri sambil jari-jari tangan kanannya memainkan irama lagu yang dibawakan (jika pengguna lebih menggunakan tangan kanan), namun pemain yang sudah terlatih dapat saling bertukar tangan.[3]

Badan akordion ditekan regang untuk mengalirkan udara di dalamnya[4] yang tersalur ke dalam lidah-lidah alat sehingga bunyi akan keluar dari lubang badan lalu kedengaran.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Henry Doktorski, CD booklet notes for "Guido Deiro: Complete Recorded Works, Vol. 1," Archeophone Records (2007)
  2. ^ "How To Repair Bellows". Ike's Accordion.
  3. ^ Deiro, Guido (Mei–Jun 1948). "Guido Deiro's Own Story of Sharpshooters March". The Pietro Musicordion. 6 (2).CS1 maint: date format (link)
  4. ^ a b "Akordeon". Ensiklopedi Nasional Indonesia. Bekasi: Delta Pamungkas. 2004. m/s. 184. ISBN 979-9327-00-8.