Penyelidikan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Patung Basrelief "Penyelidikan memegang obor pengetahuan" (1896) oleh Olin Levi Warner. Perpustakaan Kongres, Bangunan Thomas Jefferson, di Washington, DC

Penyelidikan adalah "kerja yang kreatif dan sistematik yang dijalankan untuk meningkatkan pengetahuan, termasuk pengetahuan tentang manusia, budaya dan masyarakat, dan penggunaan pengetahuan ini untuk merangka aplikasi baru."[1] Ia digunakan untuk menubuhkan atau mengesahkan fakta, mengesahkan semula hasil kerja sebelumnya, menyelesaikan masalah yang baru atau yang ada, menyokong teorem, atau mengembangkan teori baru. Projek penyelidikan juga boleh menjadi satu perkembangan pada masa lalu di lapangan. Projek penyelidikan boleh digunakan untuk mengembangkan pengetahuan lanjut tentang sesuatu topik, atau dalam contoh projek penyelidikan sekolah, mereka boleh digunakan untuk meningkatkan keupayaan penyelidikan pelajar untuk mempersiapkan mereka untuk pekerjaan atau laporan masa depan. Untuk menguji kesahihan instrumen, prosedur, atau eksperimen, penyelidikan boleh meniru unsur-unsur projek terdahulu atau projek secara keseluruhannya. Tujuan utama penyelidikan asas (yang bertentangan dengan penyelidikan terpakai) ialah dokumentasi, penemuan, interpretasi, atau penyelidikan dan pembangunan (R&D) kaedah dan sistem untuk kemajuan pengetahuan manusia. Pendekatan untuk penyelidikan bergantung kepada epistemologi, yang berbeza jauh di dalam dan di antara kemanusiaan dan sains. Terdapat beberapa bentuk penyelidikan: sains, kemanusiaan, seni, ekonomi, sosial, perniagaan, pemasaran, penyelidikan pengamal, kehidupan, teknologi, dsb. Kajian saintifik mengenai amalan penyelidikan dikenali sebagai metasains.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Oecd (2015). Frascati Manual 2015. The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. doi:10.1787/9789264239012-en. ISBN 9789264238800.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Cohen, N.; Arieli, T. (2011). "Field research in conflict environments: Methodological challenges and snowball sampling". Journal of Peace Research. 48 (4): 423–436. doi:10.1177/0022343311405698.
  • Soeters, Joseph; Shields, Patricia and Rietjens, Sebastiaan. 2014. Handbook of Research Methods in Military Studies New York: Routledge.
  • Talja, Sanna and Pamela J. Mckenzie (2007). Editor's Introduction: Special Issue on Discursive Approaches to Information Seeking in Context, The University of Chicago Press.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]