Ketupat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ketupat
Ketupat yang siap dihidangkan.
Nama alternatifkatupat, tupat, topat, tipat
JenisRice cake, makanan Hari Raya Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianNasi, pulut
Tempat asalJawa (dalam kepulauan Indonesia)[1][2]
Masakan berkaitan
Suhu penghidanganpanas atau suam suhu bilik
Bahan utamaOryza Sunting ini di Wikidata
Bahan yang biasa digunakanBeras Sunting ini di Wikidata
Cara penyediaanPengukusan Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasiKetupat pulut, ketupat daun palas, lepet
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Kelongsong ketupat bawang yang belum digunakan.

Ketupat (Jawa: ꦏꦼꦠꦸꦥꦠ꧀; Pegon: کاتوڤات; Jawi: کتوڤت) ialah satu hidangan tradisi masyarakat penduduk pulau Jawa berasaskan nasi atau pulut yang dibungkus dalam kelongsong anyaman daun kelapa, nipah, dan lain-lain sebelum direbus; ia dibuka dan dimakan bersama lauk-pauk seperti rendang, lontong, opor ayam dan sebagainya. Ketupat pada masa moden ini boleh pula ditemui di pelbagai tempat yang ramai pendatang Jawa yang menyebarkannya seperti negeri Johor dan Selangor di Malaysia, malah terkenal sejauh Brunei, Singapura dan Selatan Thailand.

Dekat Malaysia (utamanya negeri Johor dan Selangor), ketupat berkait sangat dengan perayaan Hari Raya Aidilfitri yang menandakan akhirnya sebulan puasa Ramadan; dekat pulau Jawa (tempat asal ketupat) malah terdapat keraian yang berpusat kepada memakan ketupat disebutkan sebagai "Lebaran Ketupat",[3] yang ia juga dimakan pada Hari Raya Haji. Kelongsong anyaman ini sering dijadikan hiasan rumah dalam sambutan hari-hari raya ini.

Peristilahan[sunting | sunting sumber]

Makanan ini dikenali dengan banyak nama setempat serata rantau Nusantara:

Ketupat ada disebut dalam Hikayat Indraputra bertarikh 1700, tetapi kisahnya wujud secara lisan sebelum tarikh tersebut.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Hubungan nasi dan beras sebagai suatu alat budaya amat terterap dalam budaya Nusantara sebelum kedatangan Islam lagi: masyarakat Hindu di Pulau Bali mempercayai ia berkaitan dengan pemujaan Dewi Sri, dewi beras Jawa. Umat ​​Hindu Bali masih menenun Patung Cili dari Dewi Sri sebagai persembahan, serta tenun daun tipat selama hari suci Hindu Bali di Kuningan.

Pemakanan ketupat yang khusus berkait dengan budaya agama Islam diyakini berasal dari Kesultanan Demak abad ke-15;[2][4][5] pada awalnya, keberadaan Sunan Bonang, salah satu Wali Songo dari Tuban di Jawa menyerukan umat Islam untuk meningkatkan kesempurnaan puasa Ramadan mereka dengan meminta maaf dan memaafkan kesalahan orang lain yang disebutkan sebagai lebaran. Tradisi menyiapkan dan memakan ketupat diyakini diperkenalkan dalam lebaran ini oleh Raden Mas Sahid atau Sunan Kalijaga melalui acara lebaran ketupat pada tarikh 8 Syawal, seminggu setelah Aidilfitri dan sehari setelah puasa enam hari dalam bulan tersebut.[4][6]

Sunan Kalijaga memperkenalkan upacara amal. Diyakini mengandungi simbolisme yang sesuai; kupat bererti ngaku lepat atau "mengakui kesalahan seseorang" dalam bahasa Jawa, sesuai dengan meminta tradisi pengampunan selama lebaran. Tenun menyilang daun palem melambangkan kesalahan dan dosa yang dilakukan oleh manusia, dan kue beras keputihan bahagian dalam melambangkan kesucian dan pembebasan dari dosa setelah mengamati puasa Ramadan, doa dan ritual. Selain Jawa, tradisi mengonsumsi ketupat selama Aidilfitri juga dapat ditemui di seluruh Indonesia; dari Sumatera, Kalimantan, Sulawesi, Nusa Tenggara.

Bentuk[sunting | sunting sumber]

Warna kuning daun balutan sesetengah jenis ketupat dipercayai sebagai tanda pengenalan masyarakat Islam pesisir Jawa membezakan diri dari masyarakat Arab dan Timur Tengah (berwarna hijau) dan dari Asia Timur (yang berwarna merah).[4]

Penyajian[sunting | sunting sumber]

Ketupat lazim dimakan dengan rendang dan opor ayam yakni hidangan utama pada hari-hari raya. Ia juga menjadi sajian ruji yang dimakan dengan lauk tertentu seperti soto dan lontong; nasi ketupat turut dihidangkan sebagai sajian sampingan dengan sate di gerai-gerai dan restoran khusus daging ini.

Ia menjadi bahan utama dalam pelbagai masakan termasuk antara lain kupat tahu (di Sunda), katupat kandangan (masyarakat Banjar), grabag (di Magelang), kupat glabet (di Kota Tegal), coto makassar (dari Makassar, ketupat dinamakan katupa), lotek, tipat cantok (Bali), serta gado-gado.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Jenis ketupat bergantung kepada bahan yang digunakan dan daun yang digunakan untuk membuat bungkusannya. Ketupat pulut ialah ketupat yang mengunakan beras pulut sebagai bahan asasnya, manakala ketupat nasi dibuat daripada beras. Biasanya dibungkus dengan daun kelapa.

Ketupat palas

Ketupat palas ialah ketupat yang menggunakan daun palas sebagai pembungkusnya. Biasanya sarung ketupat palas dianyam terlebih dahulu sebelum disumbat dengan pulut yang telah dimasak. Ketupat palas juga biasanya dihidangkan begitu sahaja atau digoreng terlebih dahulu. Biasanya daun palas digunakan untuk membalut ketupat pulut, manakala daun kelapa untuk ketupat nasi.

Ketupat tiga segi ialah bentuk ketupat tradisi yang berbentuk tiga segi. Ketupat moden biasanya empat segi.

Sejak 1990, ketupat yang dibungkus dalam plastik mula diperkenalkan, dan boleh dikukus dalam periuk biasa mahupun periuk elektrik. Ketupat sebegini dinamakan ketupat segera / nasi himpit. Walaupun ada pelanggan yang merungut bau tidak seenak dahulu, itu tidak jadi masalah. Terdapat juga dakwaan bahawa ketupat segera dalam plastik boleh mengakibatkan barah.[7]

Kegunaan lain[sunting | sunting sumber]

Dalam kepawangan Melayu[sunting | sunting sumber]

Ketupat juga disemahkan dalam seberapa upacara pawang seperti puji padi bertujuan menenangkan hantu penjaga sawah hendak dikerjakan atau sebagai korban "menyemah belat" untuk meningkatkan tangkapan ikan laut.[8]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Ketupat hiasan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rianti, Angelina; Novenia, Agnes E.; Christopher, Alvin; Lestari, Devi; Parassih, Elfa K. (Mac 2018). "Ketupat as traditional food of Malaysia culture". Journal of Ethnic Foods. 5 (1): 4–9. doi:10.1016/j.jef.2018.01.001.
  2. ^ a b Yana Gabriella Wijaya (25 Mei 2020). "Sejarah Ketupat, Sajian Lebaran di Indonesia yang Sudah Ada sejak Abad Ke-15". Kompas. Dicapai pada 6 Mei 2022.
  3. ^ Panca Nugraha; Suherdjoko (5 Ogos 2014). "Muslims celebrate Lebaran Ketupat a week after Idul Fitri". The Jakarta Post. Dicapai pada 22 Januari 2015.
  4. ^ a b c Jay Akbar (11 Ogos 2010). "Mengunyah Sejarah Ketupat". Historia. Dicapai pada 29 Mei 2021.
  5. ^ Devi Setya (19 Mei 2020). "Ketupat Hidangan Ikonik Lebaran Sudah Dikenal Sejak Abad 15". Detik. Dicapai pada 6 Mei 2022.
  6. ^ Dini (21 Ogos 2012). "Dari Mana Asal Ketupat?". Kompas. Dicapai pada 29 Mei 2021.
  7. ^ "Ketupat segera dalam plastik boleh akibat kanser". Utusan Malaysia. 2 November 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 April 2016.
  8. ^ Skeat, Walter William (1900). Malay Magic. London: Macmillan and Co., Limited. m/s. 230–5, 310–7.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]